Wykop.pl Wykop.pl
  • Główna
  • Wykopalisko219
  • Hity
  • Mikroblog
  • Zaloguj się
  • Zarejestruj się
Zaloguj się

Popularne tagi

  • #ciekawostki
  • #informacje
  • #technologia
  • #polska
  • #swiat
  • #motoryzacja
  • #podroze
  • #heheszki
  • #sport

Wykop

  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • FAQ
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Regulamin
wilczy_dol

wilczy_dol

Dołączył 4 lata i 8 mies. temu
  • Obserwuj
  • Akcje 27
  • Znaleziska 27
  • Mikroblog 0
  • Obserwujący 0
  • Obserwowane 1

455

Dziką dolinę w Gliwicach zaleje beton? Mieszkańcy walczą o Wilcze Doły.

Dziką dolinę w Gliwicach zaleje beton? Mieszkańcy walczą o Wilcze Doły.

Władze Gliwic planują budowę wielkiego zbiornika retencyjnego w dolinie Wilcze Doły. Trzeba zniszczyć siedliska ptaków [m.in. gąsiorka - na zdjęciu]. Mieszkańcy protestują, twierdzą, że budowa ma obniżyć deweloperom koszty okolicznych inwestycji. Miasto nie dopuszcza ich do głosu

konto usunięte
z
oko.press
dodany: 10.10.2020, 04:29:24
  • 127
  • #
    gliwice
  • #
    deweloperka
  • #
    budownictwo
  • #
    ekologia
  • #
    przyroda
  • #
    natura
wilczy_dol
wilczy_dol 11.10.2020, 10:20:03
  • 0
@Niukron: Tak, wspaniale i cudownie, ale wiele zbiorników ma słowo "retencyjny" tylko w nazwie, a tak naprawdę przyczyniają się do osuszania terenu np. pod deweloperkę - jak w tym przypadku. Zbiornik "retencyjny" na Wilczych Dołach to będzie tak naprawdę suchy dół z wyregulowanym korytem rzeczki, dodatkowo, co wynika z projektu, będzie naszpikowany rurami odprowadzającymi wodę z planowanych terenów "inwestycyjnych" leżących wyżej - czyli będzie to osuszenie terenów podmokłych z glebami
wilczy_dol
wilczy_dol 11.10.2020, 10:27:46
  • -1
@Erie: Mówisz, że się nie znasz, a równocześnie twierdzisz, że trzeba to zbudować. Widzisz - sprawa była badana przez kilka miesięcy i wyszło, że zbiornik może tam być, ale mniejszy, a Doa prawie nie wylewa, właśnie dlatego, że nie jest regulowana, jak będzie, mogą się zacząć problemy. Dlatego na Zachodzie rusza program renaturyzacji rzek.
wilczy_dol
wilczy_dol 11.10.2020, 10:34:45
  • -2
@piaskun87: Tak, bo Zygmunt Frankiewicz i Adam Neummann tak bardzo się martwią o operetkę, że zlikwidowali działający w tym miejscu Teatr Muzyczny, zastępując go "zwykłym" teatrem. Przecież oni mają to gdzieś, że ten budynek jest zalewany, gdyby nie mieli, zarządzaliby częstsze czyszczenie studzienek kanalizacyjnych w tym obszarze - a tymczasem jedna dalej tam jest - zapchana, nawet kwiatki na niej wyrosły. Przecież w projekcie tego zbiornika chodzi tylko o możliwość
wilczy_dol
wilczy_dol 11.10.2020, 10:39:58
  • -1
@echelon: Brawo! "Jak zagospodarują", "może to zrobią" i oczywiście - "grupa maniaków". Odnoszę wrażenie, że w ogóle nie wiesz, o czym mówisz, tylko się po prostu cieszysz, że kopary wjadą i będzie coś budowane. A jaki będzie tego wynik, już Cię nie interesuje, bo nie wybiegasz tak daleko w przyszłość. Tymczasem przewidywany wynik będzie mało korzystny - może się zrobi bardziej korzystny za 30-40 lat, ale ja nie wiem, ilu
wilczy_dol
wilczy_dol 11.10.2020, 10:43:18
  • -2
