Wpis z mikrobloga

@Kempes:

https://en.wikipedia.org/wiki/Braniff_Flight_542
https://www.hq.nasa.gov/office/pao/History/SP-440/ch6-5.htm

Early in 1960, after 8 years of intensive design and calibration, the Langley Transonic Dynamics Tunnel, the world's first aeroelastic testing tunnel, was ready for its first occupant. Fate had already selected the model to be tested: the Lockheed Electra.

September 29, 1959, was warm and humid in Buffalo, Texas. At 11:07 p.m., Braniff Flight 542, an Electra turboprop, cruising lazily overhead, made a routine report. One minute
@Thorkill: w naszym Laboratorium Badań Aerodynamicznych są tunele dla obiektów 3d z maks rozpiętością do kilku metrów, chyba 6, a to podobno jedne z najwiekszych w Europie
@3Lumintekk: Tylko na to czekałem ( ͡°( ͡° ͜ʖ( ͡° ͜ʖ ͡°)ʖ ͡°) ͡°)

Tak więc w rachubę wchodzą wczesne lata 60te, w których nie było możliwe zamodelowanie lotu samolotu na komputerach, co jest aktualnie używaną metodą badawczą.
Badania tunelowe się aktualnie wykonuje tylko w początkowych fazach konstruowania nowego modelu samolotu.
@Thorkill: może któryś z wykopowych ekspertów ma większy gdzieś za stodołą, widziałem dzisiaj jednego który się domagał danych od komisji, w celu samodzielnego potwierdzenia eksperymentu, więc wiesz.. xD
co jest aktualnie używaną metodą badawczą.


@Kempes: No właśnie. A tu Lasek o Olejnik krytykuje komisje Berczyńskiego że badania w tunelu aero były na małym modelu a nie w skali 1:1 jak być powinno. Obejrzy sobie, od razu zwróciłem uwagę że to kompletna bzdura.
@Thorkill: Samo badanie modelu jak i samolotu w skali 1:1 to w przypadku badania katastrof lotniczych to głupota. Badanie modelu daje tylko podstaw, robi się je tylko po to żeby sprawdzić dzałanie użytej koncepcji płatowca.
Żeby byadanie było jak najbardziej miarodajne, a takie powinno być badanie w celu wyjaśnienia przyczyn katastrofy, to powinno się je robić na modelu 1:1... tylko po co, jak mamy odczyty czarnych skrzynek i można to zasymulować.
@Thorkill: oglądałem, to inaczej było, Olejnik powiedziała o "modelu jeden do jeden", Lasek chyba źle ja zrozumiał, że niby jej o skalę chodziło, a nie odwzorowanie budowy samolotu i potem skwitował, że 1:1 to tam były tylko te kopie fragmentu poszycia, a samolot był jedynie małym modelem.