Wykop.pl Wykop.pl
  • Główna
  • Wykopalisko165
  • Hity
  • Mikroblog
  • Zaloguj się
  • Zarejestruj się
Zaloguj się

Popularne tagi

  • #ciekawostki
  • #informacje
  • #technologia
  • #polska
  • #swiat
  • #motoryzacja
  • #podroze
  • #heheszki
  • #sport

Wykop

  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • FAQ
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Regulamin
espera23
espera23

espera23

Dołączył 10 lat i 3 mies. temu
  • Obserwuj
  • Akcje 63
  • Znaleziska 63
  • Mikroblog 0
  • Obserwujący 0
  • Obserwowane 1

13

Codzienne wyzwania osób jąkających się

Codzienne wyzwania osób jąkających się

22 październik to Światowy Dzień Świadomości Jąkania. Tego dnia w wielu miastach można skorzystać z bezpłatnych konsultacji logopedycznych. W powiązanych nasz drugi filmik.

konto usunięte
z
youtube.com
dodany: 21.10.2016, 14:23:53
  • 11
  • #
    jakanie
  • #
    logopedia
  • #
    isad
espera23
espera23
espera23 21.10.2016, 18:51:48
  • 0
@axyder: też byłam na takiej terapii, 4 lata temu. Myślę, że Twoja żona dopiero po 1-2 latach po takiej terapii będzie mogła wypowiedzieć się co do jej skuteczności. Oczywiście życzę jej jak najlepiej, aczkolwiek na mnie ta terapia się nie sprawdziła. Wiadomo, jak się mówili powoli to się nie jąka (dlatego, że mowi się powoli), Problem zaczyna się wtedy, gdy tempo mowy zbliża się do normalnego. Niemniej jednak dla mnie

317

AMA z osobą jąkającą się

AMA z osobą jąkającą się

Z okazji Światowego Dnia Osób Jąkających się krakowska grupa samopomocowa dla osób jąkających się zaprasza do zadawania pytań.