@echelon: To nie będzie żadna funkcja retencyjna, tylko osuszająca (bo będzie to suchy zbiornik, nie żadne jeziorko), nawet jest możliwa opcja, że to będzie osadnik na zanieczyszczenia spływające z nowo powstającej strefy ekonomicznej. Nie mieszkam w pobliżu, ale nie dziwię się, że ktoś nie chce takiego "widoku z okna".
wilczy_dol
wilczy_dol 11.10.2020, 10:53:18
  • 0
@producent_smogu: Przecież zbiornik na Wilczych Dołach to nie będzie żadne jeziorko, tylko suchy dół z wyregulowanym, prawdopodobnie prostym korytem (zależy, czy koncepcja się zmieni, czy nie). Dno koryta będzie wyłożone kruszonym betonem, a brzegi "umocnione narzutem kamiennym". Teraz jest tam naturalny strumyk, błotniste podłoże i drzewa wodolubne - czyli pas zadrzewień śródpolnych - łęgowy. Wydaje mi się, że dość często w Polsce dochodzi do sytuacji, że pod pozorem "retencji" -
wilczy_dol
wilczy_dol 11.10.2020, 10:55:58
  • 0
@Xaveri: Takie są podejrzenia, że ktoś zarabia na drewnie. Bo każda inwestycja w mieście dziwnym trafem zahacza o jak największą możliwą ilość, najlepiej jeszcze dużych drzew (może teraz mniej, bo ludzie zaczęli to zauważać). Tymczasem drzewa ewidentnie suche, już sypiące się - mogą stać latami i nikt się tym nie interesuje, by się ich pozbyć.
wilczy_dol
wilczy_dol 11.10.2020, 11:14:50
  • 2
@echelon: Brawo! Oczywiście to "przeciwnicy" budowy zbiornika mają rzekomo jakieś lobby, a b--ń Boże nie projektant, mimo, że Urząd Miasta powołuje się na tylko jedną firmę projektową oraz wynajmuje tylko jednego przyrodnika, by ten wykazywał, że teren jest "bezwartościowy przyrodniczo". Co do "przyszłościowych" planów przemawiających za tym, że zbiornik ma być taki duży: 1) dolina Wilcze Doły ma zostać zabudowana, najbardziej szczelnie jak się da (teraz tam są pola, błotnista
wilczy_dol
wilczy_dol 11.10.2020, 11:17:34
  • 0
@producent_smogu: To będzie raczej trawiasty dół, w założeniu trawiasty, bo jak obniży się poziom wód gruntowych, to będą rachityczne, łyse placki, jak jest już na podobnym obiekcie - innym zbiorniku w Gliwicach. Pozdrawiam i dziękuję za zrozumienie. :)
wilczy_dol
wilczy_dol 11.10.2020, 11:28:16
  • -3
@Erie: Bardziej nie podoba mi się, że spadnie wartość całego miasta jako miejsca do zamieszkania. Powtarzam, nie mam widoku z okna na to miejsce. Co do zabezpieczeń przeciwpowodziowych, zapraszam do czytania o tym: https://inzynieria.com/geoinzynieria/wiadomosci/47969,czy-regulacja-rzek-chroni-nas-przed-powodziami-komentarz https://www.woda.edu.pl/artykuly/renaturyzacja/ A później proszę się zastanowić, które podejście jest krótkowzroczne i prymitywne.
wilczy_dol
wilczy_dol 11.10.2020, 11:46:08
  • -2
@finchharold: Beton będzie a) w zaporze czołowej; b) kruszony będzie na dnie potoku; c) kruszony też będzie na drodze, która będzie wokół zbiornika. A cały zbiornik będzie wyłożony a) agrotkaniną; b) kamieniem łamanym; c) na to nieokreślony typ ziemi wymieszany z nasionami trawy. Mniej więcej tak będzie, o ile dobrze czytam projekt. Co do wypowiedzi o zapuszczonych krzaczorach - wykazujesz się małą wiedzą przyrodniczą, mówiąc takie rzeczy, bo dolina Wójtowianki
wilczy_dol
wilczy_dol 11.10.2020, 11:51:46
  • 0
