Wpis z mikrobloga

Cześć Mirki,
zaczynam zabawę z Arduino, trochę już poczytałem, ale nadal jestem nowy w tematach elektroniki i mam kilka pytań:

1) kupiłem płytkę z logiką 3,3 V i zastanawiam się jak obsłużyć nią czujnik, lub inny element na 5 V? Z zasilaniem nie będzie problemu, ale co ze sterowaniem? Gdyby to był silnik, to jakiś mosfet i sprawa załatwiona, ale co gdy muszę odbierać z niego dane, żeby sygnał zwrotny nie uszkodził pinu na płytce, lub nie spalił całej płytki?

2) czy ma znaczenie, czy element np czujnik temperatury jest analogowy, czy cyfrowy? - jakie poza innym pinem na płyce, w kontekście moich 3,3 V i czujnika na 5V?

3) chyba że 5v można spokojnie mieszać z 3v3, byle prąd nie był za duży?

4) co z rezystorami? czy trzeba z nich korzystać zawsze, gdy jakiś element nie ma w sobie wbudowanego rezystora?

5) podobnie z kondensatorami? czy trzeba ich używać zawsze, gdy nie używam płytki, tylko z jakiegoś zewnętrznego źródła napięcia?

6) o czym powinienem jeszcze pamiętać używając płytki 3,3 V, czytając poradniki z płytkami typu uno na 5 V?

Ktoś coś rozjaśni?

#arduino #programowanie #elektronika #pytanie
  • 9
@PustyCzlowiek:
1. logic level translator. Nie podpina się z zasady do 3.3V kontrolera 5V peryferiów bez translacji. Są wyjątki ale to nie ten etap. I bądź zawsze czujny bo typowy błąd początkującego to poupalane pojedyncze piny. Potem debugowanie czegoś takiego to masakra.
2. ma analogowe są dwa typy - wartość jako zmiana oporu/napięcia i jako zmiana natężenia prądu. Masz zapewne na myśli ten pierwszy. I tu byłby koniec historii - użyjesz
@Portier-Harry_Portier: czyli do cyfrowych ten konwerter, a do analogowych wystarczy dzielnik napięcia, czy też ten konwerter?

użyjesz ADC, zasilisz napięciem które ADC toleruje to nie koniecznie Vcc teraz są Arduino na ARM Cortex M dostępne tam często jest Vcc/2.

@keton22: nie bardzo zrozumiałem ten fragment, chodzi Ci o to, że sygnał zwrotny podawany na ADC jest Vcc/2?