Wykop.pl Wykop.pl
  • Główna
  • Wykopalisko239
  • Hity
  • Mikroblog
  • Zaloguj się
  • Zarejestruj się
Zaloguj się

Popularne tagi

  • #ciekawostki
  • #informacje
  • #technologia
  • #polska
  • #swiat
  • #motoryzacja
  • #podroze
  • #heheszki
  • #sport

Wykop

  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • FAQ
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Regulamin
PaulinaPiatek

PaulinaPiatek

Dołączył 6 lat i 2 mies. temu
  • Obserwuj
  • Akcje 37
  • Znaleziska 31
  • Mikroblog 6
  • Obserwujący 13
  • Obserwowane 0

449

IP Box, czyli 5% PIT dla programistów

IP Box, czyli 5% PIT dla programistów

Radca prawny objaśnia w przystępny sposób kiedy programista może skorzystać z opodatkowania stawką 5% (IP Box) i jakie warunki musi spełnić.

catroaster
z
youtube.com
dodany: 21.07.2019, 23:24:11
  • 204
  • #
    technologia
  • #
    programowanie
  • #
    programista15k
  • #
    podatki
  • #
    polska
  • #
    finanse
PaulinaPiatek
PaulinaPiatek 22.07.2019, 12:16:24
  • 129
@Sea-Wolf: Kontrola skarbowa może zostać przeprowadzona nawet za 5 lat od końca roku podatkowego (taki jest okres przedawnienia zaległości podatkowych). Jeżeli US stwierdzi, że podatnik skorzystał z 5% stawki chociaż mu ona nie przysługiwała, to może zobowiązać podatnika do zapłaty zaległego podatku (czyli de facto zwrotu uzyskanej nadpłaty) z odsetkami. Od obowiązku zapłaty odsetek można się uchronić:
Jeżeli podatnik skorzystał z ulgi dlatego, że przedtem uzyskał korzystną dla siebie interpretację
PaulinaPiatek
PaulinaPiatek 22.07.2019, 12:17:48
  • 41
@snup-siup: B+R jest bardzo, bardzo szerokie. Programiści, to jedynie małe rybki w morzu patentów, wzorów przemysłowych i innych topografii układów scalonych. Dlatego właśnie w przypadku programistów MF zachęca do zadawania pytań. :)
PaulinaPiatek
PaulinaPiatek 22.07.2019, 12:18:38
  • 73
@kaganiec_oswiaty: Przepisy o IP Box dotyczą całej masy podmiotów zarabiających na własności intelektualnej. Ja po prostu lubię programistów. ;)
PaulinaPiatek
PaulinaPiatek 22.07.2019, 12:19:44
  • 38
@mag_zbc: Tak jak już pisałam wyżej: Jeżeli US stwierdzi, że podatnik skorzystał z 5% stawki chociaż mu ona nie przysługiwała, to może zobowiązać podatnika do zapłaty zaległego podatku (czyli de facto zwrotu uzyskanej nadpłaty) z odsetkami. Od obowiązku zapłaty odsetek można się uchronić:
Jeżeli podatnik skorzystał z ulgi dlatego, że przedtem uzyskał korzystną dla siebie interpretację indywidualną w tym przedmiocie, to ta interpretacja nie może mu zaszkodzić. Oznacza to, że
PaulinaPiatek
PaulinaPiatek 22.07.2019, 12:20:55
  • 11
@keton22: Masz rację. Dlatego trzeba zadbać o to, aby wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej został napisany zgodnie ze stanem faktycznym, wszystko należycie dokumentować i nie kombinować. ;)
PaulinaPiatek
PaulinaPiatek 22.07.2019, 13:43:17
  • 4
@h1shc0d3: Dzięki! ;)
PaulinaPiatek
PaulinaPiatek 22.07.2019, 13:46:11
  • 10
@snup-siup: Ten artykuł jest tak napisany, że wprowadza w błąd. W 2020 roku będzie można skorzystać z ulgi za rok 2019, ponieważ przepisy obowiązują od 1 stycznia 2019 r. Tak jak powiedziałam w filmie, zaliczki należy wpłacać normalnie, a dopiero w zeznaniu rocznym rozliczyć się wg stawki 5% i otrzymać zwrot nadpłaty.
PaulinaPiatek
PaulinaPiatek 22.07.2019, 18:06:17
  • 16
@Kuriozal: Słuszna uwaga, dziękuję Ci za ten komentarz. :) Obowiązku zwrotu nie będzie, jeśli nastąpi zmiana/uchylenie interpretacji z przyczyn całkowicie niezależnych od podatnika. Obowiązek zwrotu (bez odsetek) powstanie wówczas, gdy stan faktyczny nie będzie odpowiadał stanowi faktycznemu opisanemu w interpretacji. Z kolei obowiązek zwrotu z odsetkami pojawi się, gdy organ dopatrzy się działania celowego podatnika w celu uniknięcia opodatkowania.
PaulinaPiatek
PaulinaPiatek 22.07.2019, 18:10:29
  • 1
@jarqos: 1. IP Box w zakresie, jaki omówiłam w filmie, dotyczy wyłącznie opodatkowania dochodów z kwalifikowanych praw autorskich, jakimi są "prawa autorskie do programu komputerowego". Jeżeli w swojej pracy tworzysz program komputerowy i w Twojej ocenie stanowi to efekt Twojej działalności badawczo-rozwojowej, to może warto podpytać Krajową Informację Skarbową o przypadek testera automatycznego. :)

