Powiem więcej, o tym moście były z co najmniej już 4 inne wykopy. Ale w jakiś dziwny sposób do ogólnej świadomości przebił się właśnie ten, z dość niefortunnym tytułem/opisem. Mówi się trudno...
Raz jeszcze napiszę jaki powinien brzmieć tytuł znaleziska: "Pierwszy polski most drogowy z kompozytów FRP".
@mailtalk: Bardzo upraszczając GFRP (kompozyt szklany) ma podobną wytrzymałość jak stal i kikukrotnie mniejszą sztywność (moduł younga). CFRP (kompozyt węglowy) dużo wyższa wytrzymałość i zbliżona lub większa sztywność w porównaniu do stali. Należy zauważyć, że mówimy o parametrach wzdłuż włókien. Do tego kluczowa właściwość to ciężar około 4 razy mniej niż stal
@lvy: W tym przypadku zbrojeniem jest kruszywo. Zbrojenie nie musi być włókniste... pamiętajmy o tym. Np kompozytem jest "tarcza diamentowa" do cięcia betonu. Zbrojeniem wtedy jest korund albo inne twarde kryształy w osnowie metalicznej (brąz?).
Projekt Com-bridge jest dofinansowywany przez NCBR ze środków publicznych w ramach programu DEMONSTRATOR+. Konsorcjanci wszędzie starają się informować o dofinansowaniu projektu...
@24xls: Przepisy i wymagania dotyczace promocji projektow się zmieniają.
W skrajnym przypadku powinno się pojawić: logo UE, logo NCBR, logo Innowacyjnej Gospodarki, logo Demonstrator +, logo Mostostalu, logo Promostu, logo PRz, logo PW-UCB, tytuł projektu, nazwa programu w ramach którego projekt jest realizowany, czas realizacji, budżet, kwota dofinansowania i chyba coś jeszcze...
Dlatego proszę o bardziej techniczne pytania... ;)
@RYBCZAN: z tego co pamiętam w Polsce nie ma obowiązku stosowania norm :P
Polskie prawo przewiduje jeszcze taki przypadek: projekty budowlane zawierają nowe, nie sprawdzone w krajowej praktyce, rozwiązania techniczne, nie znajdujące podstaw w przepisach i Polskich Normach, należy dołączyć specjalistyczną opinię wydaną przez osobę fizyczną lub jednostkę organizacyjną wskazaną przez właściwego ministra
Ta ścieżka była wykorzystywana przy uzyskiwaniu pozwolenia na most w Błażowej.
@3wolny: > Dla takich materiałów jak na filmie, chyba nie ma norm? Są jakieś wytyczne/zalecenia ale normy brak. Od kilku lat jest tworzony Eurocode ale to chyba jeszcze trochę potrwa...
@3wolny: W ramach projektu Com-bridge wykonywano badania wpływu UV na wytrzymałość kompozytu. Zaobserwowano (zgodnie z przypuszczeniami), że żywica się degraduje (żółknie). Wbrew pozorom jest to powolny proces. Ma to bardzo mały wpływ na wytrzymałość całego laminatu, ponieważ degradacji ulega tylko zewnętrzna warstwa, która stanowi potem barierę przed głębszym wnikaniem UV. W przypadku samolotu o ściance o grubości 3mm to może być problem, w przypadku mostu grubość laminatu dochodzi do 30mm,
@trombek89: Jakieś mosty z kompozytów FRP pewnie są (ale w sumie nie mogę sobie żadnego teraz przypomnieć). Natomiast jeżeli mówimy o moście drogowym z kompozytowymi belkami zespolonymi z płytą betonową, to takich obiektów jest w chwili obecnej na świecie (przypuszczalnie) 6. Z tego 2 w Hiszpanii. Jeden z nich jest opisany tu:
@Gulczkwas1: Dostawca i rodzaj materiału to chyba informacje poufne. :) Nie zdradzę jednak tajemnicy jak powiem, że włókno węglowe przybyło z poza Polski (na świecie jest tylko kilku producentów tego materiału i żaden nie ma fabryki w naszym kraju).
@Ludvigus: Robi się politycznie. :) Wolałbym nie podgrzewać tego wątku ale powiem, że Starosta wykazał się odwagą i podjął ryzyko jakim była zgoda na budowę obiektu w nietypowej technologii. Chwała mu za to!
