Wpis z mikrobloga

Zerwały się trzy śruby przy jednym kole. Pierwsza przy odkręcaniu kluczem pneumatycznym, druga i trzecia podczas wstępnego przykręcania kluczem pneumatycznym (bez udaru, moment minimalny 90Nm) po uprzednim załapaniu śrub na gwint. Potem śruby zostały dociągane kluczem dynamometrycznym z momentem około 115Nm. Pozostałe 17 z 20 nienaruszone.

Jaka może być przyczyna? Zmęczenie materiału, możliwe dawne przeciągnięcie, złe wkręcenie przez kogoś śrub?

#motoryzacja #samochody
  • 12
@flo0666: a to nie było z szynami? ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Szukam informacji i nie mogę nigdzie niczego ciekawego znaleźć, dlaczego tak mogło się stać.

Rozumiem jak ktoś ma #!$%@? śruby i trzeba ręcznie luzować (wtedy działa się stała siłą) lub dowali się udarem pneumata 800Nm+ i wtedy przeciągnie lub ukręci. Ale przy zwykłym odkręcaniu i przykręcaniu pierwszy taki przypadek.
@Marianpol: przy pierwszej śrubie na myśl przyszło, że ktoś mógł ją źle wkręcić i powstały odkształcenia, zblokował się gwint i ją zerwało podczas odkręcania. Ale dwie kolejne już przy wkręcaniu raczej świadczą o zmęczeniu materiału. Aby łatwiej się wkręcało/odkręcało użyty był też smar miedziowy. Dodatkowo, dlaczego te 3 śruby przy jednym kole, a pozostałe są dobre?

Edit: gwint też mógł być uszkodzony, ale trudno to ocenić.