Wykop.pl Wykop.pl
  • Główna
  • Wykopalisko203
  • Hity
  • Mikroblog
  • Zaloguj się
  • Zarejestruj się
Zaloguj się

Popularne tagi

  • #ciekawostki
  • #informacje
  • #technologia
  • #polska
  • #swiat
  • #motoryzacja
  • #podroze
  • #heheszki
  • #sport

Wykop

  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • FAQ
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Regulamin
IbraKa

IbraKa

Dołączył 5 lat i 1 mies. temu
  • Obserwuj
  • Akcje 6982
  • Znaleziska 3913
  • Mikroblog 3069
  • Obserwujący 29
  • Obserwowane 23
dodi-lukebakio
dodi-lukebakio
przedwczoraj, 21:52:15
  • 14
#eurowizja Ja jako przedstawiciel #teczowepaski czułem się lekko zażenowany dzisiejszym wykładem o właśnie takich osobach. Konserwatysty i tak nigdy nie przekonają, a u nas wzbudzili politowanie. Totalnie niepotrzebne. I nie, nie jestem tym gejem "co nie lubi tego całego LGBT", wręcz odwrotnie, ale to dosłownie granie wspólnie z narracją przeciwników.
  • 9
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

IbraKa
IbraKa 21 godz. i 17 min temu via Android
  • 0
@dodi-lukebakio: miałem w tym roku bojkotować Eurowizję, ale przez ciebie muszę to obejrzeć i zobaczyć na własne oczy co tam się o------o xd
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa 13 godz. i 52 min temu via Android
  • 0
@dodi-lukebakio: aż mnie skręca
  • Odpowiedz
bulba1605
bulba1605
bulba1605
12.05.2026, 04:19:00
  • 1037
Muszę przyznać, że robi to wrażenie (ʘ‿ʘ)

#podroze #podrozujzwykopem #chiny
bulba1605 - Muszę przyznać, że robi to wrażenie (ʘ‿ʘ)

#podroze #podrozujzwykopem #ch...

źródło: 1189

Pobierz
  • 59
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

IbraKa
IbraKa 12.05.2026, 08:49:49 via Android
  • 2
@bulba1605: myślałem że to są te same góry co na banknocie 20 yuanów, ale jednak one są nieco jeszcze bardziej na południe
IbraKa - @bulba1605: myślałem że to są te same góry co na banknocie 20 yuanów, ale je...

źródło: 1000060262

Pobierz
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa 06.05.2026, 14:11:41
  • 0
Mam nietypowe pytanie - Czy to prawda, że na Gibraltarze nadal można płacić starymi brytyjskimi monetami o nominale 1 funta (grube), które kilka lat temu zostały wycofane z obiegu? Niestety nie mogę znaleźć żadnych informacji na ten temat, a z tego co widzę to Gibraltar nawet nie zaczął emitować jednofuntówek w nowym stylu, podobnie jak Jersey

#numizmatyka #monety #waluty #gibraltar #uk
IbraKa - Mam nietypowe pytanie - Czy to prawda, że na Gibraltarze nadal można płacić ...

źródło: image

Pobierz
  • 3
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

IbraKa
IbraKa
Autor
07.05.2026, 08:22:43 via Android
  • 0
@Griev: bo z drugiej strony te 1 funtówki z Gibraltaru jedynie czym się różnią to odwrócona stroną. Parametry, grubość itd jest identyczna. Trochę wątpię aby sprzedawcy dokładnie sprawdzali czy posiadają one wizerunki z UK, czy z Gibraltaru tym bardziej że na Gibraltarze obok funta Gibraltaru nadal jest w obiegu funt brytyjski
IbraKa - @Griev: bo z drugiej strony te 1 funtówki z Gibraltaru jedynie czym się różn...

źródło: 1000059858

Pobierz
  • Odpowiedz
picasssss1
picasssss1
06.05.2026, 12:26:37
  • 5
Chuop kupił sobie paczkę z GTA ( ͡° ͜ʖ ͡°) sens inwestycyjny niewielki, aczkolwiek przyznam że fajnie to wygląda ( ͡° ͜ʖ ͡°)

#numizmatyka #banknoty #hobby
picasssss1 - Chuop kupił sobie paczkę z GTA ( ͡° ͜ʖ ͡°) sens inwestycyjny niewielki, ...

źródło: IMG_20260506_142223

Pobierz
  • 4
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

IbraKa
IbraKa 06.05.2026, 13:47:04 via Android
  • 2
@picasssss1: pewnie chodzi o serie zastępcza z gwiazdką
IbraKa - @picasssss1: pewnie chodzi o serie zastępcza z gwiazdką

źródło: 1000059849

Pobierz
  • Odpowiedz
Kapiusek
Kapiusek
04.05.2026, 23:04:56
  • 1
Gdzie najlepiej szukać chłopaka? Chodzę na dużo lewackich spędów - taka moja natura - ale już któryś raz nowy poznany gość z którym mam vibe jest heterykiem. Fajnie, ze nowe kontakty ale już czas kogoś znaleźć... POMOCY, lvl 23, ulany nie jestem, coś tam się uspartawiam, czy Tinder to jedyne wyjście?

#teczowepaski
  • 19
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

IbraKa
IbraKa 05.05.2026, 04:40:28 via Android
  • 0
@Kapiusek: Tinder to taki sam rak co Grindr. Nie polecam
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa 05.05.2026, 12:40:02 via Android
  • 1
@Kapiusek: być może zależy to od osoby i charakteru ale u mnie przykładowo nic nie wyszło z tindera poza dziesiątkami rozmów które zazwyczaj się kończyły po tygodniu, półtora (i nie kończyły się po mojej stronie), pomimo że oceniam siebie za dość dobrze wyglądająca oraz interesującą osobą. Nie wiem, też myślę że sama koncepcja tindera jest dosyć szkodliwa, bo trzeba się tam konkurować z bardzo wieloma użytkownikami. Zawsze jest ktoś kolejny
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa 05.05.2026, 12:41:32 via Android
  • 2
@Kapiusek: można robić z tego heheszki, ale u mnie najdłuższy związek trwał z osobą którą poznałem na wykopie xD
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa 04.05.2026, 16:51:54
  • 11
Według badania przeprowadzonego przez Bank Meksyku, prawie 10 milionów Meksykanów przechowuje w swoich domach nowe banknoty o nominale 50 peso. W rezultacie poza systemem bankowym znajduje się około 490 milionów peso, czyli mniej więcej 100 milionów złotych. Główny powód, dla którego Meksykanie zachowują te banknoty na pamiątkę, jest bardzo prosty - są po prostu piękne! Co potwierdziło to również Międzynarodowe Towarzystwo Notafilistyczne, przyznając temu banknotowi nagrodę „Banknotu Roku 2021”.

Mimo że został wyemitowany
IbraKa - Według badania przeprowadzonego przez Bank Meksyku, prawie 10 milionów Meksy...

źródło: image

Pobierz
  • 7
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

IbraKa
IbraKa
Autor
04.05.2026, 16:52:42 via Wykop
  • 3
@IbraKa: tutaj lepsze zdjęcia przedstawiające przód i tył banknotu
IbraKa - @IbraKa: tutaj lepsze zdjęcia przedstawiające przód i tył banknotu

źródło: image

Pobierz
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa
Autor
04.05.2026, 16:54:55 via Android
  • 4
@IbraKa: inne nominały z tej serii które też są godne uwagi
IbraKa - @IbraKa: inne nominały z tej serii które też są godne uwagi

źródło: 1000059830

Pobierz
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa
Autor
04.05.2026, 16:56:44 via Wykop
  • 3
@IbraKa: wcześniej wspomniana Gorda
IbraKa - @IbraKa: wcześniej wspomniana Gorda

źródło: image

Pobierz
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa
Autor
04.05.2026, 17:00:37 via Wykop
  • 3
@moll: myślę że gdybym był Meksykaninem to też bym zachował. Nawet aby rozdać je zagranicznym znajomym, bo nie mają aż takiej wielkiej wartości (około 10 zł). Tutaj mam nawet jakiś okolicznościowy egzemplarz bo wydany z okazji 100-lecis Banku Meksyku
IbraKa - @moll: myślę że gdybym był Meksykaninem to też bym zachował. Nawet aby rozda...

źródło: 1000059831

Pobierz
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa 03.05.2026, 19:56:21
  • 8
A jeszcze się pochwalę pod koniec dnia moim nowym zakupem sprzed dosłownie chwili - dwa banknoty po 100 000 złotych z 1990 roku, zakupione po 100 koron czeskich (ok. 18 zł). Bardzo fajna cena

#numizmatyka #banknoty #pieniadze #chwalesie #hobby #waluty
IbraKa - A jeszcze się pochwalę pod koniec dnia moim nowym zakupem sprzed dosłownie c...

