Wpis z mikrobloga

Dlaczego na kole kwintowym po B jest F# a nie zwykłe F?


@gustawny: Niech zgadnę, uczysz się z jakichś anglojęzycznych materiałów? ( ͡° ͜ʖ ͡°) Amerykanie używają trochę innej notacji - zamiast H piszą B, a dźwięk, który my nazywamy B (w sensie H obniżone o półtonu) zapisują jako Bb (B z bemolem).

Dlaczego po F# jest Db a nie C#?


@gustawny: Wydaje mi
  • Odpowiedz
@cult_of_luna: oj, znam takich muzyków co by pochlastali za wpisanie Cisa tam gdzie miał być Des - wszystko zależy od struktury utworu i umiejscowienia dźwięku. Technicznie to samo, ale od pewnego poziomu coś bardzo różnego. Mnie to tam rybka, krzyżyki są łatwiejsze i płynniejsze, no ale jak do skali bardziej pasuje bemol to taki muzyk weźmie bemol.
  • Odpowiedz
@gustawny:

1. Dlaczego na kole kwintowym po B jest F# a nie zwykłe F?


Bo jak nazwa 'koło kwintowe' odstępy między kolejnymi dzwiekami na kole to kwinta czysta czyli 7 półtonów... a że kwinte od B masz F# to jest jak
  • Odpowiedz
a bemol i krzyżyk to się nie różni jedynie sposobem notacji? technicznie rzecz biorąc to jest to samo.


@cult_of_luna: Ale jak na zestaw dźwięków patrzysz jak na skale to w skalach modalnych (czyli tych dla zwykłych śmiertelników) masz pełny zestaw dźwięków podstawowych C, D, E, F, G, A, B, przy czym kolejne stopnie, w zaleznosci od skali, są odpowiednio zmniejszane czy zwikszane i tak np. na skale lidyjską powinieneś spojrzeć jak na skale jońską ze zwiększoną kwartą:
C D E F# G A B

...bo jak zapiszesz to C D E Gb G A B to masz pomieszanie z poplątaniem bo G pełni rolę kwinty to zapisując kwintę zmniejszoną (Gb)
  • Odpowiedz