Z doświadczenia jako kierowca sportów samochodwych mam pytanie - czy nie jest efektywniej używając dwóch hamulców bez utraty przyczepności oraz bez poślizgu?
@Haszenberg: Używa się dwóch hamulców zarówno na torze jak i na drodze. Przy hamowaniu z bardzo dużych prędkości na ułamek sekundy zaczyna się hamować tyłem a potem dołącza przód, pomaga to w stabilizacji motocykla i zapobiega nurkowaniu przedniego zawieszenia. Generalnie każdemu "znawcy" co uważa, że hamuje się tylko przodem, polecam rozpędzić się do >200km/h i raz hamować tylko przodem, a raz zacząć tyłem i dołączyć przód to szybko zmienią zdanie jak
Hamowanie na filmie to tzw. "backing it in". Mówiąc prosto, chodzi o narzucenie tyłu motocykla w zakręt i ustawienie go w jego kierunku na wejściu. W tym celu używa się jedynie przedniego hamulca i jest to technika wykorzystywana w wyścigach na asfalcie (chodzi o to, aby w kontrolowany sposób tył wyprzedzał przód, hamując mocno przodem odciążamy tył). W MotoGP i WSBK nie używa się do tego tylnego hamulca, ponieważ nie jest on
Normalne hamowanie na motocyklach w wyścigach. Hamowanie tyłem tylko po to by narzucić tył dla lepszego wejścia w zakręt. Tak jak tu tył leci w górze, to ciałem narzucają motocykl. Teraz są systemy automatyvzne i ręczne które kontrolują wysokość zawieszenia tyłu, co poprawia kontrolę w wejściu w zakręt. Dojazd do zakrętu na przednim kole to zupełna normalka nie tylko w w MotoGP ale i w Moto2 i Moto3.
@grz3so_o: Aby tył narzucić w zakręt używa się wyłącznie przedniego hamulca. Kojarzenie poślizgu (tzw. backing it in - mocne hamowanie przodem w celu odciążenia tyłu i przetransferowania całej masy na przód) ze złożeniem motocykla w kierunku zakrętu bokiem nie ma związku z tylnym hamulcem i świadczy jedynie o tym, że nigdy takiej jazdy sam nie próbowałeś, nie wiesz o co w tym chodzi i jak każdemu laikowi na pierwszy rzut oka
Czy ktos z wykopowych specjalistow, moze mi wyjasnic dlaczego oni tak te noge wystawiaja? Jak ogladalem moto gp 20 lat temu to nikt tego nie robil (albo mam skleroze) a teraz chyba wszyscy? W razie czego raczej sie i tak nie podepra ta noga jak w enduro?
@kowalzki wystawiają ją podczas hamowania, między innymi po to, żeby zwiększyć opór powietrza, obniża to też środek ciężkości. Może się to wydawać głupie, ale w takich wyścigach liczą sie najdrobniejsze szczegóły, a te dają Ci przewagę
Komentarze (144)
najlepsze
@bartbartz: całe?