2. Zgadza się. Stawką 5% można rozliczyć wyłącznie dochód kwalifikowany, a pozostałe dochody rozlicza się normalnie.
PaulinaPiatek
PaulinaPiatek 22.07.2019, 18:15:32
  • 0
@Kuriozal: Napinacze byli, są i będą, nieważne ile się człowiek stara. ;) Ale masz rację - będę to podkreślać przy okazji kolejnych pytań. :)
PaulinaPiatek
PaulinaPiatek 23.07.2019, 06:17:58
  • 2
@mojemirabelki: Przed testem przedsiębiorcy można się zawczasu zabezpieczyć. Na moim kanale na YT znajdziesz film o teście przedsiębiorcy, zapraszam. :)
PaulinaPiatek
PaulinaPiatek 23.07.2019, 06:19:31
  • 1
@wykop-yolo: Dlatego właśnie skorzystanie z IP Box nie jest niczyim obowiązkiem, a jedynie możliwością i nikt Cię nie zmusza do poświęcania na to swojego czasu. :)
PaulinaPiatek
PaulinaPiatek 23.07.2019, 06:20:09
  • 2
@TheDzions: Kwestia gustu :)
PaulinaPiatek
PaulinaPiatek 23.07.2019, 06:20:44
  • 2
@papciu: Tego nie jestem w stanie potwierdzić, bo nie jestem doradcą podatkowym. ;)
PaulinaPiatek
PaulinaPiatek 23.07.2019, 06:22:56
  • 3
@kosma1: Ten film to nie jest interpretacja podatkowa, bo tym się zajmuje Krajowa Informacja Skarbowa.Ten film to informacja prawna. Natomiast jeśli masz wątpliwości co do rzetelności mojej merytorycznej wypowiedzi, to chętnie wyjaśnię Twoje wątpliwości. ( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)
PaulinaPiatek
PaulinaPiatek 23.07.2019, 06:25:27
  • 4
@AlezPanieMecenasie @staryhaliny Jestem wzrokowcem, więc znalezienie książki według koloru okładki to dla mnie kwestia kilku sekund. Zatem takie ułożenie to kwestia taktyczno-estetyczna. ;) I nie, te książki nie są tylko dla ozdoby, bo uwielbiam czytać. :)
PaulinaPiatek
PaulinaPiatek 23.07.2019, 06:28:20
  • 3
@czlowiek_z_lisciem_na_glowie: Wszystko zależy od tego, czy uzyskuje dochód z praw autorskich do programu i czy te prawa są "kwalifikowane", czyli czy pochodzą z działalności badawczo-rozwojowej (w przypadku programistów najczęściej są to prace rozwojowe). Bo tylko taki dochód będzie mógł zostać opodatkowany stawką 5%.
PaulinaPiatek
PaulinaPiatek 23.07.2019, 06:30:55
  • 3
@Turbostuleja: I tu Cię zaskoczę, bo nie korzystam z żadnego promptera i wszystko co mówię, mówię z głowy. Może mam zeza, bo staram się patrzeć prosto w kamerę (kamera to mój telefon). ;) Świadomie wybrałam taką formę dzielenia się wiedzą i nie zamierzam zakładać bloga.
PaulinaPiatek
PaulinaPiatek 23.07.2019, 06:38:25
  • 1
@Myrten @papciu Kwestie wskaźnika nexus proponuję omówić szczegółowo z księgowym. Celowo nie zagłębiałam się w zasady wyliczania, bo to nie moja działka. Natomiast w objaśnieniach MF (podlinkowanych w opisie filmu) zostało to dość szczegółowo opisane z przykładami (odsyłam do str. 53). Mówiąc w dużym skrócie, wskaźnik nexus służy uwzględnieniu kosztów, jakie podatnik ponosi w celu wytworzenia praw autorskich. MF mówi w objaśnieniach: " wskaźnik nexus w przypadku osób fizycznych prowadzących
PaulinaPiatek
PaulinaPiatek 23.07.2019, 06:41:11
  • 0
@rosiv: Jeśli pracujesz tutaj i płacisz tutaj podatek dochodowy, to nie ma znaczenia, że pracujesz dla podmiotu w Szwajcarii. Dużo moich klientów wystawia FV na UK czy Kanadę, ale podatek dochodowy płacą w Polsce, więc pod IP Box się łapią pod tym względem. Pozdrawiam również :)
PaulinaPiatek
PaulinaPiatek 23.07.2019, 06:43:37
  • 3
@CapoDiPtakMuzzapi: IP Box nie dotyczy osób zatrudnionych na UoP. Kwalifikacja części wynagrodzenia pracownika pod 50% KUP ma o wiele mniej restrykcyjne zasady. Wytworzone przez pracownika prawa autorskie nie muszą być wynikiem prac badawczo-rozwojowych, a m. in. do tego się sprowadza trudność IP Box. :)
PaulinaPiatek
PaulinaPiatek 23.07.2019, 06:46:37
  • 2
@ilinx99: Pytanie, co masz dokładnie napisane w NDA. Jeżeli będziesz miał kontrolę skarbową, to ujawnienie repozytorium może być niezbędne do ochrony Twojego interesu prawnego, a NDA może dopuszczać takie sytuacje. Poza tym, ujawnienie takich informacji urzędowi skarbowemu w mojej ocenie nie powinno być postrzegane na równi z ujawnieniem komukolwiek. Dostęp do akt sprawy takiego postępowania przed US jest ograniczony.
PaulinaPiatek
PaulinaPiatek 23.07.2019, 06:49:23
  • 1
@mojemirabelki https://www.youtube.com/watch?v=n3Y4FlM6lcs
PaulinaPiatek
PaulinaPiatek 23.07.2019, 06:54:38
  • 2
@kosma1: Słuszna uwaga, ja też bym nie powierzyła i sama nie oferuję usług wyliczania podatków.
PaulinaPiatek
PaulinaPiatek 23.07.2019, 09:17:14
  • 0
@AlezPanieMecenasie: Po tytule też pamiętam, ale łatwiej mi jest znaleźć ją szybko po kolorze okładki, a nie czytać wszystkie grzbiety. ;)
PaulinaPiatek
PaulinaPiatek 23.07.2019, 09:22:46
  • 2
@AlezPanieMecenasie: Do czego Pan zmierza w tej dyskusji?
PaulinaPiatek
PaulinaPiatek 23.07.2019, 12:14:31
  • -2
@Myrten: Na str. 53 w pkt 128 mamy fragment, że "koszty pracy własnej nie mogą być brane pod uwagę
do kalkulacji wskaźnika nexus", czyli wygląda na to, że w ogóle się ich nie uwzględnia. Natomiast tak jak pisałam, najlepiej księgowego zapytać o to. :)
PaulinaPiatek
PaulinaPiatek 23.07.2019, 12:25:02
  • 2
@9Mn3bsRvWlWjP9W8JbgL: Dokładanie swoich fragmentów kodu to nadal działalność polegająca na tworzeniu oprogramowania. Każdy taki programista przenosi wówczas prawa autorskie do swojego fragmentu.

