Aktywne Wpisy
technojezus +30
Ostatnio spotkałem starego znajomego ze szkoly. Gość 29 lat, ogarniety, dobra praca, tam gadka szmatka, temat zszedł na nasze różowe. Pokazuje mi swoją, atrakcyjna kobieta i ja się pytam ile ma lat, a ten, że 21 xD. Niby nic, ale chłop nornalnie jest z nią jak miała 17 lat i sam się jeszcze mi tym chwalił
Gość mając 26 lat, był z typiarą, która była w II liceum. Przecież to jest dosłownie
Gość mając 26 lat, był z typiarą, która była w II liceum. Przecież to jest dosłownie
Zawiera treści 18+
Ta treść została oznaczona jako materiał kontrowersyjny lub dla dorosłych.
Na stępie chciałem przeprosić ludzi którym już wczoraj obiecywałem kolejny wpis. Niestety natłok pracy i niespodziewana choroba pokrzyżowały plany, ale będzie trochę dziś i na pewno jutro, bo jestem na L4 :)
Dziś będzie trochę o rynku pracy w Polsce. Oczywiście wszystko subiektywne, każdy może jakieś mediany czy badania poszukać, nie widzę więc sensu przytaczania takich informacji, zwłaszcza, że wielokrotnie same się wykluczają.
SYTUACJA W BRANŻY
VFX i gameart - jest delikatny wzrost, to dobrze. Nie ma aż tak korzystnych kontraktów jak było np 5 lat temu, ale mimo wszystko robi się teraz u nas coraz więcej. Oczywiście profituje głównie szybkość, ale jakość też jest istotna (ale jak to w PL, na drugim planie ;))
BEZROBOCIE
Duże, bardzo duże, ale co śmieszniejsze - cały czas brakuje pracowników. My mamy otwarte wakaty od roku nawet i nadal nikogo nie znaleźliśmy. Dlaczego tak to wygląda? Przyczyn jest pewnie wiele i mogę coś przeoczyć, ale zabawię się w wieszcza. Moim zdaniem problem to:
- zbyt dużo młodych adeptów uczących się w popularnych dziedzinach, czyli jak modelowanie czy renderowanie, brakuje zdecydowanie animatorów, compositingowców, riggerów i FXartist (symulacje i cząsteczki)
- w branży panuje karuzela pracowników i duża nieufność do nowych. Praktycznie każdy pracujący 5+ lat zna lub kojarzy większość osób z branży, pracownicy często przychodzą i odchodzą nawet do tych samych firm, tylko że sprawdzeni pracownicy. Firmy nie chcą powierzać i ryzykować, że młody talent czegoś nie zrobi, bo budżety są duże, a czasu na zabawy jest mało
- leń w dupie u młodych, brak ambicji, albo jak są to tylko zarobkowe, bo oczywiście od nich wymagać nie można. Bardzo ciężko znaleźć człowieka z pasją, z resztą od razu po portfolio widać kto się tym jara, a kto robi to, bo... no właśnie nie wiem czemu?
- adepci brzydzą się praktyką. Wielu mnie tu pewnie zbeszta, ale ja jestem za bezpłatnymi praktykami. Ja sam na początku kariery pracowałem prawie 9 miesięcy za darmo! Zaraz ktoś mnie pojedzie od frajerów i innych takich, ale ja nie żałuję, bo inni tracą 5 lat na studia i często za to płacą, a ja zrobiłem więcej w 9m.
- system edukacji ssie i to po całości. Często ludzie pytają mnie, żebym zasugerował wybór uczelni. Jest wtedy ciężko wytłumaczyć, że jeśli ktoś cokolwiek potrafi to nie ma czego szukać na Polskich uczelniach ponieważ nauczyciele są wybierani z selekcji negatywnej, bo tym którym w branży się wiedzie nie pójdą za psie pieniądze na uczelnie. Smutna prawda ale taka jest. Temat rozwinę w kolejnym wpisie o Edukacji, bo temat rzeka
- niedostosowywanie się do warunków rynkowych. Młodzi np uczą się Max+Vray chociaż ten zestaw odchodzi już do lamusa. Owszem czasami nie ma wyboru, ale niektórzy mają i nadal prą, bo "kolega im tak powiedział", albo "wszyscy na max3d.pl w tym robią", tak? No to wejdźcie na ogłoszenia pracy i sprawdźcie np czego wymagają w Platige Image.