źródło: image

Pobierz
  • 5
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

IbraKa
IbraKa
Autor
03.05.2026, 20:05:12 via Android
  • 4
@IbraKa: będę już miał ich 13 w kolekcji :D (jeszcze mam 2 w stanach bankowych bez obiegu)
IbraKa - @IbraKa: będę już miał ich 13 w kolekcji :D (jeszcze mam 2 w stanach bankowy...

źródło: 1000059813

Pobierz
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa 02.05.2026, 14:44:03
  • 123
W większości krajów na świecie za emisję banknotów odpowiada bank centralny lub rząd. Istnieje jednak terytorium które wyraźnie wyłamuje się z tego schematu. Dzisiaj chciałbym przedstawić nietypowy system banknotów z Hongkongu - terytorium, gdzie banknoty są emitowane przez aż 3 banki komercyjne oraz rząd, a każdy z nich posiada odmienny wygląd.

Obecnie w Hongkongu banknoty o nominałach 20, 50, 100, 500 i 1000 dolarów są emitowane przez trzy banki: Hongkong and Shanghai Banking
IbraKa - W większości krajów na świecie za emisję banknotów odpowiada bank centralny ...

źródło: image

Pobierz
  • 18
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

IbraKa
IbraKa
Autor
02.05.2026, 14:45:48 via Android
  • 7
@IbraKa: Banknoty emitowane przez rząd Hong Kongu o nominale 10 dolarów. Te drukowane od 2007 roku są wykonane z plastiku (polimeru) i posiadają przezroczyste okienko
IbraKa - @IbraKa: Banknoty emitowane przez rząd Hong Kongu o nominale 10 dolarów. Te ...

źródło: 1000059691

Pobierz
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa
Autor
02.05.2026, 14:47:50 via Android
  • 6
@IbraKa: a tutaj parę banknotów z lat 80/90. Nadal można nimi płacić ale ich wartość kolekcjonerska jest znacznie większa
IbraKa - @IbraKa: a tutaj parę banknotów z lat 80/90. Nadal można nimi płacić ale ich...

źródło: 1000059690

Pobierz
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa
Autor
02.05.2026, 14:50:56 via Android
  • 31
@IbraKa: a tu jeszcze kolonialna ciekawostka - banknoty z wizerunkami Króla Jerzego VI i Królowej Elżbiety II. Występowały nawet banknotu o nominałach 1 centa
IbraKa - @IbraKa: a tu jeszcze kolonialna ciekawostka - banknoty z wizerunkami Króla ...

źródło: 1000059694

Pobierz
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa
Autor
02.05.2026, 14:53:44 via Wykop
  • 41
@IbraKa: a tutaj moje białe kruki :) banknoty z lat 20/30 XX wieku które są ogromną rzadkością kolekcjonerską szczególnie ten z 1923 roku
IbraKa - @IbraKa: a tutaj moje białe kruki :) banknoty z lat 20/30 XX wieku które są ...

źródło: 1000059696

Pobierz
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa
Autor
02.05.2026, 15:51:17 via Wykop
  • 3
@Towarzysz_Moskvin: No napewno jest większa szansa zapłacenia HKD w Makau niż patacami w Hong Kongu :D kiedyś też zrobię z nimi osobny post, ale póki co mam ich zbyt mało. Co ciekawe nawet na nich mają napisy w języku portugalskim
IbraKa - @Towarzysz_Moskvin: No napewno jest większa szansa zapłacenia HKD w Makau ni...

źródło: 1000059698

Pobierz
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa
Autor
02.05.2026, 15:57:52 via Wykop
  • 4
@oddalenie: Tak, banknoty mają tam naprawdę ładne z bardzo żywymi kolorami. Przez to, że jest tyle typów tych banknotów w obiegu trzeba uważać aby się nie nadziać na jakiś badziew, bo ostatnio (wsm nie tak ostatnio bo jakieś kilkanaście lat temu) w HK pojawiły się fałszerstwa najprawdopodobniej dla chińskich turystów co nie znają angielskiego z przerobionych banknotów z Zimbabwe. Kolorystycznie one bardzo pasują do hongkońskich banknotów 1000$, ale w porównaniu
IbraKa - @oddalenie: Tak, banknoty mają tam naprawdę ładne z bardzo żywymi kolorami. ...

źródło: image

Pobierz
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa
Autor
02.05.2026, 17:05:58 via Wykop
  • 2
@stary_emigrant: wiem, ale dla niektórych może być to zadziwiające, że język który jest używany przez zaledwie 3% mieszkańców Makau jest na tyle ważny, aby się znajdował na banknotach, monetach, znaczkach, tablicach z nazwami ulic, szyldach urzędów itd. Pomimo że jest to jakaś tam kolonialna pamiątka, jest to dość urocze i mam nadzieje, że tak pozostanie
IbraKa - @stary_emigrant: wiem, ale dla niektórych może być to zadziwiające, że język...

źródło: image

Pobierz
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa
Autor
02.05.2026, 21:33:28 via Wykop
  • 2
@Hole_to_another_universe: Jeśli chodzi o 1 dolara z 1923 roku to myślę że jest wart około 1,5 tys. zł. Kiedy pokazałem go mojemu hongkońskiemu znajomemu-notafiliście to był w dużym szoku, że udało mi się go dorwać w Polsce. Mówił, że niejeden kolekcjoner z Hong Kongu może o takim banknocie tylko pomarzyć. Drugi dolar z 1935 już jest znacznie tańszy niemniej i tak rzadki bo praktycznie one nie występują na rynku Europejskim,
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa
Autor
03.05.2026, 12:23:48 via Wykop
  • 1
@RelaniU: to też jest bardzo ciekawy przypadek wynikający jeszcze z czasów Jugosławii w latach 90, bo obok dinara jugosłowiańskiego główną walutą która obowiązywała na terenach Czarnogóry była marka niemiecka i automatycznie gdy marka przestała istnieć w 2002 roku to Czarnogóra przyjęła euro i tak pozostało do dzisiaj. Szczególnie ciekawy był okres od 2002 do 2006 kiedy Czarnogóra była jeszcze częścią Jugosławii (po 2003 roku nazywano to państwo Serbia i Czarnogóra)
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa 03.05.2026, 10:28:44
  • 14
Wczoraj 2 maja 2026 roku, Bank Rezerw Indii poinformował, że 98,47% banknotów o nominale 2000 rupii emitowanych w latach 2016-2019 zostało zwróconych do systemu bankowego, niemal trzy lata po ogłoszeniu ich wycofania. Bank centralny ogłosił wycofanie tych banknotów 19 maja 2023 roku w ramach działań związanych z zarządzaniem obiegiem gotówki. W tamtym czasie łączna wartość banknotów o tym nominale w obiegu wynosiła 3,56 bilionów rupii.

Według najnowszych danych kwota ta znacząco spadła do
IbraKa - Wczoraj 2 maja 2026 roku, Bank Rezerw Indii poinformował, że 98,47% banknotó...

źródło: image

Pobierz
  • 6
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

IbraKa
IbraKa
Autor
03.05.2026, 10:32:18 via Android
  • 3
@IbraKa: Całe szczęście udało mi się jakimś cudem go zdobyć. 27 milionów banknotów jak na państwo w którym mieszka ponad miliard osób to jest praktycznie nic. Ciekawe ile tych banknotów znajduje się zagranicą
IbraKa - @IbraKa: Całe szczęście udało mi się jakimś cudem go zdobyć. 27 milionów ban...

źródło: 1000059704

Pobierz
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa
Autor
03.05.2026, 11:15:23 via Android
  • 1
@Refusek: są papierowe przez co stan niektórych banknotów szczególnie jakiś starszych wydanych 10 lat temu jest fatalny. Tutaj udało mi się zebrać niektóre z takich bardzo zniszczonych. Ogólnie 99% banknotów jest podziurawione bo w taki sposób oni pakują w bankach pliki banknotów (przez zszywkę, igłę z nitką itd)
IbraKa - @Refusek: są papierowe przez co stan niektórych banknotów szczególnie jakiś ...

źródło: 1000059706

Pobierz
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa
Autor
03.05.2026, 11:20:35 via Android
  • 0
@Refusek: tutaj np taki bardzo podziurkowany banknot z lat 90. Ktoś by mógł powiedzieć że to jakiś niecywilizacyjny sposób traktowania banknotów, tylko że we Francji jeszcze do początku lat 90 podobnie się robiło pliki banknotów. Też się tak robi w Nepalu, Bhutanie, Pakistanie, Bangladeszu. Rzadziej lub bardzo rzadko na Sri Lance, Mjanmie, Tajlandii i Malezji
IbraKa - @Refusek: tutaj np taki bardzo podziurkowany banknot z lat 90. Ktoś by mógł ...

źródło: 1000059707

Pobierz
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa
Autor
03.05.2026, 11:51:24 via Android
  • 0
@Refusek: Być może jakiś procent została zniszczona, zgubiona, nienadająca do wymiany. Tutaj mam spis ile % banknotów zostało wymienionych, oraz ile rupii w tych nominałach jest w obiegu. 1 crore to 10 milionów. Czyli od 30 września 2025 do 30 kwietnia 2026 wycofano 2 miliony banknotów
IbraKa - @Refusek: Być może jakiś procent została zniszczona, zgubiona, nienadająca d...

