Wpis z mikrobloga

MZA Warszawa: Elektryki oszczędne, LNG wygodne, hybrydy drogie
MZA Warszawa jest pozytywnie zaskoczone wynikami kilkumiesięcznej eksploatacji autobusów elektrycznych wyprodukowanych przez Solarisa. Jan Kuźmiński, prezes zarządu warszawskich MZA podzielił się doświadczeniami z eksploatacji najnowszych, nie tylko elektrycznych, nabytków warszawskiej spółki autobusowej. Dobrze wypadają solbusy napędzane LNG. Z kolei hybrydy elektryczno-spalinowe nie dają oszczędności. Jak wady i zalety autobusów wyglądają w liczbach?

(...) – Jesteśmy mile zaskoczeni zużyciem prądu przez te pojazdy, które wynosi 1,1 kW na kilometr (we wrześniu 2015 nawet 1,031 kWh/km – dop. red.). Wcześniej testowany pojazd zużywał od 1,3 kW do 1,5kW na kilometr – powiedział podczas Kongresu Transportu Publicznego Jan Kuźmiński, prezes MZA. Dodał, że czas pełnego, wolnego ładowania 12-metrowego Solarisa Electric wynosi 8 h, szybkie ładowanie trwa natomiast 4 h.

(...) Prezes MZA odniósł się również do argumentów, które zdaniem niektórych producentów autobusów, przemawiają na niekorzyść wykorzystania autobusów elektrycznych. Poskreślają oni, że eksploatacja zeroemisyjnych pojazdów to po prostu przeniesienie ciężkości problemu emisji zanieczyszczeń na miejsce jego wytwarzania, czyli do przeważnie do węglowych elektrowni, zlokalizowanych głównie na Śląsku.

– W odpowiedzi na te zarzuty muszę odpowiedzieć, że dokładnie wyliczyliśmy, iż nawet biorąc pod uwagę cały cykl spalania i produkcji paliwa przez cały zaplanowany dla pojazdu okres eksploatacji, na miejscu i w elektrowni, uzyskujemy zmniejszenie emisji CO2 o 18%.w wypadku autobusów elektrycznych – wyjaśniał Jan Kuźmiński.

(...) Szef MZA opowiedział też o eksploatacji najnowszego nabytku MZA, jakim są Solbusy zasilane gazem LNG.

– Zalet tych autobusów, w stosunku do autobusów zasilanych CNG, jest wiele. Należy do nich 4 minutowy czas tankowania, taki sam jak w przypadku silników diesla, a także to, że mogą być tankowane bezpośrednio przez kierowców – wyjaśniał prezes MZA.

W odniesieniu do aspektu ekologicznego przedstawiciel MZA zaznaczył, że emisja CO2 w stosunku do autobusów na ON jest niższa o 5,2%. 35 autobusów Solbus Solcity 18 LNG emituje więc rocznie około 70 ton CO2 do atmosfery mniej.

– Cena paliwa gazowego jest ok. 30% niższa płacimy więc mniej za przejechany kilometr niż w wypadku autobusów 18-metrowych zasilanych olejem napędowym (nawet przy większym zapotrzebowaniu silnika na to gaz – dop. red.).

Prezes Kuźmiński opowiedział także o wnioskach z eksploatacji czterech 18-metrowych hybrydowych autobusów Solaris, gdzie silnik spalinowy wspomagany jest przez silnik elektryczny.

– Autobusy te sprawdzają się, ale wyłącznie w ciężkich warunkach w centrum miasta, gdzie mamy do czynienia ze stosunkowo małą prędkość eksploatacyjną. Tam osiągamy oszczędności paliwa rzędu 30% w stosunku do tradycyjnych 18-metrowych autobusów tylko z silnikiem diesla. Natomiast tam gdzie są buspasy, zużycie paliwa jest podobne jak tradycyjnych pojazdów. Ponadto: moim zdaniem i w opinii ekspertów inwestycja w autobusy hybrydowe nie zwróci się w czasie cyklu życia autobusu, biorąc pod uwagę średni maksymalny wiek eksploatowanych w stolicy pojazdów, chyba że używalibyśmy ich na liniach tylko w centrum Warszawy. Według naszych obliczeń cały cykl inwestycyjny zamknie się na plus po 12 latach – zakończył prezentacje Jan Kuźmiński.


http://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/mza-warszawa-elektryki-oszczedne-lng-wygodne-hybrydy-drogie-50796.html

#warszawa #ztm #komunikacjamiejska #autobusy #ciekawostki #transportpubliczny
BaronAlvon_PuciPusia - MZA Warszawa: Elektryki oszczędne, LNG wygodne, hybrydy drogie...

źródło: comment_2owClevlyamFXsbeYpWyKHaUudtOhUGj.jpg

Pobierz
  • 2
  • Odpowiedz
@Baron_Al_von_PuciPusia: Właśnie tłumaczę tekst opisujący wady napędu hybrydowego - to jest bezsens. Tak czy tak trzeba używać silnika spalinowego i nie da się uniknąć emisji spalin. Napęd elektryczny spalin nie emituje, ale skądś tę energię trzeba wytworzyć, więc też nie jest tak w 100% ekologiczny, bo w Polsce elektrowni atomowych jeszcze nie ma, a elektrownie korzystające ze źródeł energii odnawialnej tez nie są jakieś liczne.
  • Odpowiedz