Potok Ryjak leży w dorzeczu Wisłoka (jest jego prawym dopływem). Ma charakter rzeki podgórskiej o korycie wciętym na głębokość od 2 do 12 m. W miejscu budowy mostu ta wartość wynosi około 5 m, natomiast średni spadek cieku wynosi 11‰, a jego szerokość (przy niskim poziomie wód) około 5,5 m.
@jim_my: Większościowym udziałowcem Mostostalu jest Acciona Infraestructuras. Natomiast cały projekt został wykonany przez polską kadrę. Powiem więcej, most zaimponował Hiszpanom :D
@michals1994: Pierw były testy dynamiczne i statyczne (max obciążenie siłowników), potem kolejny etap testow statycznych (obciążenie betonem + max obciążenie siłownikami), a dopiero potem rozpoczęto testy zmęczeniowe. Jest planowanie 2 mln cykli obciążeń (każde z nich symuluje przejazd samochodu ciężarowego). Badania zmęczeniowe są przerywane co 500k cykli próbą statyczną z nieco większym obciążeniem. Badania zmęczeniowe zostaną zakończone w tym miesciącu.
Powiem więcej, o tym moście były z co najmniej już 4 inne wykopy. Ale w jakiś dziwny sposób do ogólnej świadomości przebił się właśnie ten, z dość niefortunnym tytułem/opisem. Mówi się trudno...
Raz jeszcze napiszę jaki powinien brzmieć tytuł znaleziska: "Pierwszy polski most drogowy z kompozytów FRP".
Należy zauważyć, że mówimy o parametrach wzdłuż włókien. Do tego kluczowa właściwość to ciężar około 4 razy mniej niż stal
Przyjrzyj się tabelce z tego artykułu.
http://www.build-on-prince.com/fiber-reinforced-polymers.html#sthash.HYeTIZFK.dpbs
Wszystkie elementy składowe dostarczał Mostostal.
Beton składa się z kruszywa i piasku, powiązanych kruchą osnową cementową lub polimerowo-cementową.
http://encyklopedia.pwn.pl/haslo/kompozyt;3924636.html
Pozdrów dziewczynę! ;)
Projekt Com-bridge jest dofinansowywany przez NCBR ze środków publicznych w ramach programu DEMONSTRATOR+.
Konsorcjanci wszędzie starają się informować o dofinansowaniu projektu...
W skrajnym przypadku powinno się pojawić: logo UE, logo NCBR, logo Innowacyjnej Gospodarki, logo Demonstrator +, logo Mostostalu, logo Promostu, logo PRz, logo PW-UCB, tytuł projektu, nazwa programu w ramach którego projekt jest realizowany, czas realizacji, budżet, kwota dofinansowania i chyba coś jeszcze...
Dlatego proszę o bardziej techniczne pytania... ;)
Polskie prawo przewiduje jeszcze taki przypadek:
projekty budowlane zawierają nowe, nie sprawdzone w krajowej praktyce, rozwiązania techniczne, nie znajdujące podstaw w przepisach i Polskich Normach, należy dołączyć specjalistyczną opinię wydaną przez osobę fizyczną lub jednostkę organizacyjną wskazaną przez właściwego ministra
Ta ścieżka była wykorzystywana przy uzyskiwaniu pozwolenia na most w Błażowej.
Są jakieś wytyczne/zalecenia ale normy brak. Od kilku lat jest tworzony Eurocode ale to chyba jeszcze trochę potrwa...
http://com-bridge.pl/index.php/pl/9-aktualnosci/62-hiszpanskie-mosty-kompozytowe
Warto zwrócić uwagę, że rozpiętość teoretyczna przęsła w Błażowej jest o 50% większa niż mostu w M-111.
Nie zdradzę jednak tajemnicy jak powiem, że włókno węglowe przybyło z poza Polski (na świecie jest tylko kilku producentów tego materiału i żaden nie ma fabryki w naszym kraju).
Potok Ryjak leży w dorzeczu Wisłoka (jest jego prawym dopływem). Ma charakter rzeki podgórskiej o korycie wciętym na głębokość od 2 do 12 m. W miejscu budowy mostu ta wartość wynosi około 5 m, natomiast średni spadek cieku wynosi 11‰, a jego szerokość (przy niskim poziomie wód) około 5,5 m.
Badania zmęczeniowe zostaną zakończone w tym miesciącu.