Aktywne Wpisy
Trzesidzida +36
Kadet20 +644
Mazurek o 8:00 rano w RMF płakał właśnie że od czasu gdy mediami rządzi obecną koalicja rządząca, to skończył się plularizm w mediach, nikt nie chce oglądać ich telewizji bo oglądalność spadła o 1/3 xD Ogólnie ton rozmowy wskazywał że jest źle, wręcz tragicznie z mediami a to co się działo przez ostatnie 8 lat to w sumie nic złego, bo teraz jest gorzej xD
I niech mi ktoś jeszcze powie że
I niech mi ktoś jeszcze powie że
Dzisiaj mija 27 lat od zdobycia pierwszego tytułu Mistrza Świata przez Michaela Schumachera. Sposób, w jaki to zrobił, do tej pory wywołuje spore kontrowersje. Incydent wyścigowy czy celowe działanie?
Link do artykułu na stronie abcf1world
Geneza rywalizacji
Michael Schumacher
Przed ostatnim wyścigiem sezonu 1994 25-letni Michael Schumacher prowadzi w klasyfikacji generalnej z przewagą jednego punktu nad Damonem Hillem. Młody kierowca z Niemiec stoi przed historyczną szansą zdobycia tytułu jako najmłodszy kierowca w historii Formuły 1 oraz jako pierwszy Niemiec w historii tej dyscypliny. Zadebiutował w Formule 1 w 1991 roku i od razu wzbudził sensację swoimi bardzo dobrymi występami.
Na pierwsze zwycięstwo nie trzeba było długo czekać, gdyż wygrał GP Belgii 1992. Sezon 1994 był dla niego bardzo udany w przeciwieństwie dla zespołu Benettona, który zmagał się z ciężkim orzechem do zgryzienia. Z powodu licznych oskarżeń, kontrowersji i podejrzeń o oszukiwanie, Schumacher nie mógł wystartować w dwóch wyścigach sezonu, a z dwóch kolejnych został zdyskwalifikowany. Fakt, że prowadził w klasyfikacji generalnej pomimo 4 wyścigów w plecy jest doskonałym odzwierciedleniem tego, w jak doskonałej formie był przyszły, 7-krotny Mistrz Świata.
Damon Hill
Damon Hill również może dokonać niesamowitego osiągnięcia. Pomimo iż jest o 9 lat starszy od Szumiego, to zadebiutował w Formule 1 dopiero w wieku 32 lat, później niż Niemiec. W dodatku nic nie zapowiadało, że jego kariera będzie udana. Brytyjczyk zadebiutował w 1992 roku w legendarnym zespole Brabhama, który w tamtym okresie był cieniem samej siebie i wkrótce upadł. Po utracie miejsca w stawce nalazł bardzo wygodną posadkę jako rezerwowy kierowca Williamsa. A przynajmniej wszystkim się wydawało, że to będzie ławka rezerwowych.
Z powodu różnych konfliktów i pertraktacji Damon Hill został od sezonu 1993 podstawowym kierowcą zespołu i nie zawiódł. Na początku sezonu 1994 wydawało się, że zostanie drugim kierowcą zespołu, który pomoże Ayrtonowi Sennie w zdobyciu czwartego Mistrzostwa Świata. Niestety legendarny Brazylijczyk zginął podczas GP San Marino i pałeczka pierwszego kierowcy przeszła na Damona. Odpowiednia ilość pierwszych i drugich miejsc oraz dominacja w momencie, kiedy Michael Schumacher pauzował, sprawiła, że do ostatniego wyścigu sezonu podchodził z bardzo realnymi szansami na niespodziewany triumf.
Grand Prix Australii 1994
13 listopada 1994 roku rozpoczęła się rywalizacja w ostatnim wyścigu sezonu na Australijskim Torze Adelaide. Z pierwszego miejsca startował Nigel Mansell, który wywołał spore zaskoczenie wracając do rywalizacji na kilka wyścigów po zakończeniu swojej kariery w Formule 1 dwa lata wcześniej. Z drugiego i trzeciego miejsca wystartowała nasza dwójka walcząca o tytuł: Michael Schumacher przed Damonem Hillem. Mistrz Świata z 1992 roku słabo wystartował i na starcie został wyprzedzony i przez kierowcą Benettona, oraz swojego kolegę z zespołu. Na czele wyścigu przez długi okres nic się specjalnego nie działo. Schumacher jechał po Mistrzostwo Świata, ale cały czas musiał uważać, bo tuż za nim podążał główny rywal. Presja z wagi zwycięstwa tego wyścigu wdała się we znaki.
Crash
Na 36 okrążeniu bolid Benettona chciał pokonać zakręt w lewo ze zbyt dużą szybkością i uderzył w ścianę prawym bokiem bolidu. Damon Hill próbował to wykorzystać i wyprzedzić go po wewnętrznej do następnego, prawego zakrętu. Prowadzenie zdobyłby bez problemu, ale młody Niemiec nie zamierzał odpuszczać za żadną cenę. Zepchnął bardzo agresywnie bolid Williamsa do wewnętrznej zakrętu, w wyniku czego jego bolid zahaczył o zawieszenie i lecąc bokiem wpadł w bariery kończąc rywalizację. Damon Hill zjechał do boksu chcąc dokonać niezbędnych napraw, ale niestety w wahaczu jego zawieszenia doszło do zbyt poważnych uszkodzeń.
To był koniec rywalizacji o Mistrzostwo Świata. Manewr Michaela Schumachera wywołuje liczne kontrowersje i spekulacje do tej pory, lecz sędziowie wyścigu ocenili to zdarzenie jako incydent wyścigowy. Michael Schumacher stwierdził później w wywiadach, że jego manewr był zwyczajną walką o pozycję, a nie celowym działaniem. Dla argumentacji swojej tezy stwierdził, że wiedział jak się ten manewr skończy, gdyż na samym początku nie wiedział, w jakim stanie jest bolid Damona Hilla. Dopiero, kiedy jeden z Marschalli poinformował go o wypadnięciu Brytyjczyka z rywalizacji, zakłopotanie Niemca zamieniło się w radość ze zdobytego Mistrzostwa.
Epilog
Grand Prix Australii wygrał Nigel Mansell, dla którego to była ostatnia wygrana (31) w karierze. Na drugiej pozycji uplasował się Gerhard Berger, a na trzeciej Martin Brundle. W 1995 roku Michael Schumacher zdominuje rywalizację zdobywając drugie Mistrzostwo Świata, ale rok później to Damon Hill się zrewanżuje dominacją świętując zdobycie swojego jedynego tytułu w sezonie 1996.
PS. Wpis jest kopiuj-wklej wersją z ubiegłego roku, ale uznałem, że zamiast wrzucania linka, warto przypomnieć całość :)
Pozostałe social media abcf1word, oraz moje
Strona ABCF1: https://abcf1world.wordpress.com
Twitter ABCF1: https://twitter.com/abcf1world
Facebook ABCF1: https://www.facebook.com/AbcF1World/
Tag abcf1 na wykopie: https://www.wykop.pl/tag/abcf1/
Mój Twitter: https://twitter.com/AdiKjax
Mój Instagram, czasami tematyczna relacja: https://www.instagram.com/jaxonxst/
#abcf1 #f1 #motoryzacja #historia #wyscigi #elitaf1 #f1pro