Maszyny, które osobiście uważam za ciekawe, a które mogą niektórym nie być znane; odc. 42/???
Eurocopter X³
Eksperymentalny wiropłat zespolony opracowany przez Airbus Helicopters jak demonstrator platformy szybkiego helikoptera hybrydowego o dużym zasięgu. Konstrukcja bazuje na istniejącym płatowcu AS365 Dauphin z dodatkowymi dwoma krótkimi skrzydłami na których zamontowane są dwa śmigła, napędzane razem z głównym wirnikiem dwoma silnikami turbowałowymi. Śmigła na skrzydłach odpowiadają również za eliminowanie momentu obrotowego wytwarzanego przez główny wirnik.
Bardzo ciekawy śmigłowiec. Miałem okazję pracować przy projekcie RACER, biorąc udział w procesie projektowania głównej przekładni, przekładni bocznych, przekładni akcesoriów oraz przekładni odbierających moc z silników. Byłem odpowiedzialny za działkę Airworthiness & Safety. Świetna sprawa :)
@MajsterZeStoczni: Pisząc o silniku turbośmigłowym, miałem na myśli właśnie to co na zdjęciu. Miałem też okazję pracować w dwóch projektach przekładni mocy (z której moment przekazywany jest na smigło). Co masz na myśli pisząc o skrzyni biegów? Ta przekładnia mocy to po prostu reduktor. Nie ma tam możliwości zmiany żadnych biegów.
@MajsterZeStoczni: Pozwolę sobie nie zgodzić się z tym co napisałeś. Obroty głównego wirnika raczej przez cały lot utrzymują się zadanym zakresie. Pilot steruje kątem natarcia łopat (pitch control) celem zwiększenia lub zmniejszenia siły nośnej (lift). Dzięki specjalnej konstrukcji (swashplate) płaszczyzna obrotu głównego wirnika może być zmieniana (collective control), dzięki temu śmigłowiec może lecieć do przodu, do tyłu, w prawo, w lewo (generalnie dowolny kierunek). Ruch wokół osi pionwej śmigłowca (roll) może
@MajsterZeStoczni: Nie neguję tego, właśnie to jest mega ciekawe w takim programie jak np. Racer. Jednak główne zasady sterowania śmigłowcem, o których napisałem pozostają bez zmian. ;)
Eurocopter X³
Eksperymentalny wiropłat zespolony opracowany przez Airbus Helicopters jak demonstrator platformy szybkiego helikoptera hybrydowego o dużym zasięgu. Konstrukcja bazuje na istniejącym płatowcu AS365 Dauphin z dodatkowymi dwoma krótkimi skrzydłami na których zamontowane są dwa śmigła, napędzane razem z głównym wirnikiem dwoma silnikami turbowałowymi. Śmigła na skrzydłach odpowiadają również za eliminowanie momentu obrotowego wytwarzanego przez główny wirnik.
https://tinyurl.com/3fswb7wp