Wpis z mikrobloga

Mam takie pytanko do znawców i specjalistów w temacie #spacex

Musk powiedział kiedyś, że chce aby koszty lotów w kosmos zmalały sto czy nawet tysiąckrotnie. Na chwilę obecną lot Falcona 9 kosztuje 60mln $ a koszt Falcona Heavy 90mln$ , oczywiście z lądowaniem boosterów. Tymczasem w niedawnym znalezisku link jest napisane, że koszt BFR ma wynosić 5-6 mln $ ( ͡º ͜ʖ͡º)

Pytam się serio, czy to jakieś niedociągnięcie, zwykłe wyolbrzymienie (w drugą stronę), czy na prawdę jest coś takiego możliwe.

Z tego co wiem, połowę kosztów rakiety to są silniki, konstrukcja bardzo nietrywialna robiona z dużą precyzją, co przekłada się na wysoki koszt produkcji, paliwo to ok. 2% kosztu. Są też koszta drugiego stopnia rakiety, które też nie są małe. Jednakże nie wierzę, aby SpaceX było zdolne je odzyskiwać, w F9 jest to nieopłacalne.

Więc czy na pewno jest możliwe aż takie drastyczne obniżenie kosztów, że koszt wystrzelenia BFR ma stanowić ~10% F9??

#spacex #rakiety #musk
  • 26
@JRtI: > @Ale_Jaja: docelowo tak niska cena jest możliwa.

Właśnie w to nie mogę uwierzyć. W F9 koszt drugiego stopnia to 30% rakiety, więc w BFR będzie pewnie podobnie, te 5-6 mln $ wydaje mi się po prostu niemożliwe.
@LooZ: Silniki samolotów pasażerskich mają znacznie dłuższą żywotność od rakietowych, gdzie w krótkim czasie uwalniane jest bardzo dużo energii. Żywotność silnika F9 to ~15 razy według źródeł z internetu.
@FlameRunner: To raczej jedyne wyjście, tylko nie mam pojęcia czy jest jakikolwiek pomysł na wytracenie prędkości członu rakiety na orbicie, tak aby wszystkie podzespoły działały i ludzie się przy tym nie sfajczyli ( ͡° ͜ʖ ͡°)
Hej tutaj jest lista skrótów, które pojawiły się do tej pory w tym wpisie i jego komentarzach.

JRtI - Just Read The Instructions, Pacific landing ~~barge~~ ship
F9 - Falcon 9 – Następca Falcona 1.
FH - Falcon Heavy – Wylądowana (w 2/3) rakieta, składająca się z trzech członów Falcona 9.
BFR - Big Falcon Rocket – Nazwa używana do określania następnej rakiety SpaceX, która ma być większa niż Falcon Heavy.

Jestem
@Ale_Jaja: Poddajesz ją w wątpliwość cenę startu BFR/BFS bazując na odniesieniu do sytuacji przemysłu rakietowego jaka jest dzisiaj. To błąd. Bo to że ten przemysł zastygł od lat 60tych to właśnie teraz widać najlepiej że tą zastygłą sytuację firmy takie jak SpaceX czy BO próbują skruszyć na pył.
@Ale_Jaja: $60mln za lot F9 to cena już z marżą. Elon z tymi $6mln za lot BFR uwzględnił tylko koszta wystrzelenia tj. paliwa, pracowników, pozwoleń itp. A nie sam koszt rakiety.
Masz poczytaj sobie
https://www.reddit.com/r/spacex/comments/7lp52o/a_thorough_examination_of_the_economics_of_falcon/
https://www.reddit.com/r/spacex/comments/62sq7z/cost_calculation_for_falcon_9_falcon_heavy/
+ uwzględnij przynajmniej w tym drugim linku, że F9 B5 ma obecnie droższe tytanowe tarki i zmiany w owiewce (która pewnie trochę droższa jest).
Hej tutaj jest lista skrótów, które pojawiły się do tej pory w tym wpisie i jego komentarzach.

BO - Blue Origin – Firma konkurująca ze SpaceX.
BFS - Big Falcon Spaceship (see BFR)

Jestem botem

@Ale_Jaja: zwróć jeszcze uwagę na to, że Falcon 9 jest w końcowej, ale jednak fazie R&D. Po 2-3 startach wynosi większy ładunek i ląduje w oceanie, ewentualnie testowane są trudniejsze sposoby lądowania, niż można by było, w celu zebrania danych. Niektóre zupełnie dobre, przetestowane człony mogą już nie polecieć, bo wchodzi nowa wersja Falcona (block 5) I dopiero teraz będą mogli w pełni wykorzystać możliwości ponownych startów (kolejnych wersji ma już