Wpis z mikrobloga

#motocykle #motomirki

Koledzy od dwóch kółek.
Zauważyłem w swoim motorze (HD), że ślizga mi się tylne koło przy gwałtowniejszym hamowaniu.
Bieżnik jest OK (min. 3,6 milimetra), rocznik opony 2012.
Ciśnienie wg. instrukcji.
Tak samo na śliskim, mokrym asfalcie jak i na nagrzanym w upale.
Miałem taką sytuację 3 razy: raz gdy odcięło mi paliwo, zgasł silnik i tylna opona pojechała, kolejny przy trochę mocniejszym hamowaniu na mokrym asfalcie, po prostu pojechałem 2-3 metry na zablokowanych kołach, przednie też nie trzymało.
Czy to wina opony/hamulców czy też moja, ze względu na niewłaściwe hamowanie?
Dodam, że hamuję dwoma hamulcami a nie tylko tylnym.

Wada opon, hamulców czy moja wina?
Dzięki za góry za pomoc.
  • 70
  • Odpowiedz
Hamulec jest efektywny tak dlugo jak kolo jest na ziemi


@Stitch: Tak, tylko zobacz jaki jest udział siły hamowania tylnego koła w całym hamowaniu, wraz ze spadkiem przyczepności, drastycznie maleje, do wartości pomijalnych. Tylny hamulec wykorzystuje się głównie do stabilizacji toru jazdy.
  • Odpowiedz
@slonski_pieron: Geometria nie ma tu nic do rzeczy. W tym akurtap przypadku. ZObacz na kat glowki ramy w XL czy nawet FLHX . Normalne. To nie big dogi zadne. Normalna geometria.

Twierdzenie,ze tylny hamulec ma marginalne znaczenie wynika z braku wiedzy albo doswiadczenia. A najczesniej jednego i drugiego.
  • Odpowiedz
@slonski_pieron: Dlatego pracujesz cialem zeby tyl byl chociaz minimalnie dociazony, bo to przeklada sie z duzycy predkosci juz na metry w hamowaniu. Kazdy metr, centymetr, mm podczas ostrego hamowania jest cholernie wazny
a i ps. nie twierdze, ze tylny hamuje lepiej od przedniego tylko gadanie, ze tyl jest zbedny to pieprzenie i to mocne.
  • Odpowiedz
centymetr, mm


@Stitch: I przy tych wartościach pozostańmy :D I mocniej hamujesz przodem tym mniejszą przyczepność ma tył i mniejszą siłę możesz przyłożyć do tylnego hebla, ergo tym mniejszy jest jego udział.

Normalna geometria


@bigger: Geometria to nie tylko kąt główki. Rozstaw osi, wyprzedzenie, rozkład mas. W czopku wygląda to trochę inaczej niż w pełnoprawnych (:D) motocyklach i tam tylny hamulec ma sens.
  • Odpowiedz
@dr_Acula: chwila chwila, powolutku, celem hamulców jest skuteczne zatrzymanie wyrującego koła.

Tarczowe: W skład hamulca wchodzą tarcze, tłoczki, zacisk, klocki, przewód hamulcowy, zbiornik płynu hamulcowego, dźwignia. Zakładając że winę ponoszą hamulce to: docisk jest OK bo blokuje, problem że nie wraca, wymień płyn i odpowietrz układ, to podstawa (2 lata max bądź ileś set tam km), sprawdź i wyczyść tłoczki oraz nasmaruj środkiem to tłoczków hamulcowych nie reagującym z płynem
  • Odpowiedz
@dr_Acula: Przyzwyczaisz sie. Przesiadles sie niedawna na niego z innego moto? Hamuj jednym i drugim. Normalnie fkatycznie w sportku wystarcza przedni, ale wystarczy,ze odrobine slisko albo niepewnie to uzywaj obu.

Mi sie generalnie zle hadecja jezdzi.

W weekend bylem na Race 61 hadecja i juz zapomnialem jak to ujowo jezdzi. Seria jeszcze w miare, ale wystarcy,ze dlubniete, jakies durne ape hang'ery , podesty, siedzenia i dramat.
  • Odpowiedz
@slonski_pieron: Oczywiscie,ze chopki sa dla podludzi tu sie musze zgodzic. ( )

I tak, zdaje sobie sprawe,ze geometria to nie tylko kat glowki ramy, ale to glowka ma najwiekszy na nia wplyw.

Co jednak dalej nie potwierdza Twojego wywowdu na temat tego jaki tylny hebel nie
  • Odpowiedz
o dual abs c abs. czyli co sa ok, bo sa fabryczne mimo, ze tyl tez sie unosi, a jak manualnie wciskasz to be, bo nie fabryka? ciekawa logika..


@Stitch: Jest inny rozkład sił hamowania przy rozwiązania typu dual cbs (pozwalający wykorzystać tylny hamulec) a inny przy układach niezależnych, gdzie gro siły hamowania idzie na przód i nawet producent to przewidział. Zobacz że w starszych sprzętach tylny hamulec często po prostu tylko był :D

W normalnej jeździe i normalnym motocyklu o tyle można zapomnieć poza sytuacjami
  • Odpowiedz
@slonski_pieron: Motocykl taki jak CBR XX nie jest dla statystycznego Kowalskiego.
Dla celow o ktorych piszesz i statystycznych Kowalskich to jest ABS a nie DUAL , a to zasadnicza roznica.

Nie mowie o sporcie. Tylko o normalnym uzytkowaniu. Heble tez nie sa zblizone konstrukcyjnie w zaden sposob. W kazdym razie nei bardziej niz innych motocyklach. Mam aktualnie 3 enduraki. A motongow mialem pewnie kilkadziesiat.

Reasumujac: Zgadzam sie z tym, ze
  • Odpowiedz
@slonski_pieron: @Stitch:

Zgadzam sie ze stitchem, ponizej krotki filmik w ktorym pokazane jest prosty sposob jak mozna efektywnie awaryjnie hamowac, dodatkowo sadze ze hamowanie to totalna podstawa, bez opanowania hamowania awaryjnego kursanci nie powinni wyjezdzac nawet z placu. W szkole do ktorej uczeszczalem kazdy kursant musial na placu miec opanowane to do perfekcji, jedna reka stoppie potrafil kazdy.

https://www.youtube.com/watch?v=BYGYThbaDYE
  • Odpowiedz
@bigger dla podludzi to są scigi ( ), let l
@dr_Acula masz spory moment stąd blokada koła, no niestety taki lajf i trzeba brać poprawkę. Zapraszam na kursy smiercioodporni.
@slonski_pieron trochę nie do końca. Zwłaszcza że hamulec tylni używany jest w końcowej a nie początkowej fazie hamowania i tu tak jak mówisz fizyka właśnie się kłania i nie nie ma marginalnego znaczenia.
  • Odpowiedz