Z kolei kwestia ewidencji celowo nie została przeze mnie rozwinięta bardziej, ponieważ nie jestem księgową, ani doradcą podatkowym i w tym zakresie oddaję głos specjalistom w tej dziedzinie. W przypadku, gdy przedstawienie dokumentacji prac badawczo-rozwojowych będzie niezbędne w toku kontroli skarbowej, nie będziemy mieli do czynienia z klasycznym
PaulinaPiatek
PaulinaPiatek 23.07.2019, 12:26:25
  • 1
@Myrten: Z tego, co zrozumiałam analizują objaśnienia Ministerstwa Finansów, taka opcja nie jest możliwa, ale mogę się mylić - w tym zakresie musiałby się chyba księgowy wypowiedzieć.
PaulinaPiatek
PaulinaPiatek 24.07.2019, 06:26:45
  • 0
@Maruna: Jest wiele sposobów na dokumentowanie swojej pracy i przenoszenia praw autorskich. Kluczową rolę odgrywać będzie prawidłowo prowadzona ewidencja księgowa.
PaulinaPiatek
PaulinaPiatek 22.07.2019, 12:34:52
  • 14
Znajomy Mirek powiedział mi, że ktoś wrzucił tu mój film https://www.wykop.pl/link/5055469/ip-box-czyli-5-pit-dla-programistow/ – bardzo mi miło

