Wpis z mikrobloga

Katastrofa lotnicza w Togo, 1974 r.

W dniu 24 stycznia 1974, Togo Air Force Douglas C-47 Skytrain przewożąc kilku godnych uwagi polityków rozbił się w odosobnionym miejscu w pobliżu miejscowości Sarakawa w północnym Togo. Gnassingbé Eyadéma, prezydent Togo, był na pokładzie samolotu, który leciał z Lomé do rodzinnej wsi, Pyi. Kiedy C-47 przystąpił do lądowania, rozbił się w pobliżu Sarakawy. Eyadema przeżył, ale jego francuski pilot i trzech innych pasażerów zmarli.
Eyadema twierdził, że samolot został sabotowany po tym, jak wycofał się z umowy z francuską firmą w zakresie wykorzystania kopalni fosforanów.
Eyadema przypisł swoje przetrwanie do mistycznych zjawisk i ogłosił 24 stycznia, "Dniem Wyzwolenia Gospodarczego." Eyadema nawet zmienił swoje imię z Étienne na Gnassingbé upamiętniając datę przeżycia katastrofy.
Po tym incydencie, postawiono pomnik przez rząd Togo w pobliżu miejsca katastrofy. Pomnik przedstawia posąg Eyademy stojącego wysoko na szczycie cokołu, otoczony przez obrazy swoich generałów, którzy zginęli w katastrofie.
Eyademy nie był jedynym ocalałym z katastrofy, ale celowo przedstawiał nieprawdziwe szczegóły wypadku, aby sam wyglądać jak bohater z nadludzką siłą, który cudem przeżył katastrofę, gdy wszyscy zginęli. Eyadema twierdził, że wypadek nie był przypadkiem, a w rzeczywistości spiskiem, mąjącym na celu zabicie go, przez francuskich imperialistów, którzy nie akceptowali jego planu nacjonalizacji ważnej firmy górniczej wydobywającej fosforan, Compagnie Togolaise des Mines du Bénin. Jego C-47 został zastąpiony nowym samolotem prezydenckim, Gulfstreamem II, który sam się nieodwracalnie uszkodził w wypadku w tym samym roku. Eyademy nie było na pokładzie samolotu w tym czasie.

#katastrofa #togo #afryka #pamietajohistorii
Pobierz
źródło: comment_InZzKs4DjycBt6YPiHCdw4VUF2I7DTxm.jpg