Wpis z mikrobloga

Jak Facebook może zmienić wynik wyborów – i to bez wiedzy wyborców

Eksperyment, o którym jako pierwszy napisał serwis Mother Jones, polegał na sztucznym zwiększeniu u konkretnej grupy użytkowników liczby pojawiających się u nich na Facebooku treści związanych z polityką, udostępnianej wcześnie przez ich znajomych. W ciągu trzech miesięcy przed wyborami prezydenckimi w 2012 zmiana dotknęła 1,9 miliona ludzi w USA - i to bez ich wiedzy. Algorytm, który zarządza tym, jak wygląda NewsFeed konkretnego użytkownika, jest jednym z kluczowych elementów serwisu. Zmiany, które dotykają go mają wpływ na kampanie reklamowe, polityczne i nie tylko. W tym eksperymencie celem było dopracowanie innego narzędzia – „I Voted”, czyli możliwości ogłoszenia w dniu głosowania, że oddało się głos. To niewinne narzędzie pro frekwencyjne, ale eksperyment Facebooka budzi wątpliwości etyczne.


Mother Jones - powołując się na jednego z naukowców zaangażowanych w przebieg badań – podaje, że u użytkowników, który sztucznie zwiększono liczbę politycznych tematów, głosowali częściej, byli także bardziej zaangażowani i świadomi tego, co robi ich rząd. Takie były wyniki specjalnego badania, które Facebook przeprowadził na tej członkach tej grupy po wyborach.


To ma liczne konsekwencje. Facebook zastrzegał, że nie będzie prowadzić żadnych eksperymentów na tym tle. Ale eksperyment opisany przez „Mother Jones” dobitnie pokazuje, że ten nowy świat kampanii wyborczych w internecie nie jest światem w którym wszystko jest takie, jak się wydaje. I pokazuje też, że kampanie w social media rzeczywiście mogą mieć duży wpływ na to, co dzieje się w prawdziwym głosowaniu. To przede wszystkim kwestia ich skali.


#4konserwy #neuropa #nauka #socjologia #polityka #facebook #mediaspolecznosciowe #marketingpolityczny
SirBlake - Jak Facebook może zmienić wynik wyborów – i to bez wiedzy wyborców


 Eksp...

źródło: comment_IHAtjf5NQ68JrmYkLQBnvJ83PhQJ4MwP.jpg

Pobierz
  • 3
  • Odpowiedz
@SirBlake: a to przypadkiem nie to samo badanie co wykazało iż więcej pozytywnych newsów = szczęśliwy użytkownik, więcej negatywnych = deprecha?
  • Odpowiedz