Wpis z mikrobloga

#fotowoltaika Mirki, szykuję klientowi instalację - 200kW wschód-zachód na 10 inwerterach. Szczerze nie mam zbyt dużego doświadczenia z takim układem, może ktoś będzie mi w stanie z doświadczenia powiedzieć, jaki układ będzie najkorzystniejszy?
a) 10 inwerterów - połowa mppt pod wschód, połowa pod zachód
b) 10 inwerterów - każdy mppt z łańcuchami wschód+zachód
c) 5 inwerterów tylko na wschód i 5 tylko na zachód
  • 16
  • Odpowiedz
@CichyBob: A nie możesz wykonać tej instalacji na dwóch falownikach? Pod względem finansowym byłoby to najlepsze rozwiązanie. Poszczególne łańcuchy mógłbyś połączyć równolegle i wszystko śmigałoby elegancko. Jeżeli musisz wykonać to na 10 falownikach, wówczas opcja a) wygląda w porządku. Falowniki warto byłoby połączyć kaskadowo.
  • Odpowiedz
@CichyBob: odpowiedź a)
Ale 10 inwerterów podpięte do jednej sieci NN może dać popalić w sensie podbijania napięć. Jeśli klient nie będzie miał do Ciebie pretensji o to to spoko, ale osobiście bym sugerował zrobienie po bożemu czyli mniej falowników, np 4*40
  • Odpowiedz
via Wykop Mobilny (Android)
  • 0
@Mateos2: jak dobierze dobrze przewody AC to nie będzie problemu. Nie ważne czy 4 czy 10 falowników o sumarycznie tej samej mocy. Wpływ na napięcie mają ten sam
  • Odpowiedz
@qerda: nie całkiem.
To ten sam mechanizm który działa jak 10 domów koło siebie założy instalacje. Napięcie urośnie nawet jak kable będą grube. Inwertery walczą o ten sam zasób
  • Odpowiedz
via Wykop Mobilny (Android)
  • 0
@Mateos2: Liczy się tylko impedancja w punkcie przyłączenia i oddawana do sieci moc. W pytaniu OPa jest wspólny punkt przyłączenia, więc różnica w ilości falowników nie będzie miała wpływu na napięcie sieci bo nie zmienia się oddawana moc. W przypadku 10 domów koło siebie do analizy dochodzi jeszcze typologia sieci i rozpływ w niej prądów. Gorzej będzie na wsiach, gdzie są przeważnie długie, jednostronnie zasilane linie a lepiej w bardziej zurbanizowanych
  • Odpowiedz