@thority: Proszę bardzo. https://www.foto-hollanda.pl/sesje/2020-05-20_wilczedoly/ Są to jedne z lepszych, ale mam też zdjęcia robione przez inne osoby.
wilczy_dol
wilczy_dol 11.10.2020, 11:57:42
  • -2
@Wasky: Nie zrobią tego, bo już się uparli na suchy. Ale ławeczki pewnie będą - na trawiastej patelni, podobnej do tej nad DTŚką. Sama przyjemność wypoczynku.
wilczy_dol
wilczy_dol 11.10.2020, 15:52:15
  • -1
@Erie: przecież to nie będzie mały zbiorniczek tylko dół o wymiarach około 250 (zapora) x 600 (boki) metrów. Co już wygląda dość groteskowo, biorąc pod uwagę, że rzeczka zwykle ma szerokość koło metra, a okresowo zupełnie wysycha. Dodatkowo dojdzie do regulacji koryta rzeki we wnętrzu zbiornika, a jakie mogą być skutki regulacji, podane było w powyższych linkach. OSTROPKA jest rzeką regulowaną, wyprostowaną i ma "umocnione betonem" brzegi, do tego w
wilczy_dol
wilczy_dol 11.10.2020, 15:54:26
  • -3
@zalp: chyba, że drzew nie będzie w ogóle, to wtedy nigdzie się nie zagnieżdżą.
wilczy_dol
wilczy_dol 11.10.2020, 16:00:35
  • -2
@echelon: Wspaniała rozbudowa - same powierzchnie nieprzepuszczalne, zero drzew, może jakieś suche kikuciki, do tego strefa, na której nie wiadomo, co będzie, nawet chodzą plotki, że może to być spalarnia śmieci. Świetny rozwój, tylko szkoda, że kiepski do życia dla ludzi. "Miasto" to nie jest jakiś żywioł, który musi abstrakcyjnie się rozwijać dla samego rozwoju. To ma się nadawać do mieszkania, a jak nie - trudno, ludzie się będą dalej
wilczy_dol
wilczy_dol 11.10.2020, 16:14:13
  • -3
@sp00_n: Och, jeszcze betoniarnia, która powstanie wokół tego zbiornika. Drogi, podjazdy, parkingi, chodniki. Drzew bardzo mało, o ile tereny przejmą "deweloperzy" próbujący wycisnąć kasę z każdego metra kwadratowego, nieważne, jakim kosztem, albo też mało uczciwi "inwestorzy" spuszczający w nocy nieoczyszczony syf do zbiornika (za dnia, jak wszyscy widzą, wszystko jest cacy).
wilczy_dol
wilczy_dol 11.10.2020, 16:32:37
  • -1
@Erie: Co to ma za znaczenie, kiedy się rejestruję? Nie było wcześniejszej potrzeby mojego bycia na Wykopie, a teraz jest. Dodatkowo Twoje zdjęcie jest zmanipulowane, bo pochodzi z bardzo wczesnej wiosny, gdy drzewa nie mają liści (identycznego typu zdjęcia użył Urząd Miasta, żeby pokazać ludziom, jak te drzewa są mało wartościowe), również nie widać realnego rozmiaru tych drzew, nie da się stwierdzić, czy one mają 20 cm obwodu czy metr.
wilczy_dol
wilczy_dol 11.10.2020, 17:30:38
  • -1
@Erie: Oczywiście, zdjęcia, które ja wstawiam, są pozowane, a te, które Ty wstawiasz, oczywiście nie. Nie ma w tym żadnej manipulacji. Absolutnie. Poza tym, mam wątpliwości, że tam bywasz, skoro chcesz zniszczenia tego miejsca. Może nawet będziesz mieć w tym jakiś interes. Dodatkowo - pełno w necie to jest trolli mających za zadanie pisać komentarze popierające działania Frankiewicza i jego ugrupowania politycznego. Kto wie, czy Ty nie jesteś jednym z
wilczy_dol
wilczy_dol 12.10.2020, 07:58:27
  • -2
@echelon: Ale dlaczego zaraz manipulacja, że może tam powstać np. spalarnia śmieci? Skoro mieszkańcy w ogóle nie są informowani, co tam może powstać i jest to tajemnica, mogą mieć różne domysły. Nie jest to mój pomysł, dodatkowo wiele osób uważa, że jest to niemożliwe, żeby tam powstała. A ja się teraz zastanawiam, czy na pewno niemożliwe przy tak dużej inwencji naszych władz do obchodzenia przepisów (czyli robienia, by dana rzecz