źródło: image

Pobierz
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa 02.05.2026, 09:33:25
  • 6
Bułgarska Agencja ds. Zwalczania Prania Pieniędzy zlikwidowała drukarnię fałszywych banknotów euro w stolicy Bułgarii. Operacja była wynikiem wspólnych działań Bułgarii i Rumunii, dzięki którym przeprowadzono przeszukania w czterech mieszkaniach w Sofii, gdzie znaleziono dużą ilość fałszywych banknotów euro wraz z przedmiotami do ich produkcji, m.in. tuszem, znakami wodnymi, arkuszami z nicią zabezpieczającą, gilotyną tnącą, drukarkami oraz urządzeniami do naświetlania światłem UV.

Fałszerze komunikowali się z klientami bez kontaktu bezpośredniego, wyłącznie za pośrednictwem zaszyfrowanych
IbraKa - Bułgarska Agencja ds. Zwalczania Prania Pieniędzy zlikwidowała drukarnię fał...

źródło: image

Pobierz
  • 2
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

alfapirolidynopentiofenon
alfapirolidynopentiofenon
alfapirolidynopentiofenon
02.05.2026, 09:37:06 via Wykop
  • 0

Komentarz usunięty przez moderatora

derivatives
derivatives
02.05.2026, 10:08:00 via Wypiek
  • 1
@IbraKa słabo słabo. Było zmieniać punkt odbioru
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa 01.05.2026, 09:20:56
  • 8
Narodowy Bank Danii przypomniał, że do 31 maja 2026 roku będzie można wymienić wycofane z obiegu banknoty o nominale 1000 koron z serii z 2009 roku oraz wszystkie pozostałe banknoty ze starszych emisji począwszy od 1944 roku. Po tej dacie banknoty zostaną unieważnione przez co staną się bezwartościowe.

Wymiana będzie możliwa wyłącznie osobiście w trzech oddziałach Forex w Kopenhadze, Aarhus i Odense. Mieszkańcy Grenlandii oraz Wysp Owczych, gdzie korona duńska również jest w
IbraKa - Narodowy Bank Danii przypomniał, że do 31 maja 2026 roku będzie można wymien...

źródło: image

Pobierz
  • 10
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

IbraKa
IbraKa
Autor
01.05.2026, 09:40:01 via Wykop
  • 1
@IbraKa: Jest to dość ciekawe bo pomimo, że Dania wycofała banknoty o nominałach 1000 koron, to na Wyspach Owczych nadal funkcjonują banknoty o tym nominale w koronach farerskich (mają równowartość 1:1 co korona duńska). I póki co nigdzie nie zapowiedziano o ich wycofaniu z obiegu
IbraKa - @IbraKa: Jest to dość ciekawe bo pomimo, że Dania wycofała banknoty o nomina...

źródło: image

Pobierz
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa
Autor
01.05.2026, 14:17:39 via Android
  • 3
@dodi-lukebakio: Noo, na tak rozwinięty kraj jak Dania jest to zadziwiające, ale bardziej zadziwiające jest to że można je wymienić wyłącznie w 3 miejscach na cały kraj. Bo np. Bułgaria jak wprowadziła euro otworzyła kilka tysięcy placówek gdzie można wymienić lewy m.in w placówkach pocztowych, w niektórych urzędach, bankach komercyjnych i banku narodowym
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa
Autor
01.05.2026, 21:49:26 via Wykop
  • 0
@ms93: Z drugiej strony, czy nie uważasz, że rok czasu to jednak dość krótki okres na wymianę banknotów z niecałych 5 serii? bo oficjalnie zostały one wycofane 1 czerwca 2025 roku. Dla porównania, w Polsce po wycofaniu przedenominacyjnych banknotów w 1997 roku umożliwiono ich wymianę w oddziałach NBP aż przez 13 lat do 2010 roku. Z kolei np. z guldenami holenderskimi które zostały zastąpione euro w 2002 roku okres ich
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa
Autor
02.05.2026, 07:02:40 via Android
  • 0
@Refusek: w przypadku banknotów emitowanych od 1960 i monet od 1948 limit czasowy na ich wymianę jest nieograniczony. Podobnie jest z belgijskimi i luksemburskim frankami, litewskimi litami, łotewskimi łatami, estońskim koronami itd
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa
Autor
02.05.2026, 07:38:34 via Android
  • 0
@Refusek: chociaż czasami nieopłaca się ich wymieniać bo mogą mieć znacznie większą wartość kolekcjonerską, niż wartość kursową z banku. Ale jakieś takie podniszczone, popisane, poplamione, podarte banknoty to już lepiej wymienić w banku. Tu marki jakie mam. Łatwy jest przelicznik bo 2 marki to mniej więcej 1 euro z kilkoma eurocentami więcej
IbraKa - @Refusek: chociaż czasami nieopłaca się ich wymieniać bo mogą mieć znacznie ...

źródło: 1000059666

Pobierz
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa
Autor
02.05.2026, 08:40:21 via Android
  • 0
@Refusek: W przypadku tych duńskich to ciężko jest stwierdzić czy te banknoty przez to że nie będą mogły być wymienialne w banku to zdobędą one większą wartość kolekcjonerską czy kompletnie stracą na wartości (Pomijając tych z lat 1944-1952). Wszystko zależy od tego ile ich rzeczywiście zostało w domach, schowane w szufladach u dziadków itp. Np jeśli chodzi o liry włoskie, pesety hiszpańskie i franki francuskie to obecnie mają one mniejszą
IbraKa - @Refusek: W przypadku tych duńskich to ciężko jest stwierdzić czy te banknot...

źródło: 1000059668

Pobierz
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa 29.04.2026, 15:05:36
  • 2313
Bardzo dziękuję miłemu Mirkowi @Owlosiaty-Dzik za spełnienie moich marzeń, nawet nie zrobiłeś mi dobrego dnia, a dobry cały tydzień. Przywiózł mi banknoty z oceanicznego państwa Vanuatu o nominałach od 200 do 5000 vatu wykonane w całości z plastiku (polimeru), oraz zarąbisty magnes z wizerunkami banknotów i monet. Zawsze marzyłem je posiadać w kolekcji, ale przez 14 lat zbierania banknotów z całego świata jakoś nigdy nie miałem okazji ich zdobyć, ponieważ w
IbraKa - Bardzo dziękuję miłemu Mirkowi @Owlosiaty-Dzik za spełnienie moich marzeń, n...

źródło: 1000059579

Pobierz
  • 117
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

IbraKa
IbraKa
Autor
29.04.2026, 15:12:34 via Android
  • 394
@IbraKa: tutaj przednie strony banknotów. Każdy posiada przeźroczysty element po prawej stronie, oraz muszelke. Wszystkie nominały oprócz 2000 vatu posiadają element ułatwiający osobom niewidomym w postaci wypukłych kropek
IbraKa - @IbraKa: tutaj przednie strony banknotów. Każdy posiada przeźroczysty elemen...

źródło: 1000059580

Pobierz
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa
Autor
29.04.2026, 15:14:17 via Android
  • 363
@IbraKa: przezroczyste elementy
IbraKa - @IbraKa: przezroczyste elementy

źródło: 1000059582

Pobierz
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa
Autor
29.04.2026, 15:16:26 via Android
  • 75
@IbraKa: magnes z wizerunkami banknotów i monet. Oprócz nominałów które się powtarzają istnieje również banknot o nominale 10000 vatu który jest najwyższym nominałem z całej serii
IbraKa - @IbraKa: magnes z wizerunkami banknotów i monet. Oprócz nominałów które się ...

źródło: 1000059583

Pobierz
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa
Autor
29.04.2026, 16:44:59 via Wykop
  • 54
@Hamburk: Z państw i terytoriów zależnych brakuje mi jeszcze banknotów z Aruby, Falklandów, Kosowa*, Komorów, Portoryko, Wyspy Świętej Heleny, Palestyny, Andory, Lichtensteinu, Beninu, Burkina Faso. Problemem jest to, że połowa tych państw m.in jak Andora, Lichtenstein, Portoryko ostatnio kiedy wyemitowali jakiekolwiek banknoty było ok. 100 lat temu przez co duża część tych banknotów jest całkowicie niedostępna na rynku kolekcjonerskim, a jeżeli nawet coś się pojawi to kosztuje dość sporo pieniędzy.
IbraKa - @Hamburk: Z państw i terytoriów zależnych brakuje mi jeszcze banknotów z Aru...

źródło: image

Pobierz
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa
Autor
29.04.2026, 17:37:11 via Android
  • 22
@Szajwus: oprócz współczesnych banknotów zbieram też historyczne które nie są już w obiegu, najczęściej też niepodlegające wymianie w banku i takie najczęściej mam z państw które po 2002 roku przyjęło euro (w tym Irlandia). Banknoty euro też mam ale nie pałam ich jakaś wielka sympatią i zainteresowaniem bo mało czym one się różnią, jedynie literka w numerze seryjnym po którym można zobaczyć gdzie dany banknot został wydrukowany. Irlandzkie mam i
IbraKa - @Szajwus: oprócz współczesnych banknotów zbieram też historyczne które nie s...

