Wpis z mikrobloga

#motonotki - autorski tag
Czytając o skrzyniach biegów "seamless" z F1, MotoGP czy Kawasaki H2 przypomniała mi się jeszcze jedna niezsynchronizowana skrzynia o stałym zazębieniu. To skrzynia z znanego starszym Mirkom Simsona.

Tutaj jest przekrój jednej z "choinek" a pod postem widok rozstrzelony.

Trzpień 14 (1 na przekroju) wypycha kulki 4 (6), które blokują kolejne koła zębate 7, 9, 10, 11 (5, 8, 9, 10). Spotkałem się kiedyś z określeniem tego typu skrzyni jako "skrzynia z klinem przesuwnym".
Identyczne rozwiązanie było zastosowane w prototypie (początek lat 60-tych) polskiego silnika S-37, zintegrowanego z 5-biegową skrzynią biegów.

W/w rozwiązanie jest proste i kompaktowe, ale na pewno nie równie odporne na wysokie moce i brutalne traktowanie co typowa skrzynia z sprzęgłami kłowymi. Stąd nawet niemieccy inżynierowie ograniczyli jej zastosowanie wyłącznie do maszyny o pojemności 50ccm( ͡° ͜ʖ ͡°)

#simson #mechanika #motocykle

Więcej do poczytania
k.....2 - #motonotki - autorski tag
Czytając o skrzyniach biegów "seamless" z F1, Mo...

źródło: comment_o47YcEOcx6Q4sSp2FSdlqwnuFtSNDXlb.jpg

Pobierz
  • 3
  • Odpowiedz
Czytając o skrzyniach biegów "seamless" z F1, MotoGP czy Kawasaki H2 przypomniała mi się jeszcze jedna niezsynchronizowana skrzynia o stałym zazębieniu. To skrzynia z znanego starszym Mirkom Simsona.


@kwahoo2:

Klarifactione: oczywiście skrzynia Simsona nie jest skrzynią "seamless" (czyli niemal bez przerw w przekazywaniu momentu), jest tylko skrzynią z kołami o stałym zazębieniu.
  • Odpowiedz