Wpis z mikrobloga

Wzięte z facebookowej strony "Lotnicza kartka z kalendarza"

31 STYCZNIA 2001
INCYDENT W JAPONII: DWA SAMOLOTY BLISKIE ZDERZENIA W POWIETRZU

31 stycznia 2001 roku nad zatoką Suruga w Japonii miał miejsce niebezpieczny incydent, w którym dwa samoloty pasażerskie linii Japan Airlines w ostatniej chwili uniknęły zderzenia w powietrzu.
Na pokładzie obu maszyn - McDonnella Douglasa DC-10 i Boeinga 747 było wówczas 677 osób.
Winę za sprowadzenie samolotów na kurs kolizyjny ponosił praktykant kontroli lotów i jego opiekun, którzy niewłaściwie reagowali na zagrożenie.
Gdy kapitan B747 usłyszał alarm TCAS informujący o innym samolocie na kursie kolizyjnym, zgłosił to do kontroli lotów, skąd otrzymał polecenie zniżania. Tymczasem jednak załoga DC-10 również zaczęła zniżanie, postępując zgodnie z poleceniami systemu TCAS. Kontroler-praktykant nakazał następnie kapitanowi DC-10 zwrot w prawo, jednak komenda ta nie dotarła do załogi. Wtedy starszy kontroler nakazał wznoszenie lotowi 907 (obsługiwanemu Boeingiem 747), jednak omyłkowo powiedział wówczas "lot 957", więc obie maszyny nadal znajdowały się na kursie kolizyjnym.
Kapitan B747 przypadkowo zauważył lecący w jego stronę DC-10 i od razu rozpoczął lot nurkowy. Dwie sekundy później McDonnell Douglas przeleciał nad Boeingiem w odległości 10,5 m. Wszyscy przeżyli, jednak 99 pasażerów i członków załogi pikującego B747 zostało rannych, w tym 9 ciężko, głównie osoby, które w trakcie gwałtownego manewru nie były przypięte pasami bezpieczeństwa i w wyniku sił bezwładności uderzyły w sufit kabiny.
Po zdarzeniu japońska komisja badania wypadków lotniczych wystąpiła do ICAO (Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego) o opracowanie procedur określających, czy załogi w sytuacji lotu na kursie kolizyjnym mają postępować zgodnie ze wskazaniami pokładowego systemu TCAS, czy z poleceniami kontrolera, jeśli te polecenia są różne. Niestety, ICAO nie opracowała wówczas takich wytycznych, co pośrednio skutkowało m.in. zderzeniem samolotów nad Überlingen w Niemczech w 2002, w którym zginęło 71 osób, w tym 46 dzieci.

#coolstory #samoloty #lotnictwo #ciekawostki
L.....o - Wzięte z facebookowej strony "Lotnicza kartka z kalendarza"

31 STYCZNIA ...

źródło: comment_WgudpgEF2z3hEzIV0vtua8QiU8mVoHkG.jpg

Pobierz
  • 20
  • Odpowiedz
@Lukasinho:

Po zdarzeniu japońska komisja badania wypadków lotniczych wystąpiła do ICAO (Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego) o opracowanie procedur określających, czy załogi w sytuacji lotu na kursie kolizyjnym mają postępować zgodnie ze wskazaniami pokładowego systemu TCAS, czy z poleceniami kontrolera, jeśli te polecenia są różne. Niestety, ICAO nie opracowała wówczas takich wytycznych, co pośrednio skutkowało m.in. zderzeniem samolotów nad Überlingen w Niemczech w 2002, w którym zginęło 71 osób, w tym 46
  • Odpowiedz
@Lukasinho: Po tej katastrofie w Niemczech dopiero zmieniono przepisy. Teraz w przypadku przeciwstawnych poleceń kontrolera i TCAS kapitan ma obowiązek stosować się do tych drugich.
  • Odpowiedz