konto usunięte
z
wykop.pl
dodany: 22.10.2015, 16:26:34
  • 288
  • #
    ama
  • #
    jakamsieicoztego
  • #
    jakanie
espera23
espera23
espera23 23.10.2015, 13:44:16
  • 2
@LeftShift: Tak, ja go znam, byłam na terapii którą między innymi on prowadzi. Człowiek bardzo fajny, aczkolwiek co do terapii to mam kilka zastrzeżeń :)
espera23
espera23
espera23 23.10.2015, 13:45:20
  • 0
@owsikalfred: 1. tak
2. akurat ja miałam to szczęście że nie
3. nie jest udowodnione zarówno to, że jąkanie jest uleczalne, ani to, że nie jest. Niemniej jednak ja już się z tego "wyleczyłam" i nie stanowi to dla mnie żadnego problemu. Czasem pogodzenie się jest najlepszym lekarstwem
4. szpitala? pewnie chodzi Ci o ośrodek terapeutyczny. Owszem, są takie drogie metody "leczenia" jąkania ale są one bardzo pracochłonne i wymagające,
espera23
espera23
espera23 23.10.2015, 13:49:25
  • 6
@Kranowianka: myślę, że najważniejsze jest to, żeby nie przerywać takiej osobie w trakcie mówienia, nawet gdy jest się pewnym, jaki wyraz dana osoba chce powiedziec. Wiem, że to czasami aż samo ciśnie się na usta, że może wydawać się, że kończąc do słowo za osobę jąkającą się skrócimy jej męki z tym wyrazem, ale tak nie jest :)
espera23
espera23
espera23 23.10.2015, 13:52:11
  • 3
@RadoslawMajchrzak: to ja odpowiem jak również osoba jąkająca się. U mnie nie wiadomo co jest przyczyną jąkania. Nie miałam żadnej typowej sytuacji, od której to się zaczęło. Również na nasielnie czy osłabienie nic nie ma konkretnego wpływu. Stres u mnie może zarówno podować większe problemy z mową, jak i mniejsze, gdy rozmawiam z kimś na luzie to również nie ma reguły - czasem jest lepiej, czasem gorzej. Także ja na
espera23
espera23
espera23 23.10.2015, 13:53:31
  • 11
@Floyt: W podstawówce na jakiejś lekcji Pani pyta: Co jedli ludzie pierwotni? Chciałam odpowiedzieć, ze jagody. Zaczęłam mówić: ja-ja-... Pani: "O, dobrze, jaja." ( ͡º ͜ʖ͡º)
espera23
espera23
espera23 23.10.2015, 13:55:57
  • 2
@kejter1: ja nie uzaję czegoś takiego jak "walka z jąkaniem". Nasza grupa polega na tym, że spotykamy się ze sobą na jakis luźnych spotkaniach, na p--o, ciastko, karaoke, w planach mamy jakieś wyjazdy czy inne rozrywki. Chcemy po prostu spędzić ze sobą dobrze czas. Jest dużo osób, którym trudno jest zaakceptować swoją mowę i przez to żyją w zamknieciu, odgradzają się od innych. Grupa taka jak nasza pozwala im w
espera23
espera23
espera23 23.10.2015, 13:59:15
  • 2
@Jarek_P: po pierwsze, nie ma żadnych badań które w 100% potwierdzają działanie tych terapii. Po drugie, te terapie są bardzo trudne i wymagające i baaaardzo drogie. Rzędu 10 tys złotych w Polsce. Trudno jest wydać tyle kasy, jeśli nie ma się gwarancji wyleczenia, a takowej nie ma. A terapie polegają na tym, że mówi się bardzo powoli (naprawdę, bardzo), na początku tylko pojedyncze sylaby, potem proste słowa, i nalezy w
espera23
espera23
espera23 23.10.2015, 14:03:05
  • 3
@Zymbar: Brałam udział w takiej terapii, jednak w moim przypadku się nie sprawdziła. Myślę, że największa przeszkoda to koszt - w Polsce rzędu 10 tys złotych. Po drugie, nikt nie potwierdził skuteczności takiej terapii. Może się udać, może się nie udać. Mi się nie udało, może dlatego, że mam taki typ jąkania, może dlatego, że słabo przykładałam się do ćwiczeń, nie wiem. Próbowałam dwa razy, dwa razy nie wyszło, więc
