Wpis z mikrobloga

Cześć Mirunie, tu kolejny >>> VFX NEWS <<<

Na stępie chciałem przeprosić ludzi którym już wczoraj obiecywałem kolejny wpis. Niestety natłok pracy i niespodziewana choroba pokrzyżowały plany, ale będzie trochę dziś i na pewno jutro, bo jestem na L4 :)

Dziś będzie trochę o rynku pracy w Polsce. Oczywiście wszystko subiektywne, każdy może jakieś mediany czy badania poszukać, nie widzę więc sensu przytaczania takich informacji, zwłaszcza, że wielokrotnie same się wykluczają.

SYTUACJA W BRANŻY
VFX i gameart - jest delikatny wzrost, to dobrze. Nie ma aż tak korzystnych kontraktów jak było np 5 lat temu, ale mimo wszystko robi się teraz u nas coraz więcej. Oczywiście profituje głównie szybkość, ale jakość też jest istotna (ale jak to w PL, na drugim planie ;))

BEZROBOCIE
Duże, bardzo duże, ale co śmieszniejsze - cały czas brakuje pracowników. My mamy otwarte wakaty od roku nawet i nadal nikogo nie znaleźliśmy. Dlaczego tak to wygląda? Przyczyn jest pewnie wiele i mogę coś przeoczyć, ale zabawię się w wieszcza. Moim zdaniem problem to:
- zbyt dużo młodych adeptów uczących się w popularnych dziedzinach, czyli jak modelowanie czy renderowanie, brakuje zdecydowanie animatorów, compositingowców, riggerów i FXartist (symulacje i cząsteczki)
- w branży panuje karuzela pracowników i duża nieufność do nowych. Praktycznie każdy pracujący 5+ lat zna lub kojarzy większość osób z branży, pracownicy często przychodzą i odchodzą nawet do tych samych firm, tylko że sprawdzeni pracownicy. Firmy nie chcą powierzać i ryzykować, że młody talent czegoś nie zrobi, bo budżety są duże, a czasu na zabawy jest mało
- leń w dupie u młodych, brak ambicji, albo jak są to tylko zarobkowe, bo oczywiście od nich wymagać nie można. Bardzo ciężko znaleźć człowieka z pasją, z resztą od razu po portfolio widać kto się tym jara, a kto robi to, bo... no właśnie nie wiem czemu?
- adepci brzydzą się praktyką. Wielu mnie tu pewnie zbeszta, ale ja jestem za bezpłatnymi praktykami. Ja sam na początku kariery pracowałem prawie 9 miesięcy za darmo! Zaraz ktoś mnie pojedzie od frajerów i innych takich, ale ja nie żałuję, bo inni tracą 5 lat na studia i często za to płacą, a ja zrobiłem więcej w 9m.
- system edukacji ssie i to po całości. Często ludzie pytają mnie, żebym zasugerował wybór uczelni. Jest wtedy ciężko wytłumaczyć, że jeśli ktoś cokolwiek potrafi to nie ma czego szukać na Polskich uczelniach ponieważ nauczyciele są wybierani z selekcji negatywnej, bo tym którym w branży się wiedzie nie pójdą za psie pieniądze na uczelnie. Smutna prawda ale taka jest. Temat rozwinę w kolejnym wpisie o Edukacji, bo temat rzeka
- niedostosowywanie się do warunków rynkowych. Młodzi np uczą się Max+Vray chociaż ten zestaw odchodzi już do lamusa. Owszem czasami nie ma wyboru, ale niektórzy mają i nadal prą, bo "kolega im tak powiedział", albo "wszyscy na max3d.pl w tym robią", tak? No to wejdźcie na ogłoszenia pracy i sprawdźcie np czego wymagają w Platige Image.

ZAROBKI
Temat rzeka. Wiadomo Warszawa to często 2-3x więcej, po za warszawą to średnio tak 2500-5000 zł, w Warszawie strzelałbym 3500-8000 zł. Dosyć często spotyka się asów którzy zarabiają 10-14k mających tak 5-7 lat doświadczenia. O "gwiazdach" ja Knapik czy Bagiński nie wspomnę. Jak to kiedyś powiedział "osiągnąłem ten poziom, że jak wchodzę do sklepu to nie patrzę w ogóle na ceny" i ja mu wierzę ;)

**JAK DOSTAĆ PRACĘ*
1. Ustalcie co chcecie robić, a nie "a co jest do roboty?"
2. Przewietrzcie swoje portfolio. Wywalcie stare słabe prace.
3. Warto dodać jakieś making ofy
4. Jeśli robiliście coś w grupie/firmie to podpisujcie czym się zajmowaliście w danym projekcie
5. Jeśli wysyłacie folio i nikt nie odpisujcie to przejdźcie się i wejdźcie do firmy i pokażcie swoje ryłko :)
6. Wysyłajcie CV co ok miechy. Platige robi np tak, że nie jest tak bardzo istotny wasz skill jak miejsce w stacku. Często jest tak, że mają projekt i przeglądają ostatnie portfolio jakie przyszły, a że dużo do nich przychodzi to często nie przejrzą nawet połowy tego co u nich wisi w bazie, więc refreszujcie się!
7. Jeśli jest w ogóle padaka i wszyscy was ignorują to poproście kogoś z tych firm o review swojego folio. Ludzie ci są bardzo często pomocni jeśli o to chodzi.
8. Korzystajcie z LinkedIn, Fejsa i Behance. Jeśli macie popularne nazwisko jak np Jan Nowak to warto mieć pseudonim, żeby head hunterzy mogli was wystalkować łatwo :)
9. Udzielajcie się na forach i to nie tylko Polskich, startujcie do konkursów itd. Ktoś was kiedyś zauważy
10. Jak jesteście totalne lebiegi jak ja to idźcie na darmowe praktyki jak ja ;) Firmy często poszukują takie mięso armatnie to Chińskiej roboty, ale nie dawajcie się bardzo wykorzystywać! Dużo pytajcie i podglądajcie kolegów.

