Wpis z mikrobloga

Napisałem w kilka minut projekt kartkówki dla gimnazjum. Będą mieli w poniedziałek. Tematyka: algorytmy i programowanie.

I mam dylemat. Bo klasa kompletnie nie jest zainteresowana programowaniem, za to ministerstwo chce aby każdy w #gimbaza był #programista i zarabiał po szkole 15k ( ͡° ͜ʖ ͡°).

Pierwsze pytanie (dwie grupy, żeby nie ściągali od siebie) to czysta teoria (wychodzę naprzeciw prośbom klasy żeby było coś łatwego ( ͡° ͜ʖ ͡°) ), drugie pytanie to już konieczność narysowania algorytmu (schematy blokowe - jeden z warunkiem a drugi z pętlą/iteracją).

Trzecie pytanie (dla chętnych) to napisanie w C++ programu na bazie algorytmu z drugiego pytania.

Zakładam, że na 2/3 będzie poprawna odpowiedź na teorię. Na 4/5 będzie schemat. Na 5/6 będzie wszystko - czyli także to dla chętnych z C++.

Myślicie, że za bardzo ich cisnę? Pytanie kieruję głównie do młodszej części wypoka (może niech powiedzą jak jest u nich w szkołach). Starsi też niech się wypowiedzą, spróbują się cofnąć do minionych lat i przypomnieć sobie jak od nich wymagano wiedzy informatycznej na tym poziomie edukacji i czy aby nie za wiele ja dziś wymagam?

Pytam, bo to klasa typowo anty-informatyczna. Na każdej lekcji z programowania pytali "a po co nam to?"

#informatyka #szkola #kartkowka #programowanie #algorytmy
  • 16
  • Odpowiedz
@benyowsky: Uważam że w szkołach nie powinno uczyć się C++ - przynajmniej jako pierwszego języka. Python jest o wiele bardziej przystępny i pozwala zrozumieć podstawy programowania.
  • Odpowiedz
@benyowsky: takie rzeczy miałam dopiero na rozszerzeniu z informatyki w liceum (gdzie były same osoby które powinny być w teorii tym zainteresowane). Wiele się zmieniło od tamtego czasu jak widzę.

A, swoją drogą, czemu akurat C++? Dlaczego nie jakiś język skryptowy?
  • Odpowiedz
@amam: jestem tego samego zdania co Ty. Tylko ministerstwo ma inne zdanie.

Pisałem we wrześniu w tej sprawie do MEN (ogłosili konsultacje), ale bez odpowiedzi. Wspominałem im, że na maturze powinien być Python jako język do rozwiązywania zadań.
  • Odpowiedz
@benyowsky: Szkoda ( ͡° ʖ̯ ͡°) Ale cieszę się że kontaktowałeś się z MEN, nauczanie C++ to dla mnie niepotrzebne zarzynanie uczniów. Moje dzieci zaczną od Pythona : D
  • Odpowiedz
@benyowsky:

W podręczniku mają do wyboru: TurboPascal albo C++

O_O wiem jak wyglądała nauka c++ na wspomnianych wcześniej lekcjach informatyki w liceum. Jeżeli w podstawówce nie uczą żadnych podstaw programowania to nie ma to najmniejszego sensu. C++ nijak ma się do zachęcania młodych osób do programowania.

Post Scriptum: mieszkam n-ty rok w żeńskiej bursie, wiele osób nie zna się na Wordzie, Excelu, obsłudze komputera w stylu znajdź i zainstaluj program, wejdź
  • Odpowiedz
@Rozamunda: Teraz edytor tekstu i arkusz kalkulacyjny mają tylko 20 godzin na 60 nauczanych. Reszta w gimnazjum to: bazy danych, programowanie i algorytmika, grafika 2d (rastrowa - główny nacisk to nauczanie pracy na warstwach), ponadto tworzenie stron WWW (w czystym html-u i CSS), 2-3 godziny z prezentacjami, godzina na systemy operacyjne i godzina na architekturę (rozkręcanie komputera i opisywanie podzespołów).
  • Odpowiedz
Jeżeli w podstawówce nie uczą żadnych podstaw programowania to nie ma to najmniejszego sensu.


@Rozamunda: zgodnie z nowa podstawą programową w podstawówce jest już scratch i proste schematy blokowe. Widziałem, że dzieciaki z 5/6 klas robią całkiem ciekawe gierki w scratchu ;) Więc poziom idzie w górę. W sumie to żałuję, że urodziłem się w latach 80. Teraz nauka informatyki przy dobrze wyposażonej szkole to fajna sprawa.
  • Odpowiedz
@benyowsky: W liceum będzie im potrzebny C++? Czy ten kto wymyślał ten program ma w ogóle jakieś pojęcie o programowaniu, czy po prostu wrzucił ankietę na 4programmers? Tak czy inaczej z Pascalem jest większa szansa, że ogarną jakieś podstawy. A przestawienie się z begin end na { } to nie jest wielki problem.
  • Odpowiedz
@fnord23: w liceum na 90% tak, zwłaszcza na rozszerzonej informatyce. Na podstawowym poziomie (czyli bez matury z info) może udać im się nie spotkać z C++ jeśli ich nauczyciel uzna, że to dla nich zbędna wiedza (więc nie wprowadzi języka, zostanie przy samych algorytmach). Ale program nauczania jest jasny: na podstawie 4 godziny z programowaniem (podręczniki są różne, ale nie spotkałem się z takim, który w ogóle C++ nie omawia -
  • Odpowiedz
@benyowsky: Pascal według ciebie może nie, ale dzieci z nieinformatycznych klas na prawdę szybciej i lepiej przyswoją sobie programowanie, jeśli zaczną od niego, a później przejdą na C++. C++ to dla nich szyfr, zagmatwane znaczki i pewne słowa klucze, których ciężko dla początkującego zapamiętać składnie. Pascal po prostu czytasz... If x then y. For x to y do z. Sam zaczynałem od C++ i znam wielu ludzi takich również i sam
  • Odpowiedz