Wpis z mikrobloga

#gotologia --> obserwuj/czarnolistuj

Od razu ostrzegam, że mogą pojawiać się tu spojlery z wszystkich części książki, pobocznych wydawnictw i serialu.
________________________________________
Wpis napisany, to co, ma leżeć i czekać aż skończę Leng? No zastanówcie się ( ͡° ͜ʖ ͡°) Jest to wstęp do całkiem długiej analizy dotyczącej Długiej Nocy - nie wiem ile będzie mieć części, na koniec i tak pewnie poskładam to w całość i dopiszę to, o czym po drodze zapomniałem, a co przypomni mi się pięć minut po kliknięciu 'Wyślij'. W pic rel macie mapkę znanego świata - pomoże w znalezieniu wszystkich miejsc wymienionych poniżej.

Przerzuciłem też wszystkie dotychczasowe wpisy na blog: https://gotologia.blogspot.com/, gdzie znajdziecie poprawione teksty (pewnie nie wszystkie literówki wyłapałem, możecie pisać na priv jak coś wpadnie wam w oko), z dodatkowymi obrazkami i cytatami, gdzieniegdzie dopisałem też parę rzeczy, np. jest mała niespodzianka we wpisie o smokach ( ͡° ͜ʖ ͡°) Graficznie blog nie powala, ale jestem zwolennikiem prostoty i czytelności, więc imho styknie to co jest. Grunt, że mogę edytować wpisy i dodawać dwa obrazki zamiast jednego.

Nie przedłużając:
________________________________________

Długa Noc

Wiele różnych podań przedstawia to najważniejsze wydarzenie w całej historii Planetos w dość podobny sposób. Rozpoczęła się noc trwająca całe pokolenie, pojawił się bohater, który pokonał ciemność, świat zaczął wracać do względnej równowagi. Zlepek różnych legend, z których próbujemy poskładać całą historię jest jednak pełen niedomówień. Chciałbym więc zabrać was w podróż po Planetos i spróbować odtworzyć przyczyny, przebieg i zakończenie Długiej Nocy.

Na początek zastanówmy się nad zasięgiem tego 'zjawiska'. Oczywiście pierwszym miejscem, o którym się dowiadujemy, jest Westeros, skąd pochodził Ostatni Bohater i gdzie rozegrała się Bitwa o Świt. Czy sięgała aż po krańce kontynentu? Odpowiedź daje nam rhoynarska wersja legendy, według której rzeka Rhoyne zamarzła aż do miejsca, gdzie zbiegała się z rzeką Selhoru - w miejscu, gdzie obecnie jest miasto Selhorys, na tej samej szerokości geograficznej co Myr i Tyrosh, a w Westeros Stare Miasto i północne krańce Dorne. O Długiej Nocy wprost mówią legendy pochodzące z Asshai i Yi Ti. Pośrednio dzięki nim możemy stwierdzić, że Długa Noc objęła niemal całe Essos.

Bohater o wielu imionach
Według podań z Essos Długą Noc zakończył Azor Ahai vel Hyrkoon Bohater vel Neferion vel Yin Tar vel Eldric Shadowchaser (podaję tu angielską wersję jego przydomku). Te pięć imion pozwala nam określić kolejne lokalizacje. Azor Ahai - podobnie jak legenda o nim - zapewne pochodzi z Asshai. Hyrkoon Bohater był założycielem Patriarchatu Hyrkoonu. Neferion z kolei mógł być założycielem miasta Nefer, stolicy królestwa N'ghai. Yin Tar jest dość oczywisty - miasto Yin jest obecną stolicą Złotego Cesarstwa Yi Ti.

Problematyczny jest Eldric. Jego imię nie padło nigdzie indziej. Mamy jednak kilka podobnych imion. Edric Dayne jest obecnie lordem Starfall i głową rodu Dayne'ów, tych Dayne'ów, z których pochodził Arthur Dayne, Miecz Poranka, ale także Gerold Dayne zwany Ciemną Gwiazdą (do Dayne'ów i ich roli w sadze z pewnością jeszcze wrócę). Edric Storm jest bękartem Roberta Baratheona. Mamy też Edrica i Elrica Starków. Ale chwila chwila. My tu o Essos, a tu nagle jakieś postacie z Westeros. Przyjrzyjmy się jednak pochodzeniu tych rodów.