źródło: 1000059585

Pobierz
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa
Autor
29.04.2026, 17:42:05 via Android
  • 7
@digitalalchemist: coś w tym jest :)
IbraKa - @digitalalchemist: coś w tym jest :)

źródło: 1000059584

Pobierz
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa
Autor
29.04.2026, 17:59:31 via Wykop
  • 10
@RomanKarburator: Widziałem ten odcinek. Nie wiem, czy jest on nadal dostępny w internecie, ale opowiadał on m.in. o rysunkach tworzonych na piasku. Taka scena znajduje się na banknocie 500 vatu i stanowi to formę przekazywania legend oraz historii przodków, którzy nie posiadając języka pisanego, zaczęli utrwalać je właśnie w ten sposób rysując na piasku. Zdaje mi się że coś podobnego występuje także w przekazach i rytuałach voduistycznych religii na Haiti
IbraKa - @RomanKarburator: Widziałem ten odcinek. Nie wiem, czy jest on nadal dostępn...

źródło: image

Pobierz
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa
Autor
29.04.2026, 19:59:58 via Wykop
  • 21
@piotr-glabik: Nie ma co narzekać, te fidżijskie też są piękne (jak i banknoty obiegowe). Wogóle te oceaniczne państwa potrafią celebrować wydarzenia sportowe, bo oprócz tych z Fidżi z okazji uzyskania złotego medalu w rugby, to jeszcze Papua Nowa Gwinea, Samoa czy Wyspy Salomona wyemitowali okolicznościowe banknoty z Pacyficznych Igrzysk Olimpijskich które organizowali
IbraKa - @piotr-glabik:  Nie ma co narzekać, te fidżijskie też są piękne (jak i bankn...

źródło: 1000059598

Pobierz
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa
Autor
29.04.2026, 20:01:55 via Wykop
  • 10
@piotr-glabik: Tu np. z Samoa z 2019 roku
IbraKa - @piotr-glabik: Tu np. z Samoa z 2019 roku

źródło: image

Pobierz
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa
Autor
29.04.2026, 20:17:49 via Android
  • 21
@Lipathor: Tych akurat mam z kilkadziesiąt :D zarówno z czasów rządów Kim Ir Sena, współczesne z wizerunkiem Kima, z czasów wojny koreańskiej, z lat 50/60 (które stosunkowo są rzadkie, a mam je w stanach bankowych bez śladów używania). Gdybym wszystkie miałbym je pokazać to trochę by zajęło czasu
IbraKa - @Lipathor: Tych akurat mam z kilkadziesiąt :D zarówno z czasów rządów Kim Ir...

źródło: 1000059600

Pobierz
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa
Autor
29.04.2026, 20:20:02 via Android
  • 12
@Lipathor: tu z lat 70/80 i specjalny banknot z 1988 którymi używali turyści z "krajów kapitalistycznych" (prawy dolny róg)
IbraKa - @Lipathor: tu z lat 70/80 i specjalny banknot z 1988 którymi używali turyści...

źródło: 1000059602

Pobierz
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa
Autor
29.04.2026, 20:24:12 via Android
  • 9
@Lipathor: a tutaj z tego samego kraju banknoty którzy używali turyści z krajów socjalistycznych (środek i dół). Podobny system różnych banknotów dla "różnych osób" był używany na Kubie m.in też dla turystów z krajów socjalistycznych i kapitalistycznych, ale też dla zagranicznych studentów. Absurdy, ale co się spodziewać po tych państwach :)
IbraKa - @Lipathor: a tutaj z tego samego kraju banknoty którzy używali turyści z kra...

źródło: 1000059604

Pobierz
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa
Autor
29.04.2026, 20:44:07 via Wykop
  • 8
@Refusek: Mam skromną kolekcje banknotów z Wyspy Man bo mam jedynie jeden ale bardzo ciekawy banknot. Został on wyemitowany w 1983 roku i jest to jeden z pierwszych banknotów wydrukowany na plastikopodobnym materiale pod nazwą bradvek czyli odmianą tworzywa tyvek. Tylko 3 państwa zdecydowały się zastosować ten materiał pod wydruk banknotów w latach 1980-1983 (Haiti, Kostaryka i Wyspa Man), więc nie był on dosyć popularny i z jakiegoś powodu po
IbraKa - @Refusek: Mam skromną kolekcje banknotów z Wyspy Man bo mam jedynie jeden al...

źródło: image

Pobierz
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa
Autor
29.04.2026, 21:12:45 via Android
  • 5
@2serious: W takim sensie że dane państwo zaprzestało emisji swojej waluty i zastąpiło ją inną, zazwyczaj bardziej znaczącą na rynku i bardziej stabilna. Np. Lichtenstein który do 1924 roku obowiązywała korona Liechtensteinu była ściśle powiązana z koroną Austro-Węgierka, że wręcz równocześnie krążyły one tam w obiegu. Ze względu na katastrofalne skutki ekonomiczne podczas i po wybuchu I wojny światowej która niemal w połowie krajów europejskich spowodowała dużą inflację, a w
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa
Autor
30.04.2026, 04:44:48 via Android
  • 3
@Refusek: Połowe banknotów głównie współczesnych ze świata trzymam w klaserach Leuchtturm już z zamontowanymi stronami na 300 banknotów. Są wmiare tanie, a jedynym mankamentem jest to ze strony mogłyby być nieco bardziej sztywne, a tak to są git. Pierwszy taki album zakupiłem 13 lat temu, a łącznie ich mam 8. Do historycznych banknotów mam nieco inne albumy troszkę lepsze z bardziej grubszymi stronami, ale z tej samej firmy
IbraKa - @Refusek: Połowe banknotów głównie współczesnych ze świata trzymam w klasera...

źródło: 1000059609

Pobierz
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa
Autor
30.04.2026, 04:56:42 via Android
  • 6
@Goronco: własny tag mam, czasami się tam czymś pochwale, czasami napisze jakiś bardziej merytoryczny post na temat historii jakiś banknotów, ale głównie publikuje tam nowości ze świata pieniądza papierowego (nowe emisje, wycofania z obiegu itd) #nowoscinotafilistyczne

Jeśli chodzi o ładne banknoty, to ostatnio właśnie się chwaliłem zdobyciem wszystkich banknotów z Seszeli które w mojej opinii należą do jednych z ładniejszych współczesnych banknotów. Też bardzo lubię banknoty z Malediwów,
IbraKa - @Goronco: własny tag mam, czasami się tam czymś pochwale, czasami napisze ja...

źródło: 1000059321

Pobierz
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa
Autor
30.04.2026, 08:28:17 via Android
  • 1
@bocznica: 100 vatu to 3 zł, czyli najmniejszy nominał ma równowartość 6 zł, a najwyższy (10000 vatu którego akurat nie ma) to 300 zł.

Dokładnie, zarówno te z Rumunii emitowane od 2005 roku, jak i te z Vanuatu są wykonane z tego samego materiału czyli polimeru który w dotyku przypomina plastik. Przez ostatnie 10 lat bardzo dużo państw zdecydowało się przejść z papierowych banknotów na polimer i wcale się nie
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa
Autor
30.04.2026, 08:43:56 via Android
  • 1
@pirones: Z Chin mam obszerną kolekcje jakiś 100 banknotów bo do 1949 roku bardzo dużo banków zarówno chińskich jak i zagranicznych w różnych prowincjsch emitowało własne banknoty które nie raz bardzo różniły się od siebie wyglądem. Ale z takich białych kruków myślę że jest 100 yuanów wyemitowane przez Centralny Bank ChRL z 1949 roku, czyli w tym samym roku co powstały współczesne komunistyczne Chiny. Bardzo krótko były w obiegu bo
IbraKa - @pirones: Z Chin mam obszerną kolekcje jakiś 100 banknotów bo do 1949 roku b...

źródło: 1000059616

Pobierz
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa
Autor
30.04.2026, 09:10:23 via Android
  • 1
@gajowy-marucha: tak, bodajże nominały 500 i 2000 vatu są drukowane w Australii, a reszta nominałów we Francji. Zobaczyć cały proces druku banknotów musi być coś niesamowitego jak każda warstwa zaczynając od offsetu, elementy wklęsłodruku az do nakładania zabezpieczeń. Od pustego arkuszu do pełnoprawnego banknotu, coś świetnego
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa
Autor
30.04.2026, 11:27:09 via Android
  • 0
@wandering_doe: wydaje mi się że po tym jak zakończono ich emisję w 2014 roku to trend na nie się skończył, a napewno spadł. Chociaż zbytnio na monetach sie nie znam :D
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa
Autor
30.04.2026, 13:32:20 via Android
  • 2
@pan-indar: Chyba wiem nawet o które ci chodzi bo miałem ich w bardzo dużej ilości o nominałach 100 lej, ale wymieniłem się z innymi kolekcjonerami :D rzeczywiście przypominają papier toaletowy, ale na szczęście udało mi się niektóre nominały wychwycić wmiare ładnych stanach. Widziałeś może banknot 3 lej z tej serii? Jest niesamowicie rzadki
IbraKa - @pan-indar: Chyba wiem nawet o które ci chodzi bo miałem ich w bardzo dużej ...