espera23
espera23
espera23 23.10.2015, 14:04:06
  • 0
@RadoslawMajchrzak: U siebie nie zauważyłam takiego wpływu.
espera23
espera23
espera23 23.10.2015, 14:06:04
  • 1
@true-true: 1. Jak się śpiewa, to żaden jąkała się nie jąka. Podczas śpiewania aktywują się inne rejony mózgu niż podczas mówienia.
2. Widziałam ten film tak dawno, że nie pamiętam jakie tam stosowano metody, może ktoś inny mnie wspomoże :)
espera23
espera23
espera23 23.10.2015, 14:06:28
  • 0
@Bartholomew: zależy co robimy ;)
espera23
espera23
espera23 23.10.2015, 14:07:20
  • 0
@kilobit: @qaniluap27 odpowiedz! Bo Tobie chyba lepiej sie mówi po angielsku ;) Ja mam tak samo w każdym jezyku
espera23
espera23
espera23 23.10.2015, 14:09:08
  • 0
@Pipek: po pierwsze nie lekarz, tylko terapeuci. Terapeuci, którzy skończyli kurs u pani prof. Lilii Arutyunian, która wymyśliła tą metodę. Brałam udział w takiej terapii, jednak w moim przypadku się nie sprawdziła. Po pierwsze jest to mega drogie - w Polsce rzędu 10 tys złotych. Po drugie, nikt nie potwierdził skuteczności takiej terapii. Może się udać, może się nie udać. Mi się nie udało, może dlatego, że mam taki typ
espera23
espera23
espera23 23.10.2015, 14:11:10
  • 2
@Brateq: Życzę jak najlepiej, aczkolwiek nie widzę związku jąkania z oddychaniem. Mówię to jako osoba, która pisała pracę o neurobiologicznych mechanizmach jąkania i przeczytała mnóstwo artykułów na ten temat. Ja po terapii metodą prof. Arutyunian nie jąkałam się przez pół roku, a potem... no :)
espera23
espera23
espera23 23.10.2015, 14:13:11
  • 1
@tebezoo: Niektórym osobom mówi się łatwiej w innym języku ( @qaniluap27 ), dla mnie nie ma różnicy jaki język. Natomiast nie, to na pewno nie jest zaraźliwe - chodzi tu o inne akywacje ośrodków mowy w mózgu i nieprawidłowe przesyłanie informacji. Jednak nie wiadomo, czy jest to przyczyna, czy skutek jąkania. Pewną rolę grają też geny.
espera23
espera23
espera23 23.10.2015, 14:14:18
  • 0
@trebeter: moje jąkanie jest takie, że nie mam konkretnych słów, w których mam problemy. Ale to zależy od osoby.
espera23
espera23
espera23 23.10.2015, 14:14:41
  • 0
@IsambardKingdomBrunel: a potem samo przeszło? czy byłeś na jakiejś terapii?
espera23
espera23
espera23 23.10.2015, 14:15:22
  • 0
@jamesbond007: ja - nie. Czasem nawet stres pomaga. A czasem mówienie na zupełnym, totalnym ludzie sprawia, że jąkam się bardzej. Ale to sprawa bardzo indywidualna, niektórym stres pogarsza mowę.
espera23
espera23
espera23 23.10.2015, 14:17:53
  • 0
@DarnoQ: bo nie słyszy się siebie. Niektóre badania pokazują, że osoby jąkajace się mają problemy ze słuchowy sprzężeniem zwrotnym. Zauważono, ze zmiany tego sprzężenia, przez np. opóźnienie (czyli słuchając opóźnionej o kilkaset milisekund własnej mowy) sprawia, że osobom jąkającym się mówi się lepiej. Nie mówiąc już o mowie chóralnej (czyli razem z innymi osobami), gdzie nie jąkają się w ogóle. Są takie teorie, ze w takiej sytuacji osoba jąkajaca się
espera23
espera23
espera23 23.10.2015, 14:19:41
  • 1
