Wpis z mikrobloga

#bartosiak #wykop

Wielki guru niektórych wykopków został wyjaśniony.

Z Twittera

Michał A. Piegzik

Dlaczego dzisiaj tak dużo krytyki @BartosiakJacek?

Bo masa krytyczna została przekroczona.

Zajmuję się #wojnanapacyfiku od 15 lat.
Pracowałem naukowo 3 lata w Tokio, gdzie napisałem swój doktorat.
Wydałem 7 książek i 30 artykułów w PL/za granicą.

Milczałem za długo.

Polska nie jest najlepszym miejscem do pracy naukowej, ale to co
@BartosiakJacek
przedstawia w social media w kontekście #wojnanapacyfiku, niestety zmusza mnie do zabrania głosu.

W jego flagowej pracy “Pacyfik i Eurazja” znajdujemy taki fragment: "zdjęcie"

Zaznaczyłem na czerwono informacje nieprawdziwe:
1. “Kluczową i enigmatyczną rolę/decyzyjny głos” - ???
W politycznej decyzji o wybuchu wojny nie odegrał żadnej roli. On podporządkował się woli gabinetu i cesarza oraz przygotował plan wojny Marynarki z Aliantami.

2. “Chciał dowodzić” -???
Jak sam mówił wielokrotnie wprost - nie chciał, ale miał silne poczucie obowiązku. I jakąś wizję, że można spróbować Amerykanów powalić na kolana. Okazało się, że się mylił. Jego plan wojny błyskawicznej, pomimo początkowych sukcesów szybko się wypalił.

3. “Gdy wsparł armię do wojny”-???
Nie wsparł, bo oficjalne kontakty z armią głównie utrzymywał Sztab Główny Marynarki (w ramach Sztabu Generalnego - 大本営; Daihon’ei), a nie Połączona Flota.

4. “Partia pokoju premiera Konoe”-???
Zły timing, tak samo premier Konoe nie miał żadnej swojej partii. Był też zasadniczo zwolennikiem wojny w Chinach, a chciał uniknąć konfrontacji ze Stanami Zjednoczonymi poprzez negocjacyjny podział wpływów w Azji Wschodniej. Gołąbeczek…

5. “Sam dowodził lotniskowcami pod PH”
To już nie wiem jak komentować… Jacek Bartosiak odebrał właśnie biednemu Nagumo jeden z jego największych sukcesów taktycznych. :)

Jak to możliwe, że w tak krótkim fragmencie jest tyle fundamentalnych błędów? ????

https://twitter.com/Piegziu/status/1660709809958576129?s=20

Jak peta.