źródło: 1000059628

Pobierz
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa
Autor
30.04.2026, 13:49:16 via Android
  • 0
@Cheftomek: fajne :) zawsze mnie to zaskakiwało że takie malutkie wyspy jak Jersey, Guernsey, Wyspa Man, Falklandy itd emitują własne banknoty pomimo że mieszka tam kilka-kilkanascie tysięcy mieszkańców
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa
Autor
30.04.2026, 13:53:08 via Android
  • 1
@fruchu: nawet mam pionowego rubla wydanego z okazji 25. Rocznicy wprowadzenia rubla naddniestrzańskiego z 2019 roku. Mam też sporo banknotów z lat 90, jak i również z pierwszej emisji rubla w 1994 które były po prostu rublami radzieckimi ale z przyklejonym znaczkiem
IbraKa - @fruchu: nawet mam pionowego rubla wydanego z okazji 25. Rocznicy wprowadzen...

źródło: 1000059631

Pobierz
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa
Autor
30.04.2026, 13:53:46 via Android
  • 0
@fruchu:
IbraKa - @fruchu:

źródło: 1000059637

Pobierz
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa
Autor
30.04.2026, 14:10:14 via Wykop
  • 0
@rzepa_malino_a: Ogólnie łącznie w ponad 60 walutach na świecie (ze wszystkich kontynentów) używa się częściowo lub w całości polimerowych banknotów. Zaczynając od Wietnamu, Paragwaju, Barbadosu, Malezji, Tajlandii, Malediwach, Mauretanii (też Mauritiusu :)), Nigerii. W tym roku np. do krajów które wyemitowały plastikowe banknoty stał się Turkmenistan, czy Bhutan także myślę że prędzej czy później większość państw na świecie zdecyduje się drukować banknoty na tym materiale
IbraKa - @rzepamalinoa: Ogólnie łącznie w ponad 60 walutach na świecie (ze wszystkich...

źródło: image

Pobierz
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa
Autor
30.04.2026, 14:14:30 via Android
  • 0
@asap_srasap: ciekawe kto nimi płaci ( ͡° ͜ʖ ͡°) pingwiny?
IbraKa - @asap_srasap: ciekawe kto nimi płaci ( ͡° ͜ʖ ͡°) pingwiny?

źródło: 1000059639

Pobierz
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa
Autor
30.04.2026, 14:19:06 via Wykop
  • 0
@Celtowie: Nigdy w sensownych cenach :D Na allegro co prawda można kupić 10000 vatu ale za 1300 zł, gdzie kursowo jest wart 300 zł. Na ebayu, też można kupić np. polskie 500 zł z Sobieskim za około 800-900 zł, tylko który kolekcjoner byłby tyle za nie zapłacić jeżeli jest to zwykły obiegowy banknot
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa
Autor
30.04.2026, 16:57:36 via Wykop
  • 4
@BardzoDobrzeSieStalo: Dla osób którzy dopiero zaczynają z tym hobby takie starterpacki są naprawdę świetną sprawą bo znajduje się tam wiele z pozoru dość pospolitych banknotów, ale z nietypowych państw jak Iran, Nigeria, Laos, Naddniestrze i wiele innych za bardzo niewielkie pieniądze bo wychodzi +/- 1,5-2 zł za banknot :)

Może zabrzmię jak chamska reklama, ale mogę każdemu kolekcjonerowi zarówno tych którzy dopiero zaczynają, jak i tych którzy posiadają już większą
IbraKa - @BardzoDobrzeSieStalo: Dla osób którzy dopiero zaczynają z tym hobby takie s...

źródło: image

Pobierz
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa 26.04.2026, 14:57:40
  • 11
Treść przeznaczona dla osób powyżej 18 roku życia...
  • 7
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

IbraKa
IbraKa
Autor
26.04.2026, 15:01:08 via Android
  • 3
@IbraKa: 25 dinarów które zostały wydrukowane na tym samym papierze co szwedzkie banknoty o nominale 5 koron
IbraKa - @IbraKa: 25 dinarów które zostały wydrukowane na tym samym papierze co szwed...

źródło: 1000059515

Pobierz
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa
Autor
26.04.2026, 15:03:21 via Android
  • 2
@IbraKa: znak wodny banknotu 25 dinarów który jest taki sam co szwedzkie 5 koron
IbraKa - @IbraKa: znak wodny banknotu 25 dinarów który jest taki sam co szwedzkie 5 k...

źródło: 1000059517

Pobierz
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa
Autor
26.04.2026, 15:19:50 via Wykop
  • 1
@IbraKa: Dla Chorwatów marka niemiecka była tak ważną walutą, że podczas projektowania kun chorwackich najprawdopodobniej sugerowano się ich wyglądem. Gdzieś widziałem mem z tymi banknotami "gdy próbujesz ściągnąć od kolegi" czy coś takiego, ale nie mogę już go znaleźć
IbraKa - @IbraKa: Dla Chorwatów marka niemiecka była tak ważną walutą, że podczas pro...

źródło: image

Pobierz
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa
Autor
26.04.2026, 15:42:43 via Wykop
  • 0
@IbraKa: zapomniałem dodać, że dinar chorwacki również obowiązywał w quasi-państwie Chorwackiej Republiki Herceg-Bośni na terytorium Bośni i Heregowiny
IbraKa - @IbraKa: zapomniałem dodać, że dinar chorwacki również obowiązywał w quasi-p...

źródło: image

Pobierz
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa
Autor
29.04.2026, 07:45:54 via Android
  • 0
@Methelin: dokładnie xd
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa 18.04.2026, 10:25:34
  • 47
Lekko zaktualizowana mapa państw i terytoriów zależnych z których posiadam banknoty (mam w kolekcji prawie 6000 banknotów). Jednym z moich celów, (choć nie najważniejszych) jest posiadanie co najmniej 1 banknotu z każdego państwa na świecie :). Brakuje mi jeszcze banknotów z takich państw/terytoriów jak: Aruba, Falklandy, Kosowo*, Komory, Portoryko, Wyspa Świętej Heleny, Vanuatu, Palestyna, Andora, Lichtenstein, Benin, Burkina Faso. Niby niewiele, ale większość banknotów z tych państw jest praktycznie niedostępna na rynku,
IbraKa - Lekko zaktualizowana mapa państw i terytoriów zależnych z których posiadam b...

źródło: image

Pobierz
  • 31
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

IbraKa
IbraKa
Autor
18.04.2026, 10:32:23 via Wykop
  • 21
@IbraKa: Kosowo zaznaczyłem gwiazdką bo oficjalnie to państwo nigdy nie wyemitowało swoich banknotów, ale w 1999 roku Tymczasowy Bank Kosowa wydrukowała cegiełki na macedońskich banknotach z 1992 roku i były one sprzedawane kolekcjonerom. Uzbierane środki trafiły na cele humanitarne w Kosowie w czasie trwania wojny w latach 1998-1999. Nigdy nie były one środkiem platniczym
IbraKa - @IbraKa: Kosowo zaznaczyłem gwiazdką bo oficjalnie to państwo nigdy nie wyem...

źródło: image

Pobierz
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa
Autor
18.04.2026, 11:55:19 via Wykop
  • 13
@IbraKa: Zapomniałem jeszcze dopisać Paname :D z Panamy posiadam jedynie monety
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa
Autor
18.04.2026, 12:55:29 via Android
  • 5
@venomik: nawet w nominałach po tysiąc peso ( ͡° ͜ʖ ͡°)
IbraKa - @venomik: nawet w nominałach po tysiąc peso ( ͡° ͜ʖ ͡°)

źródło: 1000058939

Pobierz
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa
Autor
18.04.2026, 13:04:45 via Android
  • 2
@Kuklak: ciężko mi jest to powiedzieć, bo nigdy tak w pełni nie wyceniłem kolekcji i też nigdy tego nie potrzebowałem :) Niektóre banknoty też ciężko wycenić, bo najprawdopodobniej są to jedyne egzemplarze występujące w Polsce. Mogę tylko powiedzieć, że najdroższy banknoty są warte po ok. 2-2,5k zł i są z Chin i Litwy. A najstarszy banknot jaki mam jest z 1717 roku ze Szwecji. Mało spektakularny ale w XVIII/XIX wieku
IbraKa - @Kuklak: ciężko mi jest to powiedzieć, bo nigdy tak w pełni nie wyceniłem ko...