Jeszcze miałem dodać gdzie szukać ale temat jest chyba za obfity i muszę dać dużo linków, jak nie dziś to jutro rano wrzucę.
Sorry ale choroba mnie rozkłada :(

Mam nadzieję, że jest ciekawiej niż ostatnio. Kolejne będą lepsze!
Oczywiście zapraszam do obserwowania #vfxnews

#vfxnews #grafika
  • 17
  • Odpowiedz
@loczyn

Młodzi np uczą się Max+Vray chociaż ten zestaw odchodzi już do lamusa. Owszem czasami nie ma wyboru, ale niektórzy mają i nadal prą, bo "kolega im tak powiedział", albo "wszyscy na max3d.pl w tym robią", tak? No to wejdźcie na ogłoszenia pracy i sprawdźcie np czego wymagają w Platige Image.


xD

Nie no, a na serio to w twojej branży czego się akurat używa teraz? W gamedevie to teraz sporo majek,
L.....Z - @loczyn

 Młodzi np uczą się Max+Vray chociaż ten zestaw odchodzi już do l...

źródło: comment_XbA8FreFL7XAQ9fUGmSU6VWtzMQ2UjXw.jpg

Pobierz
  • Odpowiedz
@LooZ: Szkoda, że cały dział cinematików porzucił Max+Vray na rzecz Maya+Arnold.
Ja bym się bał uczyć Maxa teraz. Widzisz z resztą po aktualizacjach chociażby.

Aktualnie to Maya+Arni, lub właśnie jakieś Cinema4D/Modo + silniki na GPU jak Octane chociażby. No i dziki HumanArk który pracuje już w całości na Houdinim :)
  • Odpowiedz
@LooZ: Swoją drogą wygląda jak bym się wkopał. Sprawdzam ich wakaty dosyć regularnie, a tu taki myk - Max+Vray xD Co nie zmienia faktu, że nie modelatorom oraz archiwiz będę zdecydowanie odradzać ten soft.
  • Odpowiedz
  • 0
@LooZ: Tak wtedy sie macali, drugi juz mieli caly team, a trzeciego - najlepszego nie dostali, bo bylo spiecie na lini CDPRed i PI, szkoda ze nie wiem dlaczego, musze podpytac :P
Jednak DIGIC to jest nadal poziom wyzej od PI cokolwiek by nie mowic.
  • Odpowiedz
  • 0
@LooZ: Moze w koncu sie wkurzyli na Baginskiego aka "drewniane łapy" xD
Nie przezyje tych jego projektow. Ogolnie sa bardzo fajne, ale postacie ludzkie zawsze maja sztywne dlonie jak na temblakach :/
  • Odpowiedz
- adepci brzydzą się praktyką. Wielu mnie tu pewnie zbeszta, ale ja jestem za bezpłatnymi praktykami. Ja sam na początku kariery pracowałem prawie 9 miesięcy za darmo! Zaraz ktoś mnie pojedzie od frajerów i innych takich, ale ja nie żałuję, bo inni tracą 5 lat na studia i często za to płacą, a ja zrobiłem więcej w 9m.


@loczyn: Jak mnie to wkurza. Piszesz że rzadko jest ktoś z pasją, portfolio
  • Odpowiedz
No i szanuję, bo piszesz fajne rzeczy, obserwuję i czytam, ale pod tym względem reprezentujesz myślenie "ja przez to przeszedłem, inni też muszą, to uczy pokory".


@einz: To nie tak. Ja nie mówię, że jest to dobre, tylko mówię jakie są realia rynku. Tego nie zmienisz.

Ja rozumiem że ktoś kto nigdy nie pracował w firmie musi się wielu rzeczy nauczyć

Często wiele = wszystko, niestety uczelnie nie przygotowują, a dobry
  • Odpowiedz
@loczyn: No to jest być może patologia firm i przyzwolenia społecznego na bezpłatne staże. Być może w bardziej skomplikowanych dziedzinach grafiki 3d jak właśnie animowanie czy riggowanie trzeba adepta uczyć wszystkiego od zera, ale najczęściej ma on już moim zdaniem na tyle duże, własne przygotowanie, że jest to w stanie ogarnąć, bo wie z czym to się je. Nierealne są oczekiwania firm, które najbardziej by chciały żeby młody człowiek który dopiero
  • Odpowiedz
ale najczęściej ma on już moim zdaniem na tyle duże, własne przygotowanie, że jest to w stanie ogarnąć, bo wie z czym to się je.


@einz: Niestety nie :( (będę pisał o tym jutro)

Nierealne są oczekiwania firm, które najbardziej by chciały żeby młody człowiek który dopiero zaczyna pracę, już umiał wszystko i od początku generował maksimum przychodu.


Firmy zdają sobie z tego sprawę więc... w ogóle niechętnie zatrudniają młodych. Wolą
  • Odpowiedz
@loczyn: chciałbym tylko powiedzieć tyle, przyszedł do nas człowiek z "doświadczeniem" 10 letnim, dostaje 2razy więcej pieniędzy ode mnie, a umie połowe tego co ja. Skopał już 2 projekty, a nadal pracuje, ja zrobiłem super mini gre i do tego drugi projekt, który babka na spotkaniu określiła tak" ja nie oczekiwałam takiej jakości" i gdzie tutaj jest sprawiedliwość.?"
  • Odpowiedz