Wpis z mikrobloga

Budowa Golden Gate Bridge.

Pierwszy raz z propozycją budowy mostu o ponad kilometrowej długości wystąpił w 1918 główny inżynier miasta: Michael O’Shaughnessy. Jednak wszyscy konsultanci wyrażali się negatywnie o tym pomyśle pod kątem nieprzewidzianych problemów natury technicznej. Propozycją budowy mostu zainteresował się także Joseph Baermann Strauss, założyciel Strauss Bascule Bridge Company

Widok z lotu ptaka. Między 1933, a 1937 r.

Trzy lata po propozycji O’Shaughessy’ego wystąpił on z konkretną propozycją i preliminarzem budowy mostu. Była to pierwsza konkretna propozycja. Koszty oszacowano na 27 milionów dolarów. Zaproponowany most miał konstrukcję podparto-wiszącą, z wieżami po obu stronach.

Prowadnice na liny.

Budowa południowej wieży. 1935 r.

Przęsło główne miało wynosić 1222 m i składać się z dwóch 208-metrowych podparć oraz 806-metrowego, podwieszonego przęsła pomiędzy nimi. Liny zawieszone na dwóch 218-metrowych wieżach dźwigać miały kładkę o szerokości 24,4 metra przeznaczoną na cztery pasy jezdne i dwa piesze.

Podczas budowy. 1935 r.

Propozycja została entuzjastycznie przyjęta przez władze miasta, choć miała też zdecydowanych przeciwników których trzon stanowili właściciele promów. Opór był tak duży, że przekonanie mieszkańców, przeprowadzenie procesu legislacyjnego, znalezienie inwestorów, uzyskanie zezwolenia od Ministerstwa Wojny na budowę obiektu na ich terenie trwało ponad osiem lat.

Pracownicy na przęśle.

15 sierpnia 1929 Joseph Strauss został mianowany głównym inżynierem budowy. Odpowiedzialny był za projekt inżynierski, architektoniczny, geologiczny, komunikacyjny oraz inspekcję i nadzór nad realizacją. Wśród współpracowników Straussa duży wpływ na wygląd i estetykę mostu miał architekt Irving Foster Morrow.

Pracownicy w sieci bezpieczeństwa.

Ostateczny projekt został zatwierdzony w lutym 1930. Do tego momentu przechodził wiele zmian, głównie za sprawą sugestii architektów Irvinga i Gertrudy Morrow. Zasadniczej zmianie uległa konstrukcja, z podparto-podwieszonego na prosty wiszący z przęsłem środkowym o długości 1280 metrów.

Widok na przęsła

Każda z lin na których wisi most ma 93 centymetry średnicy i składa się z 27 572 oddzielnych drutów stalowych. Każda wieża wytrzymuje obciążenie 95 tysięcy ton, a każda zamontowana na brzegu blokada wytrzymuje naciąg 28,5 tys. t. Od samego początku Golden Gate malowano na charakterystyczny kolor, znany jako międzynarodowy kolor pomarańczowy. W przypadku Złotych Wrót kolor ten sprawia, iż most jest lepiej widoczny podczas mgieł. Most zbudowano dzięki funduszom uzyskanym z emisji obligacji na łączną sumę 35 milionów dolarów. Most ma długość 2,7 kilometra, a pomiędzy dwiema bliźniaczymi wieżami (wysokość 218 metrów) – 1280 metrów.

Północna wieża.

Budowa była niezwykle trudna i pochłonęła wiele ofiar. Most zaprojektował inż. Joseph Strauss. Choć dużą rolę odegrali inżynier Charles Ellis oraz projektant Leon Moissieff przy pomocy architekta-konsultanta Irvinga Morrowa, który wprowadził nieco detali w stylu art déco.

Molo wykorzystywane podczas budowy.

Południowa wieża, pięknie zanitowana.

Dwóch pracowników. 1935 r.

Robotnicy przed oddaniem mostu do użytku.

Most Golden Gate stał się wielkim sukcesem. Koszty budowy, które wynosiły 27 milionów dolarów, zwróciły się do 1971 – chociaż pobierano opłaty tylko od kierowców jadących w kierunku południowym, do San Francisco. Przez 70 lat wytrzymał wiele trzęsień ziemi. Przetrwał nawet jedno z najbardziej tragicznych w 1989 o natężeniu 7,1 stopnia w skali Richtera. Od chwili oddania do użytku most Golden Gate zamknięto zaledwie trzy razy z powodu bardzo silnych wiatrów.

21 maja 1937 r.

Malowanie pasów ruchu.

Angelo Rossi podczas ceremonii otwarcia.

Maskotki na otwarciu

Tłumy na otwarciu

Pamiątkowe zdjęcie robotników.

Oprócz tego, że jest jednym z najwyższych mostów na świecie, ustanowił też niechlubny rekord. Do tej pory z Golden Gate skoczyło już ponad 2000 samobójców z czego ponad 1500 zmarło.

Golden Gate w porannej mgle.


#historia #fotohistoria #ciekawostki #ciekawostkihistoryczne #wydarzenia #usa #sanfrancisco #mosty #budownictwo
N.....h - Budowa Golden Gate Bridge.

Pierwszy raz z propozycją budowy mostu o pona...

źródło: comment_RxfV6dDVmXOfTHkeA33JK00JAu1HBylw.jpg

Pobierz
  • 2
  • Odpowiedz