Wiecie jak wgrywa się uaktualnienia oprogramowania np. bazy nawigacyjnej w nowiutkim Boeingu 737? Za pomocą dyskietek 3,5". Śmiejecie się z ZUSu, że jako jedyny używa jeszcze takich dyskietek, a to nie prawda, w samolocie za 90 milionów dolarów to też główna metoda transferu danych. Wgrywanie bazy z 6 dyskietek to jak podróż w czasie do czasów instalacji DOOMa 1 na PC. I to uczucie, kiedy przy 5 dyskietce wyskoczy błąd odczytu i wszystko trzeba zaczynać od nowa, super technologia bulwo! (⌐͡■͜ʖ͡■) Poniżej zdjęcie stacji dyskietek z B737. #ciekawostki #lotnictwo #informatyka
@blowfish: @Fox_Murder: @riss: Co ciekawe: najnowocześniejsza, najbardziej zaawansowana awionika na świecie, do myśliwca JSF, została napisana w... C++! Oczywiście, standardy kodowania musiały zakazać używania 3/4 dostępnych elementów języka.
@hocuspocus: z ciekawych rzeczy dotyczących kart pamięci - zobacz sobie sterowniki PLC Siemensa. Potrzebne są specjalnie przygotowane karty... Inaczej, karty MMC które zostały sformatowane w odpowiedni sposób. Karta 128kB kosztuje 315zł ;)
A jak jest np. z Airbusem A320 albo innymi modelami Boeinga? W sumie z jednej strony zachowana zostaje pewna ciągłość technologiczna, ale dlaczego w nowszych modelach nie działa to z płytami CD czy nawet pendrivami? Czyżby ze względów szeroko pojętego bezpieczeństwa i dlatego, że tak po prostu działą i już ("never change a running system")?
@rzet: no to oczywiste. Dziwie się ,że inni się dziwią temu dlaczego w samolocie jest flop. Jeśli ktoś jest świadomy tego ,że samoloty pasażerskie to chyba najbardziej ocertyfikowane/atestowane pojazdy to powinna zapalic sie lampka ,że chyba jednak to nie takie proste jak się wydaje :) Może myśleli ,że jakis anon będzie wpadał do kabiny i aktualizował soft pendrakiem z biedry za 3 zł :) A na bank ten flop to nie
Poniżej zdjęcie stacji dyskietek z B737.
#ciekawostki #lotnictwo #informatyka
Link: http://www.seas.gwu.edu/~mfeldman/ada-project-summary.html (na liście jest wspomniany tutaj 737).
@Fox_Murder:
@riss:
Co ciekawe: najnowocześniejsza, najbardziej zaawansowana awionika na świecie, do myśliwca JSF, została napisana w... C++! Oczywiście, standardy kodowania musiały zakazać używania 3/4 dostępnych elementów języka.
W standardach maczał palce sam Bjarne:
http://www.stroustrup.com/JSF-AV-rules.pdf
@Sh1eldeR: jakie i dlaczego? I jak wtedy pisać??
Zabronili rzeczy niebezpiecznych. Masz to w standardach kodowania, które linkowałem. Jesteś programistą, czy nie?
@PanDziobaku: DO-178 i DO-254.
http://en.wikipedia.org/wiki/DO-178B
http://www.adacore.com/gnatpro-safety-critical/avionics/do178b/
Ogólnie to certyfikacja jest długotrwała i kosztowna.
DO-254 to #fpga
Jest tego więcej, ale te znam w miarę.
Może myśleli ,że jakis anon będzie wpadał do kabiny i aktualizował soft pendrakiem z biedry za 3 zł :) A na bank ten flop to nie