Aktywne Wpisy
![mirko_anonim](https://wykop.pl/cdn/c0834752/321ea7dc2985c2bfbf21a6b5598af7c3220625c6954fbbc0a440b525befed626,q60.png)
mirko_anonim +4
✨️ Obserwuj #mirkoanonim
co myslicie o wspolpracowniku ktory zawsze ma te same ciuchy na sobie ale te same 2-3 koszulki, nie smierdzi od niego ale widac ze rzeczy sie powtarzaja
#pracbaza
──
co myslicie o wspolpracowniku ktory zawsze ma te same ciuchy na sobie ale te same 2-3 koszulki, nie smierdzi od niego ale widac ze rzeczy sie powtarzaja
#pracbaza
──
![testoviron17](https://wykop.pl/cdn/c0834752/f9424ebe8b38c69b4be14c7c23eb1ee23101c5388ce5ec80c71be63b52712787,q60.jpg)
testoviron17 +228
Mordunie, on ma 73 lata, a śmieszkujemy jak coś przekręca, a my w jego wieku to z robakami nawet już pewnie nie pogadamy xD
#mecz
#mecz
![testoviron17 - Mordunie, on ma 73 lata, a śmieszkujemy jak coś przekręca, a my w jego...](https://wykop.pl/cdn/c3201142/ddf28715e95c28c65db6b73c21dba0fb3cfa61326c4de5a20fec74ca122c25e3,w150.jpg?author=testoviron17&auth=9ff2688eb4b4ae49e76b3e38384be312)
źródło: temp_file5982497245676168862
Pobierz
1. Frakcje.
Frakcje przed grą są losowane, ale po kilku rozgrywkach nabiera się ochoty na zagranie frakcją z wyboru, i to jest moim zdaniem lepsza opcja. Frakcje różnią się od siebie trzema zasadniczymi elementami:
- lokalizacja - deteminuje jakie surowce będziemy mogli pozyskiwać w początkowej fazie gry. W dalszej rozgrywce przestaje to mieć tak duże znaczenie, ponieważ mapa mimo iż jest duża to posiada "skróty", które sprawiają, że w zasadzie wszystko jest w naszym zasięgu. Zawsze natomiast terytoria bezpośrednio przyległe do obszaru startowego są lepiej chronione przez rzekę, co sprawia że nasze zasoby są tam bezpieczniejsze.
- zdolności frakcji - każda z frakcji posiada unikalną zdolność, która może dać jej przewagę w rozgrywce i każda z tych zdolności jest odstępstwem od podstawowych zasad. Np. Roswiecja może korzystać ciągle z tych samych akcji na planszy gracza, a Polonia otrzymywać więcej benefitów ze spotkań, robotnicy Nordii mogą sami przechodzić przez rzeki (bez pomocy mechów).
- zdolności mechów - za każdym razem gdy budujemy mecha nasza postać i pozostałe mechy dostają jakiś stały upgrade dotyczący ich ruchu - zwiększają zasięg, albo pozwalają wykonywać niestandardowe ruchy.
2. Plansze graczy
Plansze graczy determinują to jakie akcje będą ze sobą powiązane oraz jaki koszt musimy ponieść na ich wykonanie, a także ile monet przyniesie nam wykonanie poszczególnych akcji dolnego rzędu. Wbrew pozorom to jest kluczowe dla przebiegu gry i planowania całej strategii. Wykonując akcje zawsze trzeba dążyć do tego, żeby wykonać zarówno górną akcję (wzmocnienie/ruch/produkcja/handel) jak i dolną (budowa/rekrutacja/mechy/ulepszenie). Trzeba zatem tak planować swoje ruchy, żeby było nas stać na wykonywanie kolejnych akcji i to jest w zasadzie esencja rozgrywki - planowanie akcji. Np. co z tego, że chciałbym się teraz ruszyć i zająć jakieś terytorium, skoro brakuje mi surowców, żeby wykonać dolną akcję, którą jest budowa? Może jednak najpierw powinienem pozyskać surowce? No ale jak zrobię produkcję, to czy stać mnie na dolną akcję z produkcji? Też nie? To może powinienem zacząć od handlu, potem zrobić ruch, a potem produkcję? I tak cały czas :)
3. Cele
Cele są bardzo zróżnicowane i czasem trudne do osiągnięcia. Niektóre można zrobić w prosty sposób i niejako przy okazji, a inne wymagają od nas strategicznego poświęcenia - np. nie możemy budować mechów, żeby zrealizować cel. To moim zdaniem powoduje, że trzeba dość szybko zdecydować czy w ogóle będziemy chcieli zrealizować nasz cel, bo nie zawsze musimy go zrealizować.
4. Spotkania
Te mają tylko pozytywny charakter i na rozgrywkę mogą wpłynąć tylko korzystnie. Warto rozpatrywać dużą liczbę spotkań i to w zasadzie powinno być głównym zadaniem bohatera. Możemy np. niskim kosztem pozyskać mecha, albo inne wartościowe wzmocnienie.