@Niewidomy: ja miałam szczęście, bo nikt nigdy się ze mnie nie śmiał. Jednak to nie sprawiło, że jąkanie nie bylo dla mnie problemem. Było, i to największym problemem mojego życia, czymś, co najbardziej na swiecie chciałam ukryć przed innymi. Ale poradzilam sobie z tym, bo w końcu się z tym pogodziłam. Poznałam inne osoby jąkające sie, co pomogło mi zaakceptować moją mowe. I dzięki temu mówi mi się lepiej. A
espera23
espera23
espera23 23.10.2015, 14:20:10
  • 1
@Messix: i studiują?
espera23
espera23
espera23 23.10.2015, 14:22:26
  • 0
@gali20: jąkanie to problem neurobiologiczny. U osób jąkających się obserwuje się inna aktywacje ośrodków mowy w mózgu i nieprawidłowe przekazywanie informacji miedzy ośrodkami korowymi i podkorowymi. Dodatkowo, obserwuje się zaburzenia w strukturze substancji białej.
espera23
espera23
espera23 23.10.2015, 14:24:06
  • 0
@Monochromatyczny_Tadeusz: Zgadzam sie z tym, że nie wolno samemu nakręcać sobie frustracji. Zgadzam się z tym, że trzeba być pewnym siebie. Ale przede wszystkim trzeba umieć to osiągać tez jąkając się. Owszem, jest to wkurzające, ale można się z tym pogodzić, i można żyć normalnie i być pewnym siebie, jąkajac się
espera23
espera23
espera23 23.10.2015, 14:24:56
  • 0
@NieRozumiemIronii: Brałam udział w takiej terapii, jednak w moim przypadku się nie sprawdziła. Myślę, że największa przeszkoda to koszt - w Polsce rzędu 10 tys złotych. Po drugie, nikt nie potwierdził skuteczności takiej terapii. Może się udać, może się nie udać. Mi się nie udało, może dlatego, że mam taki typ jąkania, może dlatego, że słabo przykładałam się do ćwiczeń, nie wiem. Próbowałam dwa razy, dwa razy nie wyszło, więc
espera23
espera23
espera23 23.10.2015, 14:25:50
  • 0
@Gorbo2004: ja od 17 lat (od 6 roku życia). Ze wzlotami i upadkami, raz mówiło się lepiej, raz gorzej, teraz jest w miarę okay, tzn. teraz jest super, bo już nie jest to dla mnie problem.
espera23
espera23
espera23 23.10.2015, 14:32:02
  • 1
@Pro-Xts: Tak, często ludzie zaczynają się jąkać po traumatycznych przeżyciach, jest to znane.
espera23
espera23
espera23 23.10.2015, 14:33:32
  • 0
@allek86: Mnie to denerwuje. I myślę że większość osób jąkający się też. Wiemy co mamy powiedzieć i powiemy to, czasem wymaga to trochę więcej czasu :) ludzie mają wrażenie, że kończąc za nas zdanie skrócą nasze "męki", ale tak nie jest, to jest dla nas nasza normalna mowa
espera23
espera23
espera23 23.10.2015, 14:34:13
  • 0
@jozwa-maryn: http://www.wykop.pl/link/2818675/ama-z-osoba-jakajaca-sie/#comment-31789591
espera23
espera23
espera23 23.10.2015, 14:34:42
  • 0
@jurek7890: Tak, może, aczkolwiek u mnie takiej sytuacji nie pamiętam. Jąkam się o 6 roku zycia.
espera23
espera23
espera23 23.10.2015, 14:38:47
  • 0
@robson1: 1. Po pierwsze jąkanie to nie wada wymowy, tylko zaburzenie neurobiologiczne. Tak, miałam z tego powodu problemy, zamykałam się w sobie, nie odzywałam się w towarzystwie, celem moje życia było ukrycie faktu, że się jąkam.
2. Jest taka teoria, aczkolwiek badania nie są przekonujące. Zarówno blokujace działanie dopaminy, jak i zwiększające jej działanie u róznych osób modyfikowalo ich jąkanie. Myślę, że ma to wplyw na mowę dlatego, że jąkanie
espera23
espera23
espera23 23.10.2015, 14:39:27
  • 0
@zbawiciel_jednostek: tutaj pisaam trochę o dopaminie. http://www.wykop.pl/link/2818675/ama-z-osoba-jakajaca-sie/#comment-31790783