źródło: 1000058940

Pobierz
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa
Autor
18.04.2026, 13:12:18 via Wykop
  • 2
@Kuklak: tu z ciekawszych banknotów jakie mam jeśli chodzi o te nieco starsze. Haiti 1 gourde z 1827 roku. Przez to że były one drukowane na bardzo cieniutkim papierze posiada wiele uszkodzeń. Przez to też mało egzemplarzy zachowało się do dzisiejszych czasów. Jestem pewny że jest to jedyny egzemplarz w Polsce
IbraKa - @Kuklak: tu z ciekawszych banknotów jakie mam jeśli chodzi o te nieco starsz...

źródło: 1000058944

Pobierz
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa
Autor
18.04.2026, 13:39:36 via Android
  • 1
@IbraKa: niepokoi mnie jedynie uszkodzenie w postaci większych zerwań w prawym dolnym rogu, jeden niewłaściwy ruch i może się ten fragment urwać. Dlatego cały czas trzymam go w podwójnej folii (jedna cieniutka, druga gruba przypominająca PCV aby nic się nie uszkodziło. Raczej też jestem przeciwnikiem konserwacji bo banknot po takim czymś traci ten urok naturalnego obiegu
IbraKa - @IbraKa: niepokoi mnie jedynie uszkodzenie w postaci większych zerwań w praw...

źródło: 1000058946

Pobierz
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa
Autor
18.04.2026, 14:50:46 via Wykop
  • 1
@Wolsky: Ostatnio Aruba wprowadziła przepiękne pionowe banknoty. Z tego co pamiętam to w 2020 roku Międzynarodowe Towarzystwo Notafilistów przyznało tytuł Banknotu Roku dla jednego z nominałów z tej serii. Są świetne
IbraKa - @Wolsky: Ostatnio Aruba wprowadziła przepiękne pionowe banknoty. Z tego co p...

źródło: image

Pobierz
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa
Autor
18.04.2026, 15:05:41 via Wykop
  • 2
@Adolf_HODLer: Tak, właśnie Panama liczy się do tych państw o których wyżej pisałem że są praktycznie niedostępne na rynku i są bardzo drogie ( ͡° ʖ̯ ͡°) ale za to mają ciekawą historię bo zostały wyemitowane w 1941 roku (była to jedyna ich seria) i były w obiegu zaledwie przez niecałe 2 tygodnie
IbraKa - @Adolf_HODLer: Tak, właśnie Panama liczy się do tych państw o których wyżej ...

źródło: image

Pobierz
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa
Autor
18.04.2026, 15:26:39 via Wykop
  • 1
@QkiMonster: podobny case jak wyżej w przypadku Panamy ( ͡° ʖ̯ ͡°) Były emitowane na przełomie XIX i XX wieku, ale po 1913 jedyną prawną walutą w Portoryko stał się dolar amerykański przez co te portorykańskie są obecnie bardzo rzadkie
IbraKa - @QkiMonster: podobny case jak wyżej w przypadku Panamy ( ͡° ʖ̯ ͡°) Były emit...

źródło: image

Pobierz
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa
Autor
18.04.2026, 15:46:18 via Android
  • 2
@Dwadziescia_jeden: Tak, Ne Win miał duże zamiłowanie do numerologii dlatego wprowadził do obiegu banknoty o nominałach dzielące się przez jego ulubioną liczbę 9 (45 i 90 kyat), a 75 kyat wprowadził dla upamiętnienia swoich 75 urodzin. W 1987 roku zdecydował on wycofać bez powodu banknoty o nominałach 25, 35 i 75 kyat bez możliwości wykupu przez banki co doprowadziło w 1988 do rewolucji
IbraKa - @Dwadziescia_jeden: Tak, Ne Win miał duże zamiłowanie do numerologii dlatego...

źródło: 1000058948

Pobierz
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa
Autor
18.04.2026, 15:55:21 via Android
  • 2
@Dwadziescia_jeden: Jeśli chodzi o Benin i Burkina Faso to tak, one należą do Afrykańskiej Unii Monetarnej gdzie obowiązkowa waluta jest frank CFA (zachodnie). Tylko tyle, że każdy banknot CFA jest oznaczony pojedynczą literą która wskazuję kraj emisji. I jest to głównie po to aby móc zidentyfikować i skategoryzować przepływ gotówki między krajami które są w unii monetarnej (podobnie jest na banknotach euro). I tutaj np. T oznacza Togo, H oznacza
IbraKa - @Dwadziescia_jeden:  Jeśli chodzi o Benin i Burkina Faso to tak, one należą ...

źródło: 1000058949

Pobierz
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa
Autor
18.04.2026, 15:58:09 via Android
  • 2
@Dwadziescia_jeden: podobny system jest we frankach CFA ale tych środkowoafrykańskich. Tylko tyle że w tych frankach ciężej jest zidentyfikować roku wydania, bo przy frankach CFA zachodnich 2 pierwsze liczby w numerze seryjnym oznaczają rok, czyli jak jest 22 to oznacza że banknot został wydrukowany w 2022 roku, a tutaj czegoś takiego nie ma. Btw są to jedne z moich ulubionych banknotów afrykańskich bo zachowano jeszcze taką francuską stylistykę banknotu z
IbraKa - @Dwadziescia_jeden: podobny system jest we frankach CFA ale tych środkowoafr...

źródło: 1000058951

Pobierz
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa
Autor
18.04.2026, 16:08:57 via Android
  • 1
@IbraKa: tutaj franki CFA z lat 90 (początek numeru 99 oznacza rok 1999)
IbraKa - @IbraKa: tutaj franki CFA z lat 90 (początek numeru 99 oznacza rok 1999)

źródło: 1000058952

Pobierz
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa
Autor
18.04.2026, 16:12:52 via Android
  • 1
@IbraKa: a tu cfa z lat 60/70 no to tutaj zdecydowanie widać tą stylistyke francuskich banknotów, dodatkowo na bardzo cieniutkim typowo francuskim papierze
IbraKa - @IbraKa: a tu cfa z lat 60/70 no to tutaj zdecydowanie widać tą stylistyke f...

źródło: 1000058955

Pobierz
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa
Autor
18.04.2026, 16:21:49 via Android
  • 1
@Dwadziescia_jeden: monety też mam, ale nie daże je takim dużym zainteresowaniem jak banknoty i właściwie nie wiem po co je mam :D. Mam 10 kilo monet z całego świata w takiej ogromnej misce. Będę musiał najlepiej wymienić się z innym kolekcjonerem na banknoty
IbraKa - @Dwadziescia_jeden: monety też mam, ale nie daże je takim dużym zainteresowa...

źródło: 1000058957

Pobierz
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa
Autor
18.04.2026, 17:44:18 via Wykop
  • 2
@Dwadziescia_jeden: Wielkie dzięki za sugestie, muszę to rozważyć bo większość tego typu treści publikowałem tutaj na wykopie. Od czasu do czasu piszę bardziej merytoryczne posty, ale od początku tego roku stworzyłem własny tag #nowoscinotafilistyczne w którym publikuje posty o nowościach ze świata pieniądza papierowego :) Co do rankingów, to jestem jednym z kilku redaktorów tworzący największy na świecie internetowy katalog banknotów, zawierający prawie 170 tysięcy banknotów. Można tam
IbraKa - @Dwadziescia_jeden: Wielkie dzięki za sugestie, muszę to rozważyć bo większo...

źródło: image

Pobierz
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa
Autor
18.04.2026, 17:49:34 via Wykop
  • 1
@Dwadziescia_jeden: mniej więcej tak to wygląda :)
IbraKa - @Dwadziescia_jeden: mniej więcej tak to wygląda :)

źródło: image

Pobierz
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa
Autor
28.04.2026, 07:25:47 via Android
  • 0
@Kuklak: pewnie
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa 25.04.2026, 16:58:17
  • 98
Wybaczcie za spam, ale no nie mogę się nie pochwalić :D w końcu udało mi się uzbierać wszystkie banknoty z mojej jednej z ulubionych serii banknotów no świecie (。◕‿‿◕。) Bardzo kolorowe banknoty z Seszeli z 2016 roku. Moim faworytem jest 50 rupii na której znajduje się żaba, oraz 500 z kameleonem. Nigdy nie sądziłem że będę mógł je mieć

#numizmatyka #banknoty
IbraKa - Wybaczcie za spam, ale no nie mogę się nie pochwalić :D w końcu udało mi się...

źródło: 1000059321

Pobierz
  • 32
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

IbraKa
IbraKa
Autor
25.04.2026, 16:58:54 via Android
  • 32
@IbraKa:
IbraKa - @IbraKa:

źródło: 1000059322

Pobierz
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa
Autor
25.04.2026, 17:01:55 via Android
  • 29
@IbraKa: dodatkowo banknot o nominale 500 rupii jest wykonany na podłożu hybrydowym (papierowo-polimerowym). Posiada polimerowy pasek z przeźroczystym okienkiem :D
IbraKa - @IbraKa: dodatkowo banknot o nominale 500 rupii jest wykonany na podłożu hyb...

