Wpis z mikrobloga

Mirki i mirabelki z #samoloty #lotnictwo mam takie pytanie, z braku zajęcia przeglądam sobie losowe filmy na YT, trafiłem na film z Airbus'em A400M, możliwie często bywam na różnorakich pokazach lotniczych, często mam okazję oglądać też z całkiem bliskiej odległości podchodzące do lądowania w Dęblinie samoloty, z racji wspomnianego filmu, tak mnie dzisiaj tknęło, powiedzcie mi, laikowi, czemu przy ogólnej tendencji do stosowania silników turboodrzutowych, szczególnie w maszynach wojskowych stosuje się silniki turbośmigłowe? Jaką dają one przewagę w takich maszynach?
Glenroy - Mirki i mirabelki z #samoloty #lotnictwo mam takie pytanie, z braku zajęcia...
  • 10
@graf_zeppelin: Możliwe, ale raczej przemysł militarny nie jest znany z tego, że stawia na ekonomię, raczej przeciwnie, to właśnie w militariach stosowane są prototypowe rozwiązania, które niekiedy trafiają do lotnictwa cywilnego, dlatego właśnie zastanawia mnie ten fakt stosowania silników turbośmigłowych.
@Obserwator_z_ramienia_ONZ: jest fajny kawałek maszyny, lubię patrzeć jak takie wielorybki latają, to jest fascynujące z jaką gracją taka masa porusza się w powietrzu :).
Może tego typu silniki mają jakąś
Możliwe, ale raczej przemysł militarny nie jest znany z tego, że stawia na ekonomię, raczej przeciwnie, to właśnie w militariach stosowane są prototypowe rozwiązania, które niekiedy trafiają do lotnictwa cywilnego, dlatego właśnie zastanawia mnie ten fakt stosowania silników turbośmigłowych.


@Glenroy: Z forum, które podlinkował @Obserwator_z_ramienia_ONZ

Tak jak wspomniano w warunkach gdzie znajdują zastosowanie samoloty transportowe i regionalne samoloty pasażerskie najbardziej ekonomiczne są silniki turbośmigłowe, które najlepiej sprawdzają się przy prędkościach M<0,7
@Glenroy: ekonomia. Samoloty turbośmigłowe latają wolniej i są głośniejsze, ale tańsze w eksploatacji.

Co do warunków eksploatacji w warunkach zapylenia, to nieprawda, bo silnik turboodrzutowy i turbośmigłowy mają dość podobną budowę stąd są tak samo wrażliwe na czystość powietrza.
@Obserwator_z_ramienia_ONZ: Wszystko fajnie wytłumaczone, ale mimo wszystko na samym forum też jakby nie do końca doszli do porozumienia :).

@graf_zeppelin: Tak, ale widzisz, na samym forum przewija się też wątek wyższej wartości ciągu przy starcie i lepszej sprawności na małych wysokościach. Może są tańsze w eksploatacji, szczególnie biorąc pod uwagę wysokości na jakich latają, ale mechanicznie będą już bardziej skomplikowane.

@Vincenzo: Tak zwróciłem uwagę na warunki zapylenia przy okazji
@Glenroy: no mają mniejsze wloty, to prawda. Ale pod względem budowy są tak samo wrażliwe na zapylenie, jak turboodrzutowe, bo to w zasadzie takie same silniki z tą różnicą, że turbina niskiego ciśnienia napędza śmigło w turbośmigłowym, a w turboodrzutowym - wentylator.