ale w sumie, jakby ktoś mi ją przepisał, to miałabym ochotę spróbować, nie ze wględu na jąkanie ( ͡° ͜ʖ ͡°)
espera23
espera23
espera23 23.10.2015, 14:45:00
  • 3
@latajacy_pomidor: Brałam udział w takiej terapii. Przez pół roku było spoko potem znowu zaczęły się bloki, zaczęłam terapie od poczatku. I znowu doszłam do tego samego momentu. Wtedy stwierdziłam, że nie wydam na terapię ani złotówki więcej (bo już kilka tysięcy złotówek poszło). Wtedy stwierdziłam, że się z tym pogodzę, skoro terapia na mnie nie działam albo ja nie mam charakteru, żeby ją ukończyć. I pogodzenie się podziałało na mnie
espera23
espera23
espera23 23.10.2015, 14:47:07
  • 1
@latajacy_pomidor: I jeszcze jedno. Czytałam kilka artykułów o badaniu skuteczności terapii metodą tej wolnej mowy. Nie ma żadnych badań dalekosiężnych że tak powiem. Najdalej jak trafiłam, to były 3 lata po terapii, ale osoby biorące udział w badaniu były wzorowymi uczestnikami terapii, cały czas ćwiczyły itd. I owszem, obserwowano u nich zmiany w mózgu na takiej zasadzie, że aktywowały się nowe ośrodku, żeby zrekompensować złe działanie innych. Jednak nie wiadomo,
espera23
espera23
espera23 23.10.2015, 14:53:29
  • 0
@jozwa-maryn: odsyłam do komentarza :) http://www.wykop.pl/link/2818675/ama-z-osoba-jakajaca-sie/#comment-31790503
espera23
espera23
espera23 23.10.2015, 14:54:26
  • 1
@Sad_Statue: mi to kompletnie nie przeszkadza, mam duży dystans do siebie :) bardzo je lubię ;)
espera23
espera23
espera23 23.10.2015, 14:59:17
  • 0
@jozwa-maryn: Tak jak pisałam: albo to, że słabo przykładałam się do ćwiczeń (może po prostu nie mam charakteru do tej terapii), albo po prostu nie była ona skuteczna w przypadku mojego jąkania.
espera23
espera23
espera23 23.10.2015, 15:14:15
  • 0
@gali20: tak. Pisałam o tym pracę licencjacką (temat: neurobiologiczne mechanizmy jąkania). Przeczytałam mnóstwo anglojęzycznych artykułów na ten temat.
espera23
espera23
espera23 23.10.2015, 15:50:50
  • 2
@Rapczyn: 5. Staram sie rozumieć ludzi, wydaje im się, że w ten sposób pomagają. Ale niestety :) dajcie nam trochę czasu, wszystko powiemy sami ;)
espera23
espera23
espera23 23.10.2015, 15:52:05
  • 0
@Dolan: był poruszany podobny temat :) http://www.wykop.pl/link/2818675/ama-z-osoba-jakajaca-sie/#comment-31790331
espera23
espera23
espera23 23.10.2015, 16:17:28
  • 0
@gali20: Nie. Coś tam było o dopaminie, ale badania z jej udziałem nie są przekonujące. Skupiałam się na zaburzeniach w pracy mózgu.
espera23
espera23
espera23 23.10.2015, 16:29:16
  • 0
@panzpolski: Akceptacja to nie jest nic nierobienie, bo nie powiem sobie z jeden chwili "akceptuję jąkanie" i już tak jest. To praca na miesiące, jak nie lata. Ja nie pogodziłam się z tym, że mam p--------e życie. Mam cudowne życie, a to że się jąkam w niczym mi nie przeszkadza. Akceptacja to nie sposób na jąkanie, chociaż tak, to jest sposób, to jest sposób na to, by jąkanie przestało być
espera23
espera23
espera23 23.10.2015, 16:30:23
  • 0
@baltazarbaltazarowiczzewakin: Ja tez się jąkam. Ale niektórym mówi się łatwiej, nie wiem od czego to zależy
espera23
espera23
espera23 23.10.2015, 16:31:21
  • 1
@lochfyne: tak, to terapia metodą prof. Lilii Arutyunian, o której juz kilkakrotnie wspominaliśmy w komentarzach
espera23
espera23
espera23 23.10.2015, 16:32:11
  • 0
@masakraman: Nigdy nie spotkałam się z irytacją. Ale to też zalezy od jąkania, moje akurat nie jest jakieś bardzo straszne ( ͡° ͜ʖ ͡°)
espera23
espera23
espera23 23.10.2015, 16:33:07
  • 0
@jakosdajerade: Na pewno nie jest to niewyćwiczony apart mowy :) A czy taki skurcz występuje w sytuacjach stresu, czy w takich bezstresowych również?
espera23
espera23
espera23 23.10.2015, 16:36:10
  • 2
@Polak_Wielki: 1. Raczej od wczesnego dzieciństwa. Wydaje mi się, ze może się pojawić w wieku dojrzewania, ale wtedy prawdopodobnie bedzie przemijające (np. jako reakcja na jakis stres - miałam koleżankę, która zaczęła się jąkać podczas bardzo ciężkiej sesji, a potem przeszło)