wilczy_dol
wilczy_dol 12.10.2020, 08:05:33
  • -1
@echelon: to miejsce, o którym mówisz, czyli tereny pod przyszły zbiornik, nie należy już do osób prywatnych, tylko do miasta. Nie mam pojęcia, co się dzieje na osiedlu deweloperskim, bo tam nie mieszkam. Osobiście nie lubię tak gęstej zabudowy. A Wilczych Dołów bronią osoby z całego osiedla Sikornik i z Wójtowej, a nie tylko z bloków deweloperskich przy Bogatki.
wilczy_dol
wilczy_dol 12.10.2020, 08:36:01
  • -3
@Erie: "Uporządkowanie" tego miejsca w takim stopniu, o jakim teraz marzysz (czyli wycięcie w pień drzew przy 600 m potoku, wykopanie dołu, regulacja potoku, obwałowanie dołu, stworzenie bardzo gęstej zabudowy wokół tego dołu i spuszczanie deszczówki oraz wód gruntowych do tego dołu) jest de facto zniszczeniem tego miejsca i tworzeniem kolejnego terenu zdegradowanego - mało wartościowego przyrodniczo. Dodatkowo - coś mi się przypomina. Był na grupie Ratujmy Wilcze Doły taki
wilczy_dol
wilczy_dol 12.10.2020, 11:09:10
  • -2
@echelon: po pierwsze nie masz racji, gdyż większość ekspertyz przyrodniczych, a także zapis w MPZP wskazuje na wysoką wartość przyrodniczą tego terenu. Większość - oprócz jednej ekspertyzy, w której został zastosowany precedens o gatunkach inwazyjnych. To, że Ty masz jakieś tam zdanie i że Ci się wydaje, bo wolisz budynki i ulice od dolin rzecznych - nie ma większego znaczenia. Jak tak bardzo kochasz to tzn. miasto, dlaczego nie przeniesiesz
wilczy_dol
wilczy_dol 12.10.2020, 11:24:11
  • -3
@echelon: Aleś się uparł na ten zbiornik i na chaotyczną zabudowę wokół zbiornika. Chyba nawet wiem, kim jesteś, bo używasz identycznych argumentów jak jeden znany miejski troll. Poza tym, o ile ekspertyzę pisał niby jeden naukowiec (tak naprawdę było to dwóch), jest więcej naukowców oraz inżynierów, co popierają tę ekspertyzę, a także sami robią niezależne od niej obliczenia. Wychodzi, że zbiornik jest za duży, koniec kropka. Dodatkowo na ostatnim spotkaniu
wilczy_dol
wilczy_dol 12.10.2020, 11:39:02
  • -2
Treść przeznaczona dla osób powyżej 18 roku życia...
  • 3
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

wilczy_dol
wilczy_dol 12.10.2020, 20:20:29
  • -2
@Erie: Chyba masz za przeproszeniem tyłek zamiast głowy. Zrzutka jest na częściowe pokrycie strat, które już zostały poniesione. Grupa obrońców nie ma dostępu do państwowych pieniędzy, więc albo dokłada ze swoich, albo zbiera. A takie ekspertyzy nie są na darmo. Zresztą, jest opisane na zrzutce, na co idą pieniądze. Sprawdź sobie ceny różnych usług, skoro tak doskonale liczysz.

Osiągnięcia

  • Rocznica
    od 11.10.2022

    Rocznica

Wykop © 2005-2025

  • O nas
  • Reklama
  • FAQ
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatności i cookies
  • Hity
  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • Changelog
  • więcej

RSS

  • Wykopane
  • Wykopalisko
  • Komentowane
  • Ustawienia prywatności

Regulamin

Reklama

Kontakt

O nas

FAQ

Osiągnięcia

Ranking