Trochę historii
Przełomowym punktem historii Westeros jest inwazja Aegona Zdobywcy. Od Podboju liczone są lata do przodu (AC - After Conquest) i do tyłu (BC - Before Conquest). Na początku w Westeros żyły tylko Dzieci Lasu i olbrzymy (oczywiście licząc tylko humanoidalne rasy). Okres ten nazywamy Erą Świtu. Około roku 12000 BC do Westeros przybyli Pierwsi Ludzie, którzy przez kolejne 2 tys. lat walczyli z Dziećmi Lasu, aż ich wojnę zakończyło podpisanie Paktu, wraz z którym skończyła się Era Świtu, a rozpoczęła Era Herosów. Po kolejnych 2 do 4 tys. lat (czyli ok. 8000 - 6000 BC) rozpoczęła się Długa Noc trwająca pokolenie, która zakończyła Erę Herosów. W okolicy 6000 - 2000 BC do Westeros przybyli Andalowie, mniej więcej w tym samym czasie Valyrianie zaczęli tworzyć swoje imperium.

Ród Dayne'ów powstał ok. 10 tys. lat przed Podbojem, czyli jeszcze w czasie Ery Świtu - tak przynajmniej twierdzą jego członkowie. Baratheonowie mają podwójne pochodzenie - po części od Targaryenów (Orys Baratheon był bękarcim bratem Aegona Zdobywcy), po części od Durrandonów, których zastąpili właśnie Baratheonowie (po Podboju Orys ożenił się z Argellą Durrandon i przyjął za swój znak oraz zawołanie jej rodu - Nasza jest Furia). Durrandonowie pochodzą od legendarnego Durrana, który nosił przydomek Smutek Bogów, zaś jego historia sięga końcówki Ery Herosów. Biorąc pod uwagę, że Brandon Budowniczy prawdopodobnie pomagał przy budowie Końca Burzy i Muru (który powstał po Długiej Nocy), możemy stwierdzić, że rody Durrandonów i Starków powstały w podobnym czasie i mają ok. 6-8 tys. lat. Co łączy te trzy rody? Wszystkie powstały przed przybyciem Andalów, wszystkie pochodzą od Pierwszych Ludzi. Ci nie wzięli się w Westeros z powietrza - przywędrowali tam z miejsca, które obecnie nazywane jest Morzem Dothraków. Jestem przekonany, że część Pierwszych Ludzi - lub ich potomków - została w Essos. Nic więc dziwnego, że ich wybawiciel miał podobne imię do potomków ich braci, którzy udali się na zachód. Mamy więc komplet. Długa Noc, która miała miejsce 6-8 tys. lat przed Podbojem objęła swoim zasięgiem niemal całe Westeros i Essos - Północ i Reach, Dorzecze i Dolinę, Krainy Burzy i Rhoyne, Morze Dothraków i równiny Jhogos Nhai, Yi Ti i Krainy Cienia.

Długa Noc i Inni, Długa Noc bez Innych
Jakoś przyjął nam się westeroski punkt widzenia i nie rozpatrujemy Długiej Nocy bez Innych, a przecież wprost o przybyszach z dalekiej północy mówią właśnie tylko legendy opowiadane przez Starą Nianię. Podania Rhoynarów wspominają tylko o ciemności i zamarzniętej Rhoyne - nie ma tam mowy o jakichś demonach. Nie ma o nich nic w historii o Azorze Ahai - jedyny wzmiankowany potwór ma tylko pokazać potęgę Światłonoścy (miecz wbity w brzuch bestii sprawił, że ta stopiła się w płomieniach), a nie być jakimś zagrożeniem.

Mamy jednak jeszcze jedno podanie. Długą Noc w Wielkim Cesarstwie Świtu, spowodowaną Krwawą Zdradą. Mamy Pięć Fortów na wschodzie, które zbudowano w celu obrony przed Lwem Nocy i jego demonami. Podobieństwa z Murem, Wielkim Innym i jego upiorami są aż nadto widoczne. Myślę, że właśnie tam leży jeden z kluczy potrzebnych do zrekonstruowania Długiej Nocy.

#got #graotron #gameofthrones #plio #asoiaf
Pobierz
źródło: comment_JCqr8mNgNmbtSgPZY71RHJLbksYKsHdW.jpg
  • 8