Gdyby jakiś #programista15k miał pytania dotyczące tego tematu, właśnie odpowiadam na nie w komentarzach.

#programowanie #podatki #ipbox #prawoit
  • 9
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

PaulinaPiatek
PaulinaPiatek
Autor
22.07.2019, 12:40:03
  • 0
@szwe: Dzięki! Made in Poland ;)
  • Odpowiedz
PaulinaPiatek
PaulinaPiatek
Autor
22.07.2019, 12:45:24
  • 0
@devopsiarz: Oczywiście, że takie przypadki się zdarzają (i najczęściej są najgłośniejsze), ale zawsze trzeba się zastanowić jakie były konkretne okoliczności tej sytuacji. Zapraszam do przeczytania komentarzy pod linkiem - tam już się odniosłam do tej kwestii. ( ͡° ͜ʖ ͡°)
  • Odpowiedz
PaulinaPiatek
PaulinaPiatek
Autor
23.07.2019, 06:11:15
  • 1
@remixs: zapraszam do kontaktu mailowego kontakt@paulinapiatek.pl :)
  • Odpowiedz
PaulinaPiatek
PaulinaPiatek
Autor
23.07.2019, 06:11:54
  • 1
@Kaerl: na www.paulinapiatek.pl znajdziesz linki do wszystkich social mediów, na których jestem - zapraszam :)
  • Odpowiedz
remixs
remixs
22.07.2019, 21:39:25
  • 0
@PaulinaPiatek: włącz pw :)
  • 1
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

PaulinaPiatek
PaulinaPiatek 23.07.2019, 06:10:35
  • 0
Zapraszam do kontaktu mailowego kontakt@paulinapiatek.pl :)
  • Odpowiedz

Paulina Piątek

  • http://www.paulinapiatek.pl

Osiągnięcia

  • Rocznica
    od 22.07.2022

    Rocznica

Wykop © 2005-2025

  • O nas
  • Reklama
  • FAQ
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatności i cookies
  • Hity
  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • Changelog
  • więcej

RSS

  • Wykopane
  • Wykopalisko
  • Komentowane
  • Ustawienia prywatności

Regulamin

Reklama

Kontakt

O nas

FAQ

Osiągnięcia

Ranking