Wpis z mikrobloga

Jest tu ktoś, kto ma jakieś doświadczenie ze zdalnie sterowanymi modelami?
Zbudowałem swój pierwszy samolot, a żeby wyglądał kozacko i ludzie się bali, zrobiłem mu ogon w kształcie V, jak amerykański Reaper xD. Właśnie po zmianie z ogona zwykłego na V, zaczął się dziwnie zachowywać w powietrzu. Otóż przy zwiększeniu mocy, samolot bardzo mocno zadziera dziub do góry. Przy pełnej przepustnicy potrafi lecieć pod kątem 45 stopni w górę.

Eksperymentowałem dzisiaj ze zmianą katą zaklinowania skrzydła, podkładką w miejscu mocowania zmniejszałem go lub zwiększałem, ale nadal zachowywał się tak samo. W końcu wykorzystałem miks na radiu, żeby wraz ze zwiększaniem mocy ster wysokości wychylał się w dół. Pomogło, ale niezbyt mnie to satysfakcjonuje, bo wciąż np. po rozpędzeniu się, gdy zmniejszam obroty silnika, ster wysokości wraca do normalnej pozycji, a samolot wystrzeliwuje w górę.

Oczywiście mogę zmienić usterzenie na klasyczne, ale chciałbym też wiedzieć co może takie zachowanie powodować, bo zamierzam budować kolejne modele.

Na zdjęciu widać mniej więcej konstrukcję samolotu.
#lotnictwo
#modelarstwo
Burqi - Jest tu ktoś, kto ma jakieś doświadczenie ze zdalnie sterowanymi modelami?
Z...

źródło: comment_j26FCp2WWKd588L7KnF7l50C6NZKPIx9.jpg

Pobierz
  • 25
  • Odpowiedz
@Burqi: nie pomogę, bo się nie znam ale fajnie, że ktoś się bawi zwykłymi modelami. Miła odmiana bo wszędzie tylko drony i drony.
  • Odpowiedz
@defoxe: właśnie zwróciłem uwagę, że powierzchnie sterowane są jakby akurat na granicy strumienia za silnikiem. Powietrze ze śmigła opływa górną powierzchnie z dużą szybkością, na dolnych praktycznie tego podmuchu nie ma. Ale nie potrafię aerodynamicznej przyczyny znaleźć, może to jakieś turbulencje z powietrzu za śmigłem?
  • Odpowiedz
@Burqi: Poeksperymentuj z dymem papierosowym coś jak tunel aerodynamiczny i się dowiesz co się dzieje.
Daj mały ciąg i fajka niech się dymi przed modelem i patrz co się dzieje z tyłu. przy małej mocy masz szansę zobaczyć gdzie rwie strugę powietrza. Możesz też większy wiatrak postawić z przodu i dmuchać w model.
houk - @Burqi: Poeksperymentuj z dymem papierosowym coś jak tunel aerodynamiczny i si...

źródło: comment_jfgn8N0RkJmTGq4uIy7Fjk2w0sOibKjf.jpg

Pobierz
  • Odpowiedz
@ZaQ_1: Samoloty dla mnie konstrukcyjnie ciekawsze, w dronach siłę nośną produkują 4 silniki, do tego elektronika, i tyle modelarstwa. Tutaj jest sporo zabawy z aerodynamiką, powierzchniami sterowymi itd. Co kto woli.
  • Odpowiedz
@Burqi: Na moje koślawe oko aerodynamicznie wygląda to dziwnie. Ja bym jednak płaty nośne dał niżej, na wysokości usterzenia i silnik jednak z przodu...
  • Odpowiedz
@defoxe: @Bob_: @houk: Ten ogon jednak musi być do zmiany. Sprawdziłem mniej więcej jak powietrze opływa te dwie powierzchnię, to pod lewym sterem przepływa dosyć szybko, pod prawym w ogóle. Powietrze ze śmigła pewnie mocniej uderza w jeden ster i dziwne rzeczy się dzieją. A co do konstrukcji, to całość robiona mocno na pałę, tak sobie wymyśliłem, to tak zrobiłem. Jak ogarnę jak się buduje samoloty, to zapewne zrobię
  • Odpowiedz
@Burqi: Jeżeli to jest samolot to musisz rozpatrzeć dwie kwestie.
Geometria i kąty zaklinowania płata względem statecznika. Model ma zachowywać się poprawnie w locie szybowym (bez włączonego silnika) Jak ogarniesz kąt zaklinowania płata i statecznika i model będzie zachowywał się poprawnie wtedy zaczynasz bawić się w regulację konta zaklinowania silnika.
Inną sprawą jest to, że model może nie być zbudowany zgodnie ze sztuką i nie będzie latał dobrze bez wspomagania się
  • Odpowiedz
@AdamES: Dzięki za sugestie. Ogólnie na zwykłym ogonie szybował dobrze, na tym po wyłączeniu silnika obniża dosyć mocno nos, nabiera szybkości i dopiero wtedy wyrównuje.
  • Odpowiedz
@AdamES: Podrywa nos jak zwiększę ciąg, z włączonym miskerem podrywa też jak się rozpędzę i cofnę nagle przepustnucę (bo ster wraca do pozycji neutralnej). Przy szybowaniu po wyłączeniu silnika nos opada.
  • Odpowiedz
@Burqi: To musisz zrobić taki test - wyciągnąć go wysoko w górę, ustawić model bokiem do wiatru i wprowadzić go w lot nurkowy 45o (niby jest to test dla szybowca, ale coś powie) i sprawdzić jak się zachowa model. Czy będzie leciał pod tym kątem do ziemi (przerwij zanim spotkasz się z ziemią) czy będzie wychodził łagodnie do lotu poziomego, czy zacznie nurkowanie pogłębiać. To coś powie o trymowaniu, kątach zaklinowania
  • Odpowiedz
@AdamES: Dzięki za pomoc. Skorzystałem z kalkulatora, i wyszlo mi, że środek cięzkości powinienem przesunąć co najmniej z centymetr do przodu (wing cord mam w okolicach 21.5cm). A znając mój model raczej w tym teście dosyć szybko wyszedłby z nurkowania, ale to do sprawdzenia. W razie czego wiem do kogo się odezwać, ale to po sesji już raczej. Dzięki jeszcze raz.
  • Odpowiedz
@Burqi: Spoko, jak będziesz potrzebował porady to wal śmiało. A jak masz blisko do Łodzi to możesz wpaść na lotnisko zobaczyć jak i czym latamy ;)
  • Odpowiedz