Wpis z mikrobloga

Mam pytanie, może głupie może nie. Jak redukujecie albo hamujecie silnikiem to stosujecie międzygaz czy wolno odpuszczacie sprzęgło aby aż takiego szarpnięcia nie było? Przykładowo jadę i zbliżam się do skrzyżowania, mam obroty spadające poniżej 2000 rpm, wciskam sprzęgło, wrzucam niższy bieg i powoli spuszczam sprzęgło czy może z wciśniętym sprzęgłem lekko nacisnąć pedał gazu aby obroty skoczyły i wtedy puścić sprzęgło? Nie mówię już o sytuacji gdzie muszę jeszcze hamować bo pedały są w takiej odległości, że nie mogę skutecznie tego wykonać.
#motoryzacja #pytaniedoeksperta
  • 14
@Pudeleczko: czyli tak jak opisałem, ze wciśniętym sprzęgłem, dać strzała gazu i odpuścić spokojnie sprzęgło. O sprzęgło się nieobawiam, bardziej czy nie zaszkodzi takie szarpnięcie kołu zamachowemu (nie mam dwumasy).
@ErikSkurveson w jaki sposob ma to zaszkodzic kawalowi zelastwa? ;)
Gwaltowne przeciazenie przez brutalna redukcje biegu szkodzi glownie elementom przeniesienia napedu - sprzeglo, skrzynia, polosie ew. wal napedowy i mechanizm roznicowy w RWD.
@benzdriver:

Międzygaz polega na odpowiednim uchyleniu przepustnicy ("dodaniu gazu") podczas zmiany biegu, w momencie gdy skrzynia znajduje się "na luzie", przy jednoczesnym chwilowym zwolnieniu sprzęgła


czyli rozumiem, że jadąc chcąc zredukować, wrzucam na luz, dodaje obroty naciskając lekko gaz aby obroty mniejwiecej były na poziomie tego biegu który chcę wrzucić i wtedy, naciskam sprzęgło i wrzucam bieg jaki chcę?
@ErikSkurveson tak. Podniesienie obrotow musi byc bez nacisnietego sprzegla, zeby wyrownac obroty i redukcja byla plynna i bez szarpniecia. Przyda Ci sie w zimie przy hamowaniu silnikiem ( chociaz obecnie w dobie elektronicznej trakcji to taka umiejetnosc dla satysfakcji raczej... ).
@benzdriver: Dlaczego nie wystarczy mieć po prostu wciśniętego sprzęgła w międzygazie? Te obroty tak długo się nie utrzymują w górze, więc czasu też trochę stracimy, jeśli wyrzucimy bieg - podbijemy obroty - wciśniemy sprzęgło i kolejny bieg? Pytam, bo w sumie podbijam gaz na wciśniętym sprzęgle i ani razu nie poczułem szarpnięcia, działa wręcz jak dobry automat.