Wpis z mikrobloga

Szykana Eau Rouge na Spa jest obecnie uznawana za jedną z najtrudniejszych i najniebezpieczniejszych zakrętów we współczesnej F1, lecz kiedyś istniał zakręt przed którym klękali nawet mistrzowie. Nazywał się on Masta Kink i również znajdywał się na Spa. Jackie Stewart określał go jako najbardziej niebezpieczny zakręt na świecie.

Masta King był fragmentem toru pochodzącym z pierwotnego SPA wybudowanego jeszcze w latach 20, w oparciu o trasę między miastami Spa, Malmedy i Stavelot. Jednak najstraszniejszym zakątkiem tego oryginalnego układu był Masta Kink. Samochody docierały do tego przerażającego odcinka z maksymalną prędkością (305km/h) po długiej trasie z miasta Malmedy. Podczas gdy na mapie wygląda jak stosunkowo prosta lewa-prawa szykana, w rzeczywistości wymagała odwagi aby spróbować samochodem Formuły 1 z pełną prędkością.

Rzeczony Stewart miał tutaj wypadek w 1966 kiedy to na mokrym torze, wyleciał z toru, lądując tuż obok budynku gospodarczego do góry nogami. Po tym jak Jackie otarł się o śmierć rozpoczął swoją kampanię promującą poprawę bezpieczeństwa na torach. Efektem działań Stewarta było odwołanie GP Belgii 1969, powodem była oczywiście zbyt niebezpieczna Masta. Wyścig powrócił w 1970 po tym jak organizatorzy zgodzili się na instalacje barier w tym miejscu. Jednak wyścig był jednorazowym powrotem i Stewart doprowadził do całkowitego usunięcia tego toru z kalendarza F1. GP Belgii zostało przeniesione na tor Nivelles, który był zdecydowanie bezpieczniejszy.

Stewart chciał zaprzestania organizacji wyścigów na SPA także w innych seriach, jednak nie poszło mu tak łatwo i 24h Spa nadal odbywało się co roku. Wyścigom na SPA towarzyszyły śmiertelne wypadki, które zdarzały się co roku. W 1971 zginęło 2 kierowców, rok później 1, w 73 trzech, a w 1975 dwóch kolejnych. Podczas 24h Spa w 1972 na nocnej zmianie Hans-Joachim Stuck krzyknął do swojego zmiennika Jochena Massa, aby ten uważał na fragmenty ciała walające się w Mascie. W rzeczywistości były to szczątki marshala, który zginął w wypadku.

Sprawy zmieniły się w 1979, kiedy to przebudowano Spa, wprowadzając nową nitkę, która omijała Masta Kink, tor skrócił się niemal o połowę, zachowując jednak swój charakter, jednocześnie zapewniając akceptowalny margines ryzyka. W efekcie czego F1 wróciła na Spa w 1983.

Przejazd Masta Kink w grze

#f1 #randomf1shit
Pobierz tumialemdaclogin - Szykana Eau Rouge na Spa jest obecnie uznawana za jedną z najtrudn...
źródło: comment_1633373704bYvTjByXBZ5RXL2puBloIa.jpg
  • 3
GP Belgii zostało przeniesione na tor Nivelles, który był zdecydowanie bezpieczniejszy.


@tumialemdaclogin: Z tym torem Nivelles to też nieźle pomyślane było, projekt zakładał że tor będzie większy niż ten na którym się ścigano w 1972 i 1974 - tylko z powodu braku kasy włodarze toru nie kupili wszystkich działek pod pełen projekt, a tylko część - pod budowę krótszej nitki, z myślą że z czasem sobie dokupią resztę i dobudują dalszą