źródło: 1000059324

Pobierz
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa
Autor
25.04.2026, 17:04:20 via Wykop
  • 10
@IbraKa: Od grudnia 2025 roku zaczęto drukować 500 rupii wyłącznie na papierze. Wyglądem są bardzo podobne do tych z 2016 roku, ale posiadają nieco inne zabezpieczenia. Zamiast polimerowego paska znajduje się hologram
IbraKa - @IbraKa: Od grudnia 2025 roku zaczęto drukować 500 rupii wyłącznie na papier...

źródło: image

Pobierz
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa
Autor
25.04.2026, 19:37:53 via Wykop
  • 5
@Desire22: kupiłem je po wartości kursowej bo nadal one są środkiem płatniczym na Seszelach. 100 rupii to równowartość około 25 zł
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa
Autor
25.04.2026, 20:35:42 via Android
  • 6
@rejestracja_for: dzięki wielkie. Czasami coś się pochwalę tymi banknotami, czasami coś o nich bardziej merytorycznego napiszę. Ogólnie chciałbym posiadać podobne pełne serie banknotów (zarówno starych jak i nowych) ze wszystkich państw świata, ale jeszcze trochę mi brakuje. Dzisiaj np. zdobyłem 500 ruffiyi z Malediwów i jeszcze brakuje nominału 1000 abym miał całą serię :D z niektórych państw już mam wszystkie nominały m.in z Afganistanu, Gwinei, Laosu, Ugandy, Algierii, Iraku, Iranu,
IbraKa - @rejestracja_for: dzięki wielkie. Czasami coś się pochwalę tymi banknotami, ...

źródło: 1000059340

Pobierz
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa
Autor
25.04.2026, 20:36:42 via Android
  • 3
@rejestracja_for:
IbraKa - @rejestracja_for:

źródło: 1000059341

Pobierz
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa
Autor
25.04.2026, 20:54:00 via Android
  • 0
@Methelin: też się nad tym zastanawiałem bo wszystkie banknoty o tym nominale posiadają serie rozpoczynające się na B, więc jest duże prawdopodobieństwo że może być to seria zastępcza :D jak sprawdzałem w katalogu to nie mogłem nigdzie znaleźć informacji o seriach zastępczych na tych banknotach (przed 2016 Seszele miały serię zastępcza pod ZZ). Ale przecież u nas w Polsce też zastępcze zaczynaly się od litery Y i Z
IbraKa - @Methelin: też się nad tym zastanawiałem bo wszystkie banknoty o tym nominal...

źródło: 1000059343

Pobierz
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa
Autor
25.04.2026, 22:22:34 via Wykop
  • 1
@Serrrek: Filipiny stosunkowo dość niedawno zastąpiły papierowe banknoty na polimer bo w 2024 roku wprowadzono polimerowe 50, 100, 500 piso, a chyba jakoś około 2022? 1000 piso. Dla niektórych może być to kontrowersyjne że ważne postacie historyczne, ważne miejsca, budynki są zastępowane zwierzątkami, roślinkami, krajobrazami. Ale moim zdaniem jest to po prostu nowa moda na banknotach co jest zupełnie czymś normalnym bo przykładowo na początku XX wieku na banknotach głównie
IbraKa - @Serrrek: Filipiny stosunkowo dość niedawno zastąpiły papierowe banknoty na ...

źródło: 1000059345

Pobierz
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa
Autor
25.04.2026, 22:52:08 via Wykop
  • 1
@Jezus_z_Galileii: Wiesz co, to jest bardzo trudne pytanie, bo mogę być zupełnie nieobiektywny ze względu na to, że jestem Polakiem i na co dzień widzę i używam tych banknotów, więc mogę być nimi po prostu znudzony czy coś w tym stylu. Ale myślę, że o takie kwestie najlepiej się pytać obcokrajowców, którzy najprawdopodobniej pierwszy raz będą widzieć te banknoty, albo raz na jakiś czas je widzą. Mam zagranicznych znajomych, którzy
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa
Autor
25.04.2026, 22:58:08 via Wykop
  • 2
@mk321: W sensie że banknot jest wykonany z papieru, ale posiada polimerowy element :) Nie jest to w 100% banknotem polimerowym jak np. Szkockie banknoty i w 100% banknot papierowy, więc jest gdzieś pomiędzy :D Na banknoty papierowe, które są powlekane polimerową powłoką też są nazywane banknotami hybrydowymi. Np. Tadżykistan, albo też Bhutan takie mają i pomimo że w dotyku przypominają polimer przez tą powłokę, to w rzeczywistości są wykonane
IbraKa - @mk321: W sensie że banknot jest wykonany z papieru, ale posiada polimerowy ...

źródło: image

Pobierz
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa
Autor
25.04.2026, 23:05:40 via Wykop
  • 1
@mk321: aaaa to wybacz :) bo zrozumiałem że było to odniesienie do tej nazwy hybryda, bo swoja drogą jest to dość niepopularny i nietypowu rodzaj materiału do druku banknotów
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa
Autor
25.04.2026, 23:20:10 via Wykop
  • 1
@mk321: ale z drugiej strony polimer polimerowi nierówny, bo istnieją różne rodzaje polimerów z różnymi składami i z innego polimeru są wykonane banknoty nigeryjskie, a z innego banknoty egipskie czy kanadyjskie i będą one znacznie się różnić dotykiem. Niektóre będą bardziej śliskie w dotyku, niektóre będą bardziej grube inne cienki. Podobnie coś jak z papierem
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa
Autor
25.04.2026, 23:27:35 via Wykop
  • 1
@SpalaczBenzyny: Nie przypominam aby w jakimś kraju wybuchł jakiś wielki boom na polskie banknoty żeby nagle wszyscy kolekcjonerzy z tego kraju zaczęli je zbierać, ale z tego co sobie przypominam to Skandynawowie (na pewno Szwedów, co do innych nie mam w 100% pewności) bardzo lubią zbierać nasze banknoty, ale to z czasów PRL/III RP głównie z lat 1974-1993 z serii "Wielcy Polacy". A z takich ciekawostek co do boomów to
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa
Autor
25.04.2026, 23:44:20 via Wykop
  • 0
@IbraKa: bo jeśli chodzi o polskie papierowe katalogi zagranicznych banknotów, to one praktycznie nie istnieją
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa
Autor
26.04.2026, 08:03:06 via Wykop
  • 2
@rejestracja_for: Staram się wszędzie zdobywać banknoty. Zaczynając od kantorów, po portale aukcyjne, fizyczne giełdy staroci, ze sklepów numizmatycznych, antykwariatów, od kolekcjonerów, od prywatnych osób, z zagranicznych stron. Np. miesiąc temu udało mi się z Finlandii kupić taki świetny zestaw bardzo rzadkich banknotów z Korei północnej z 1959 roku w stanie bankowym (bez śladów obiegu) gdzie t utaj się nimi chwaliłem https://wykop.pl/wpis/85485113/wlasnie-do-mnie-dotarl-klaser-z-duza-iloscia-azjat . Ostatnio też kilka dobrych Mirasów do mnie napisało,
@IbraKa +66
Właśnie do mnie dotarł klaser z dużą ilością azjatyckich banknotów głównie z Chin :D No nie mogę się pochwalić tym egzemplarzem. Ekstremalny rzadki banknot z Korei Północnej o nominale 100 won z emisji 1959 roku w stanie bankowym. Był to największy nominał i do niego mam też banknoty
więcej
IbraKa - @rejestracja_for: Staram się wszędzie zdobywać banknoty. Zaczynając od kanto...

źródło: image

Pobierz
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa
Autor
26.04.2026, 08:19:15 via Wykop
  • 1
@mk321: Poniżej tego zdjęcia w pierwszym komentarzu wysłałem przednie strony banknotów, na których występują te zwierzęta :) Wyglądają one fantastycznie
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa 25.04.2026, 15:14:02
  • 16
Dzisiejsza moja mała wycieczka do kantoru można uznać za udaną :) udało mi się kupić rupie z Seszeli, polimerowe ruffiye z Malediwów, meksykańskie peso (w końcu mam rzadkie 50 pesos z aksolotlem, bo większość Meksykanów jak napotyka na ten banknot to zazwyczaj je nie wydają, tylko zachowują na pamiątkę), nowe polimerowy filipiński banknot, dużo rupii z Indonezji i Sri Lanki, kolumbijskie peso, parę jeszcze innych walut
#numizmatyka #banknoty
IbraKa - Dzisiejsza moja mała wycieczka do kantoru można uznać za udaną :) udało mi s...

źródło: 1000059312

Pobierz
  • 8
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

IbraKa
IbraKa
Autor
25.04.2026, 15:16:38 via Android
  • 9
@IbraKa: bardzo miła dziewczyna z kantoru podarowała również mi banknot 5000 dong jako prezent bo ostatnio była w Wietnamie :D pomimo że posiadam już ten banknot w kolekcji to i tak bardzo się z niego cieszę. Jednak warto mieć znajomości ( ͡º ͜ʖ͡º)
IbraKa - @IbraKa: bardzo miła dziewczyna z kantoru podarowała również mi banknot 5000...

