Wpis z mikrobloga

#tedkaczynskinadzis
127. Technologiczny postęp, który wydaje się nie zagrażać wolności, często okazuje się zagrażać jej
później bardzo poważnie. Rozważmy na przykład zmotoryzowany transport. Dawniej pieszy mógł
chodzić gdzie chciał, kroczyć swoją własna ścieżką bez podporządkowywania się jakimkolwiek
przepisom drogowym i był niezależny od wspierających systemów technologicznych. Kiedy
pojawiła się motoryzacja wydawało się, że zwiększa ona ludzką wolność. Nie odebrała wolności
pieszym, nikt nie musiał mieć samochodu jeżeli tego nie chciał, a ci którzy wybrali kupno
samochodu mogli podróżować dużo szybciej niż piesi. Lecz wprowadzenie transportu
zmotoryzowanego wkrótce zmieniło społeczeństwo w taki sposób, aby organizować lokomocyjną
wolność człowieka. Kiedy samochody stały się liczne trzeba było coraz bardziej kierować ich
użyciem. Samochodem nie można tak po prostu pojechać gdzie się chce, swoimi własnymi
drogami, szczególnie na terenach gęsto zaludnionych, ruchem poszczególnych osób rządzi ruch
uliczny i różnorodne przepisy drogowe. Każdy ograniczony jest przez niskie zobowiązania: prawo
jazdy, testy kierowców, ponawianie rejestracji, ubezpieczenie, środki wymagane dla zachowania
bezpieczeństwa, comiesięczne opłaty. Co więcej, użycie transportu zmotoryzowanego nie jest już
dowolne. Od momentu wprowadzenia tego transportu układ miast zmienił się w taki sposób, że
większość ludzi nie mieszka już w możliwej do przebycia pieszo odległości od swoich miejsc
pracy, sklepów, miejsc wypoczynku i rekreacji, tak więc są oni zależni od samochodu jako środka
transportu. W przeciwnym razie muszą korzystać z transportu publicznego, a w tym wypadku mają
jeszcze mniejszą kontrolę nad swoim przemieszczaniem się, niż gdy kierują własnym samochodem.
Nawet wolność pieszego jest teraz bardziej ograniczona. W mieście musi on ciągle zatrzymywać się
i czekać na zmiany świateł, które są zaprojektowane aby służyć ruchowi pojazdów. Poza miastem
ruch samochodów powoduje, że chodzenie wzdłuż autostrady stało się niebezpieczne i niewygodne.
(Zauważ istotną kwestię zobrazowaną przez nas w przypadku zmotoryzowanego transportu: kiedy
nowa technologicznie rzecz jest wprowadzana jako opcja którą jednostki mogą wybrać lub nie,
niekoniecznie POZOSTAJE ona dowolna. W wielu przypadkach nowa technologia zmienia
społeczeństwo w taki sposób, że ludzie ostatecznie są ZMUSZENI do używania jej).
  • 1