Wpis z mikrobloga

Moje pierwsze wrażenia z #civilization6

Pomysł z dzielnicami bardzo na plus. Oznacza to mniej więcej, że część budynków, które budowało się wcześniej jedynie w mieście, można zbudować na polach okalających miasto i stanowią one niejako część rozrastającego się miasta. Po postawieniu dzielnicy można w tej dzielnicy stawiać kolejne budynki związane z jej charakterem, np. w dzielnicy naukowej zbudowałem bibliotekę.

Teraz obszar ma promień do 3 kwadratów, więc budowanie miast zbyt blisko siebie jest zablokowane, co oznacza, że wreszcie można zostawić pewne obszary i przeciwnik raczej się do nich nie dobierze stawiając kolejne bezwartościowe miasto.

Wszystko super, ale czuję, że brakuje tutaj ogólnego szlifu, coś co zostanie dodane przez jakieś mody lub raczej patch:
- widoczność własnych jednostek na mapie jest słaba. Jeśli jakieś państwo-miasto ma podobny kolorek do twoich armii, to gdy zostawisz sobie gdzieś jednostkę w trybie warty, możesz o niej łatwo zapomnieć. Brak też listy wszystkich armii w królestwie - przynajmniej ja nie znalazłem, a to bardzo denerwuje, gdy mamy duże państwo i chcielibyśmy sprawdzić jakimi armiami dysponujemy.
- są ponownie szlaki handlowe, bardzo na plus, bo mechanika tego się nie zmieniła, ale po wygaśnięciu szlaku handlowego przydałaby się informacja, że ten szlak handlowy mieliśmy wcześniej i chcielibyśmy go ponowić (zamiast tego mamy dużą listę szlaków handlowych do wyboru i wybieraj sobie od nowa).
- handel między państwami wymaga dość sporej ilości kliknięć. Przykładowo szukam państwa, które ma jakiś surowiec luksusowy w nadmiarze. Muszę więc kliknąć w każdego władcę z listy i sprawdzić jego możliwości. Przydałaby się jakaś lista.
- brakuje również listy stosunków dyplomatycznych. Okazało się to ważne w momencie w którym toczyłem wojnę z pewnym państwem i wynajęli oni armię państwa-miasta (tak, można wynajmować armie państw-miast, za pewną słoną opłatę jedynie na czas wojny i trzeba zwrócić). Nie otrzymałem żadnej informacji, po prostu nagle jednostki, które wydawały mi się neutralne, zaatakowały. No i tutaj kolejny mankament:
- brak oznaczania jednostek wrogich armii na mapie. Jeśli toczę wojnę z kilkoma państwami, to dobrze byłoby widzieć w podglądzie mapy, że są one jakoś zaznaczone, np. czerwoną obwódką czy coś. Przez mapy przechodzą różne armie, neutralne, kupcy i wszystko się lekko miesza, trzeba dłużej się zastanowić, gdzie stoi przeciwnik, a gdzie kroczy jakaś neutralna armia.
- ostrzelanie przeciwnika z miasta jest możliwe dopiero po wybudowaniu murów (to na plus), ale ikonka o możliwości ostrzelania przeciwnika jest tak mała, że zwykle się tego nie zauważa, tym bardziej, że przed wciśnięciem końca tury, gra nie ostrzega, że można z tego skorzystać - a to bardzo się przydaje.

Nie skupiłem się na plusach, bo są one dość oczywiste, to wciąż ten świetny klimat Civki, ale wymaga trochę szlifu.
  • 4
  • Odpowiedz