źródło: 1000059313

Pobierz
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa
Autor
25.04.2026, 15:17:37 via Android
  • 5
@IbraKa: meksykańskie 50 peso z aksolotlem o którym była wcześniej mowa
IbraKa - @IbraKa: meksykańskie 50 peso z aksolotlem o którym była wcześniej mowa

źródło: 1000059314

Pobierz
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa
Autor
25.04.2026, 15:18:39 via Android
  • 4
@IbraKa: tu jeszcze ładne z Meksyku o nominale 100 peso z motylkami
IbraKa - @IbraKa: tu jeszcze ładne z Meksyku o nominale 100 peso z motylkami

źródło: 1000059315

Pobierz
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa
Autor
25.04.2026, 15:26:03 via Wykop
  • 1
@Majkel2008: no to ja należę do tych kolekcjonerów co w sumie kwestia stanu zachowania jest zupełnie obojętna :P Zawsze mówię że jak będzie okazja na zakup banknotu w stanie unc to po prostu kupie, a tamtego w stanie obiegowym odsprzedam. Też w takich banknotach czasami udaje się znajdować rzadkie roczniki co wcale nie występują na rynku w obojętnie jakich stanach
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa
Autor
25.04.2026, 15:33:03 via Wykop
  • 2
@Majkel2008: no przykładowo takie Seszele z najprawdopodobniej serią zastępczą? W katalogach widzę że widnieją jedynie serie BA-BE
IbraKa - @Majkel2008: no przykładowo takie Seszele z najprawdopodobniej serią zastępc...

źródło: image

Pobierz
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa 24.04.2026, 20:43:08
  • 0
Dlaczego kiedyś nazwę państwa Korea w języku angielskim zapisywano jako „Corea”, a obecnie pisze się „Korea”? Czy obie formy są poprawne?
#jezykoznawstwo #lingwistyka #korea #jezykiobce
IbraKa - Dlaczego kiedyś nazwę państwa Korea w języku angielskim zapisywano jako „Cor...

źródło: image

Pobierz
  • 4
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

IbraKa
IbraKa
Autor
24.04.2026, 21:01:51 via Android
  • 1
@red7000: Dziękuję bardzo. Przeglądałem katalog banknotów koreańskich i zauważyłem, że mniej więcej do 1909 roku na banknotach używano formy „Corea”, a po 1909 już „Korea” i byłem ciekaw skąd ta nagła zmiana. Na pewno poczytam o tym na dobranoc
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa 24.04.2026, 16:12:40
  • 7
W 1915 roku Włochy przystąpiły do I wojny światowej po stronie Ententy i podjęły próbę wkroczenia swoimi wojskami przez terytorium Austro-Węgier w głąb monarchii habsburskiej. Jednak włoskie oddziały zostały zatrzymane tuż nad rzeką Isonzo, gdzie rozpoczęła się wieloletnia wojna pozycyjna w trudnym, górskim terenie. Walki na froncie nad Isonzo pochłonęły nawet do miliona ofiar. Podczas odwrotu wojsk włoskich, Austro-Węgry zajęły część Wenecji Euganejskiej aż po rzekę Piave.

Na okupowanym obszarze utworzono specjalną
IbraKa - W 1915 roku Włochy przystąpiły do I wojny światowej po stronie Ententy i pod...

źródło: image

Pobierz
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

IbraKa
IbraKa 23.04.2026, 15:47:50
  • 7
Potrzebuję pomocy w ustaleniu przybliżonej daty wykonania fotografii, która posłużyła jako podstawa projektu przedniej strony banknotu o nominale 500 zł z emisji emigracyjnej (londyńskiej) z 1939 roku, który ostatecznie nie został nigdy wprowadzony do obiegu. Na banknocie przedstawiono port gdyński (Nabrzeże Indyjskie) oraz charakterystyczny kompleks budynków Łuszczarni Ryżu o patriotycznej biało-czerwonej elewacji, wybudowany w latach 1927-1928. Mam też problem z identyfikacją budynków oznaczonych strzałką oraz cyfrą 3, bo w rzeczywistości w tym
IbraKa - Potrzebuję pomocy w ustaleniu przybliżonej daty wykonania fotografii, która ...

źródło: image

Pobierz
  • 17
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

IbraKa
IbraKa
Autor
23.04.2026, 15:49:07 via Wykop
  • 2
@IbraKa: kompleks o którym mowa, wraz z budynkiem magazynu który na banknocie wygląda nieco inaczej
IbraKa - @IbraKa: kompleks o którym mowa, wraz z budynkiem magazynu który na banknoci...

źródło: image

Pobierz
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa
Autor
23.04.2026, 15:50:14 via Wykop
  • 2
@IbraKa: przednia strona banknotu
IbraKa - @IbraKa: przednia strona banknotu

źródło: image

Pobierz
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa
Autor
23.04.2026, 15:56:48 via Wykop
  • 2
@IbraKa: Wydaje mi się, że po drugiej stronie nabrzeża, na ulicy Polskiej jest widoczny budynek Dworca Morskiego? wybudowany w 1933 roku
IbraKa - @IbraKa: Wydaje mi się, że po drugiej stronie nabrzeża, na ulicy Polskiej je...

źródło: image

Pobierz
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa
Autor
23.04.2026, 16:14:02 via Android
  • 4
@moll: dzięki :) narazie wiem że zdjęcie napewno zostało wykonane po 1933 roku, czyli w okresie 1934-39. Może da się jakoś jeszcze bardziej określić lata po tych statkach? Jestem pewny że są to prawdziwe statki, które rzeczywiście istniały tylko muszę zrobić większy research :D
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa
Autor
23.04.2026, 16:18:09 via Android
  • 4
@moll: wogóle bardzo ładne banknoty,. Po wojnie zostały one przetransportowane z Anglii do Polski, ale komunistyczne władze krzywo na nie patrzały bo nie dość że posiadały orła w koronie, to w dodatku posiadał napis Bank Polski kojarzący się z przedwojennym bankiem. Prawie wszystkie banknoty zostały skierowane na przemiał. Zachowano wyłącznie 1000 banknotów po każdym nominale od 1 do 500 zł
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa
Autor
23.04.2026, 16:21:27 via Android
  • 3
Tu np 20 zł. Uwielbiam te tło z motywem chyba gołębi :D
IbraKa - Tu np 20 zł. Uwielbiam te tło z motywem chyba gołębi :D

źródło: 1000059258

Pobierz
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa
Autor
23.04.2026, 16:33:27 via Android
  • 4
@moll: dodatkowo modelka która pozuje jest prawdziwą osobą. Jest podpisana jako ,,Stara wieśniaczka ze wsi Dąbrowka Wielka", choć niektórzy widzą w niej Józefę Bramowską - działaczkę Śląska, senator w 1930
IbraKa - @moll: dodatkowo modelka która pozuje jest prawdziwą osobą. Jest podpisana j...

źródło: 1000059262

Pobierz
  • Odpowiedz
IbraKa
IbraKa 22.04.2026, 15:35:58
  • 7
Fałszerze biorą na celownik plastikowe banknoty Jamajki

Jak wynika z rocznego raportu banku centralnego, oszuści coraz częściej fałszują jamajskie banknoty wykonane z polimeru. Bank Jamajki podkreśla jednak, że w 2025 roku wykryto trzykrotnie więcej fałszywych banknotów bawełnianych niż polimerowych. W 2025 roku wykryto dokładnie 69 banknotów polimerowych o łącznej wartości 300 tys. dolarów, podczas gdy w 2024 roku było ich 19. Choć wzrost ten jest niewielki w ujęciu bezwzględnym, to jednak sugeruje, że
IbraKa - Fałszerze biorą na celownik plastikowe banknoty Jamajki

Jak wynika z roczne...

źródło: image

Pobierz
  • 2
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

IbraKa
IbraKa
Autor
23.04.2026, 08:48:42 via Android
  • 0
@IbraKa: oczywiście wszystkie kwoty są podane w dolarach jamajskich, a nie amerykańskich
  • Odpowiedz
  • <
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 13
  • Strona 1 z 13
  • >
  • Chętnie odpowiem na wszelkie pytania związane z numizmatyką, notafilią, pieniądzem papierowym. Mam włączone prywatne wiadomości :)

Osiągnięcia

  • Rocznica
    od 05.04.2026

    Rocznica
  • Mikroblogger
    od 05.05.2026

    Mikroblogger
  • Gadżeciarz
    od 10.10.2024

    Gadżeciarz
  • Reporter
    od 20.11.2025

    Reporter

Autorskie tagi

  • #nowoscinotafilistyczne

Wykop © 2005-2026

  • O nas
  • Reklama
  • FAQ
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatności i cookies
  • Hity
  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • Changelog
  • więcej

RSS

  • Wykopane
  • Wykopalisko
  • Komentowane
  • Ustawienia prywatności

Regulamin

Reklama

Kontakt

O nas

FAQ

Osiągnięcia

Ranking