5. Szczęście/Sukces
Na koniec okazuje się, że sukces w bardzo małym stopniu zależy od szczęścia, mimo iż wiele kart jest losowanych. O zwycięstwie najczęściej decyduje popularność, która jest mnożnikiem punktów zwycięstwa. Dla przykładu zdobywając wszystkie 6 gwiazdek, kontrolując 10 obszarów i mając 10 zasobów w zależności od naszej pozycji na torze popularności dostaniemy na koniec gry odpowiednio 85, 64 i 43 punkty zwycięstwa. Można wygrywać z daną frakcją we wszystkich wskaźnikach, ale jak mamy słabą popularność, to możemy się cmoknąć w trąbkę. Kolejna sprawa to rozwój samej frakcji. W mojej ocenie najbardziej kluczowy jest pozyskiwanie rekrutów oraz nowych budowli, ponieważ dają nam one pasywne zdolności, które zwiększają potęgę naszej frakcji. Dzięki temu bez podejmowania akcji otrzymujemy popularność, wzmocnienia lub pieniądze, które decydują o zwycięstwie.
Się rozpisałem, ciekawi to kogoś w ogóle? :D
#scythe #grybezpradu #gryplanszowe
źródło: comment_03s3kovRHfMAjxeN4M1jJpfYLPLlnflN.jpg
Pobierz@Pan_Szyneczka: Cena jest naprawdę kosmiczna, ale już jeden znajomek się zdecydował na zakup, więc będę mieć stały dostęp do gry :) Zawsze można na taką grę zrobić jakąś zrzutkę. Z drugiej strony liczba drewnianych elementów znacząco podnosi cenę, a tutaj każda z 5 frakcji ma swój pękaty woreczek, do tego mamy drewniane zasoby no i końcowa cena powala.
@Exideek: Gra już się pojawiała
Ile czasu zajmuje gra na 2-3 osoby ?.
To 1:30 to na 2 czy 3 osoby ?
@Michelangelo: Rzecz w tym, że nie da się napisać za dobrze strategii dla poszczególnych nacji. Tak jak napisałem - co co wyróżnia nacje to terytorium początkowe, mechy i zdolności rodowe. Niby najbardziej stałe jest terytorium, ale jak Ci napiszę "grając Polonią nie masz dostępu do stali, musisz zbudować tunel, żeby się wydostać jak najszybciej z obszaru domowego", a Ty w drugiej turze wyjmiesz kartę spotkania, z której dostaniesz Mecha, to sprawa jest już nieaktualna, zanim się do tego zbliżysz :) Na bgg są już oczywiście poradniki i są dla nacji, ale to jest takie teoretyzowanie, że głowa mała. Ja bym się skupiał w poradniku strategicznym na pisaniu o tym co jest ważne do zwycięstwa i jak to osiągać, a nie o strategii pod nacje. Ogólne wskazówki są takie:
1. Dbaj o reputację. Popularność jest najważniejszym czynnikiem przy podliczaniu punktów zwycięstwa. Przykład przelicznika podałem już wcześniej - te same warunki na planszy, 2x więcej punktów pomiędzy pierwszym i trzecim mnożnikiem.
2. Szybko rekrutuj. Im szybciej dokonasz rekrutacji tym więcej korzyści z tego wyciągniesz. Jeśli potem Ty lub inny gracz będziecie wykonywać akcję, w której zarekrutujesz to dostajesz z tego profit. Przy podliczaniu punktów szybko widać kto to zrobił szybko.
3. Buduj szybko budynki. Trochę jak wyżej, chociaż nie zawsze odniesiesz duże korzyści z posiadania budowli.
4. Rób rozsądnie ulepszenia. Jest ich dosyć sporo i trudniej jest dostać za nie gwiazdkę niż za rekrutów, budynki czy mechy, więc rób ulepszenia tam gdzie na tym skorzystasz. Jeśli będziesz dużo produkował lub przemieszczał się po mapie to na tym skorzystasz. Warto je też robić w dobrej kolejności. Jeśli np. nie zbudowałeś jeszcze żadnego mecha i jesteś od tego daleko, a dzięki ulepszeniom możesz zmniejszyć koszt budowy o dwie stale, a ten materiał jest dla Ciebie trudno dostępny to to świetny wybór. A jak zbudujesz wszystkie budynki i zmniejszysz sobie ulepszenie koszt budowy
Po pierwsze trzeba pamiętać, że zdolności nacji warto wykorzystywać, a nie wszystkie są oczywiste. Wiadomo że jak grasz polonią i masz większe benefity ze spotkań to powinieneś robić spotkania, a jak grasz krymem i możesz zamieniać bezwartościowe karty walki na surowce to warto to robić.