2. Nie, ponieważ jąkanie nie jest chorobą :) Jest to dosyć mało zbadane zaburzenie, chociaż odkryto już pewne rzeczy (jest to zaburzenie neurobiologiczne, inna aktywacja ośrodków mowy w mózgu).
espera23
espera23
espera23 23.10.2015, 16:37:17
  • 4
@derincon: zgadzam się z @rudy_bigos . Czasem wychodzą różne śmieszne sytuacje. Np. hihihihihihih Hitler.
espera23
espera23
espera23 23.10.2015, 16:38:20
  • 0
@CarlGustavJung: ja nie spotkałam się z tą metodą, ani nie spotkałam jąkającego, który miał z nią do czynienia (a przynajmniej nikt mi o niej nie mówił). Poczytam coś.
espera23
espera23
espera23 23.10.2015, 16:39:16
  • 1
@deexteer: Tak, masz racje, ale ma to również podłoże neurobiologiczne. Ja pogodziłam się z moim jąkaniem całkowicie , to jest coś co mam w swoim życiu i żyjemy w zgodzie, kompletnie mi nie przeszkadza :)
espera23
espera23
espera23 23.10.2015, 16:40:14
  • 0
@tatarysh: Nie (。◕‿‿◕。)
espera23
espera23
espera23 23.10.2015, 16:40:40
  • 0
@hifonicszeus: No przyznam że czasami może być to wkurzające, ale do wszystkiego można się przyzwyczaić :)
espera23
espera23
espera23 23.10.2015, 16:42:50
  • 0
@jakosdajerade: jąkanie jest bardzo zindywidualizowane, myślę, że to tez można pod to podciągnąć. W końcu bloki to często pojawiająca się przypadłość w jąkaniu. A jesteś małomówny z tego powodu czy po prostu taki jesteś? Bo jeśli z tego, to daj spokój - ludziom nic się nie stanie jak posluchają sobie trochę jąkania ;)
espera23
espera23
espera23 23.10.2015, 16:43:49
  • 2
@derincon: przy śpiewaniu żodyn jąkała się nie zająknie, bo używa się wtedy innych struktur mózgu ;) a co do picia, to różnie, na mnie np. nie wpływa ani na plus, ani na minus ;)
espera23
espera23
espera23 23.10.2015, 16:48:44
  • 0
@jakosdajerade: Jak się zająkniesz, to się zająkniesz. Świat się nie zawali :) polecam nie przejmowanie się, życie staje się o wiele łatwiejsze i piękniejsze ;)
espera23
espera23
espera23 23.10.2015, 17:05:50
  • 0
@panzpolski: No tak, z tym się zgodzę. Jak pisałam, z jąkaniem są dwa wyjścia. Ale z tym walczysz i robisz wszystko, żeby je pokonać, albo się z nim godzisz. Oba są dobre. To, na które człowiek się zdecyduje zalezy od niego samego. Najgorsze jest tkwienie gdzieś po środku. W końcu najważniejsze jest byc szczęśliwym, nie? Ja jestem szcześliwa idąc drogą, którą wybrałam, czyli akceptacją, Ty jesteś szcześliwy dzięki terapii i
espera23
espera23
espera23 23.10.2015, 17:07:41
  • 1
@lochfyne: jeśli chodzi o terapię - tak, ona na tym polega. W zależności od ośrodka, na początku mówi się bardzo wolno przez 2 tygodnie-miesiąc, potem stopniowo się przyspiesza. Jak widać taka terapia jest bardzo wymagająca. U niektórych stres wzmaga jakanie, u innych stres nie ma na to wpływu (np. u mnie).
espera23
espera23
espera23 23.10.2015, 17:14:57
  • 0
@panzpolski: a no to przepraszam, źle zrozumiałam. No jeżeli to daje Ci poczucie zadowolenia, to okay. Mi poczucie zadowolenia dalej 100% akceptacja, do czego też zachęcam :)
espera23
espera23
espera23 23.10.2015, 21:35:56
  • 0
@allek86: nie, nie są znane przyczyny. WYkryto nieprawidłowości w mózgu, ale nie wiadomo, czy to skutek czy przyczyna
espera23
espera23
espera23 23.10.2015, 21:36:43
  • 1
@Delgado: słyszałam o przypadkach, ze ktos kupował "czarny napój gazowany" zamiast colacoli
espera23
espera23
espera23 23.10.2015, 21:47:48
  • 0
@andrew088: Ja nie, nie wiem jak robił Hihihihihihihihitler

Osiągnięcia

  • Rocznica
    od 22.10.2022

    Rocznica

Wykop © 2005-2026

  • O nas
  • Reklama
  • FAQ
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatności i cookies
  • Hity
  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • Changelog
  • więcej

RSS

  • Wykopane
  • Wykopalisko
  • Komentowane
  • Ustawienia prywatności

Regulamin

Reklama

Kontakt

O nas

FAQ

Osiągnięcia

Ranking