A tu inne wykorzystanie efektu Coandy. Helikopter MD-520N z systemem NOTAR (No Tail Rotor) bez śmigła ogonowego. Równoważy moment reakcyjny wirnika głównego używając wentylatora który #!$%@? powietrze przez szczeliny w belce ogonowej. Dodatkowo jest on używany do sterowania maszyną w osi pionowej.
System jest niestety mniej efektywny niż klasyczne śmigło ogonowe, toteż dodatkowo pomaga sobie statecznikami.
Zaletami za to jest zwiększenie bezpieczeństwa i niezawodności (brak przekładni kątowych, wału napędowego oraz samego tylnego
@wiencejfakingcaptcha: Tak. Samolot ma mniejszy rozbieg, może operować z krótszych pasów startowych, może się wzbić w powietrze przy mniejszych, niż standardowe dla zwykłych maszyn, prędkościach - Ma to swoją nazwę takie maszyny określa się mianem STOL (Short Take-Off and Landing)
@robert-gabara: Samolot, żeby latał jego skrzydła muszą wytwarzać siłę nośną, w skrócie ciśnienie powietrza pod skrzydłem musi być wyższe niż nad skrzydłem. W tradycyjnym samolocie sam profil skrzydła w trakcie lotu powoduje powstawanie takiej różnicy ciśnień, która sprawia, że skrzydła są niejako „zasysane w górę”. W An-74 jak nie trudno zauważyć dysze silników przylegają do górnej powierzchni, powietrze opływa górna ich krawędź a to powoduje powstawanie dodatkowych turbulencji i tym samym
@zwirz: Projekt zaniechany z powodu problemów ze stabilnością (co widać nawet na filmie) i kiepskich osiągów (słabe silniki), mocniejsze wiązałyby się z koniecznością zwiększenia masy startowej a to ograniczyłoby zasięg jeszcze bardziej.
Cieknięcie po brodzie czy „ciągnięcie” po nogach raczej nie należy do najprzyjemniejszych zjawisk fizycznych. Wydawałoby się, że jakaś niewidzialna siła przyciąga płyn akurat w to miejsce, które jest dla nas niekorzystne. Nie łączymy ze sobą jednak tych zjawisk ze sobą mimo to, że stoi za nimi ta sama przyczyna tzw. efekt Coandy.
Efekt Coandy mówi nam o tym, że płyn ma tendencje do przylegania do najbliższej powierzchni. Definicja ta w dość dobry
@kuba70: nie skumają. ja sobie dałem spokój. to, że ruski chce by go transliterować przez angielski to jego chciejstwo, mamy w polskim wszystkie litery, by móc transliterować rosyjski -> polski bez pośredników, ale gimbom tego nie wyjaśnisz :D potem debil pisze Khrushchev zamiast Chruszczow, ale sam nie wie, że robi z siebie debila.
Komentarze (83)
najlepsze
System jest niestety mniej efektywny niż klasyczne śmigło ogonowe, toteż dodatkowo pomaga sobie statecznikami.
Zaletami za to jest zwiększenie bezpieczeństwa i niezawodności (brak przekładni kątowych, wału napędowego oraz samego tylnego
W tradycyjnym samolocie sam profil skrzydła w trakcie lotu powoduje powstawanie takiej różnicy ciśnień, która sprawia, że skrzydła są niejako „zasysane w górę”.
W An-74 jak nie trudno zauważyć dysze silników przylegają do górnej powierzchni, powietrze opływa górna ich krawędź a to powoduje powstawanie dodatkowych turbulencji i tym samym
@LoboV: o kurde, ale skarb, dzięki mirku!
@Bobrnaposylki