Wpis z mikrobloga

Podróżując po krajach byłego ZSRR odnoszę czasem wrażenie, że buntowniczy streetart w zasadzie wszedł tam do mainstreamu. Po murach ochoczo maluje się już m.in. w Estonii, Mołdawii czy Ukrainie. Zazwyczaj efektem jest po prostu nadanie miastu większego kolorytu, ale zdarza się też, że murale elektryzują społeczeństwo. Dosłownie.

Na przykład w Charkowie działa popularny artysta uliczny (i nie tylko uliczny) imieniem Gamlet Zinkovsky. Ze względu na osobliwości języków wschodniej Europy bywa nazywany też Hamletem i tej wersji będę się trzymał. Zinkovsky specjalizuje się w muralach, którymi ozdabia pozornie smutne miejskie lokacje. Na przykład przypadkowe drzwi, wnęki w murach czy stacje transformatorowe (nie bijcie jeśli to niepoprawna nazwa, nie znam się na elektryce xD). Jeden z nich postanowił swego czasu namalować na budce z transformatorem przy ulicy Gogola 2a. No i rozpętał tym niemałą gównoburzę.

Okazało się bowiem, że lokalnym mieszkańcom nie przypadł do gustu mural z filozoficznym hasłem „Myślę, że odnalazłem siebie… mam nadzieję, że go nie stracę”. Pewnego dnia jeden z sąsiadów postanowił rozwiązać spór - czyli po prostu wziął i zamalował grafikę. Przesłanie Zinkovskiego określił "schizofrenicznym".

Jak można się było spodziewać, wokół zamalowania muralu wybuchła mikrowojna. Przez pewien czas zwolennicy i przeciwnicy Hamleta (do tych drugich zaliczali się przede wszystkim wspomniani lokalsi) dzień po dniu malowali po ścianie przy Gogola 2a obrzucając się przy tym inwektywami. Brzmiącymi zresztą znajomo np. "ch*ju, teraz jest lepiej?".

Miejscówka przeszła do historii jako "ściana gównoburzy", a ukraińscy dziennikarze przedstawiali całą sytuację jako symboliczną walkę pokoleń. Zinkovsky wspomniał kiedyś o tym, że chciałby odmalować mural, ale póki co chyba mu się to nie udało - a przynajmniej gdy byłem w Charkowie w lutym, to "ściana gównoburzy" była pusta.