ZAROBKI
Temat rzeka. Wiadomo Warszawa to często 2-3x więcej, po za warszawą to średnio tak 2500-5000 zł, w Warszawie strzelałbym 3500-8000 zł. Dosyć często spotyka się asów którzy zarabiają 10-14k mających tak 5-7 lat doświadczenia. O "gwiazdach" ja Knapik czy Bagiński nie wspomnę. Jak to kiedyś powiedział "osiągnąłem ten poziom, że jak wchodzę do sklepu to nie patrzę w ogóle na ceny" i ja mu wierzę ;)
**JAK DOSTAĆ PRACĘ*
1. Ustalcie co chcecie robić, a nie "a co jest do roboty?"
2. Przewietrzcie swoje portfolio. Wywalcie stare słabe prace.
3. Warto dodać jakieś making ofy
4. Jeśli robiliście coś w grupie/firmie to podpisujcie czym się zajmowaliście w danym projekcie
5. Jeśli wysyłacie folio i nikt nie odpisujcie to przejdźcie się i wejdźcie do firmy i pokażcie swoje ryłko :)
6. Wysyłajcie CV co ok miechy. Platige robi np tak, że nie jest tak bardzo istotny wasz skill jak miejsce w stacku. Często jest tak, że mają projekt i przeglądają ostatnie portfolio jakie przyszły, a że dużo do nich przychodzi to często nie przejrzą nawet połowy tego co u nich wisi w bazie, więc refreszujcie się!
7. Jeśli jest w ogóle padaka i wszyscy was ignorują to poproście kogoś z tych firm o review swojego folio. Ludzie ci są bardzo często pomocni jeśli o to chodzi.
8. Korzystajcie z LinkedIn, Fejsa i Behance. Jeśli macie popularne nazwisko jak np Jan Nowak to warto mieć pseudonim, żeby head hunterzy mogli was wystalkować łatwo :)
9. Udzielajcie się na forach i to nie tylko Polskich, startujcie do konkursów itd. Ktoś was kiedyś zauważy
10. Jak jesteście totalne lebiegi jak ja to idźcie na darmowe praktyki jak ja ;) Firmy często poszukują takie mięso armatnie to Chińskiej roboty, ale nie dawajcie się bardzo wykorzystywać! Dużo pytajcie i podglądajcie kolegów.
Jeszcze miałem dodać gdzie szukać ale temat jest chyba za obfity i muszę dać dużo linków, jak nie dziś to jutro rano wrzucę.
Sorry ale choroba mnie rozkłada :(
Mam nadzieję, że jest ciekawiej niż ostatnio. Kolejne będą lepsze!
Oczywiście zapraszam do obserwowania #vfxnews
#vfxnews #grafika
@Doleginho: BYNDZIE!
xD
Nie no, a na serio to w twojej branży czego się akurat używa teraz? W gamedevie to teraz sporo majek,
Ja bym się bał uczyć Maxa teraz. Widzisz z resztą po aktualizacjach chociażby.
Aktualnie to Maya+Arni, lub właśnie jakieś Cinema4D/Modo + silniki na GPU jak Octane chociażby. No i dziki HumanArk który pracuje już w całości na Houdinim :)
Jednak DIGIC to jest nadal poziom wyzej od PI cokolwiek by nie mowic.
(⌐ ͡■ ͜ʖ ͡■)
Nie przezyje tych jego projektow. Ogolnie sa bardzo fajne, ale postacie ludzkie zawsze maja sztywne dlonie jak na temblakach :/
@loczyn: Jak mnie to wkurza. Piszesz że rzadko jest ktoś z pasją, portfolio
@einz: To nie tak. Ja nie mówię, że jest to dobre, tylko mówię jakie są realia rynku. Tego nie zmienisz.
Często wiele = wszystko, niestety uczelnie nie przygotowują, a dobry
@einz: Niestety nie :( (będę pisał o tym jutro)
Firmy zdają sobie z tego sprawę więc... w ogóle niechętnie zatrudniają młodych. Wolą