Dziwne, Toyota zaprezentowala samochody napedzane ogniwami wodorowymi 20 lat temu (nie jestem pewien). Wszystkie zalety aut elektrycznych, ogromne przyspieszenia, komfort, prostota konstrukcji, itd, a jednoczesnie bez wad wynikajacych z malego zasiegu aut z bateriami. Malo tego, Toyota zbudowala infrastrukture stacji tankowania wodoru. Tymczasem swiat oszalal na punkcie Tesli, a w slad za nia wszyscy duzi producenci aut zaczeli produkowac auta z bateriami, a tymczasem Toyota Mirai w zasadzie poszla w zapomnienie.
@mamut2000: patrz na moją grafikę. Wodór ma olbrzymie straty, tyle energii stracisz na wyprodukowaniu wodoru na jedno tankowanie, że możesz kilka razy załadować baterię w elektryku.
Auta wodorowe mają sprawność niewiele większą niż spalinowe.
patrz na moją grafikę. Wodór ma olbrzymie straty, tyle energii stracisz na wyprodukowaniu wodoru na jedno tankowanie, że możesz kilka razy załadować baterię w elektryku.
Auta wodorowe mają sprawność niewiele większą niż spalinowe.
@FLAC: sprawność wodoru jest 3 razy mniejsza, ale zamiast produkować drogie i szkodliwe baterie, wystarczy zbiornik na wodór. Koszty produkcji i utylizacji baterii i zbiorników też powinny być wliczone do sprawności.
W rzeczywistości dla ogniw AC (Air-Cooled) aby uzyskać moc większą niż kilka małych watów trzeba wpakować porządny wentylator (a dla ogniw EC - Evaporatively Cooled - porządny kompresor, tam startujemy od jakiś 10kW mocy), dla ogniw AC konieczny jest dodatkowo proces umożliwiający zrzucenie zanieczyszczeń z katody (odcięcie zasilania w wodór, zwarcie ogniwa) co 60-80 sekund, dodatkowo ogniwa się przedmuchuje co około 60s (wypuszcza część gazu z
Ogniwa paliwowe działają również na gaz ziemny i spirytus jako zamiennik wodoru minusem jest produkcja CO2 rozwiązanie eliminuje problemy z gromadzeniem i transportem wodoru. Konstrukcja jest prosta jednak wymaga katalizatora. Dziwie się że auta na etanol nie są produkowane.
@Wiri: Trochę się to nie kalkuluje, etanol jest produkowany z produktów rolnych przez co jej masowe użycie w produkcji paliw mocno podnosi ceny żywności na rynku co ma samo w sobie średnio ciekawe konsekwencje, bo uderza w kraje ciągnące na imporcie żywności. Szalejące ceny żywności były jednym z zapalników Arabskiej Wiosny w 2011.
[cośtam-nazi] Szeregowe połączenie nie jest w celu podniesienia mocy, tylko w celu podniesienia napięcia :) W celu podniesienia mocy wystarczy jakiekolwiek połączenie: szeregowe/równoległe/szeregowo-równoległe :) Czyli:"są połączone w celu podniesienia mocy" oraz > "są połączone szeregowo w celu podniesienia napięcia". Finalnie pewnie i tek będzie połączenie szeregowo-równoległe, żeby jakiś prąd sensowny uzyskać :) [/cośtam-nazi]
Produkcja wodoru jest "czysta"? Mam na myśli zużywanie się metalu w tym procesie. Ogniwo paliwowe się zużywa? Jest to niezwykle podejrzane, jak coś ma same zalety. Na aliexpres te ogniwa są mega drogie :(
@Zrzyck: Tak zużywa się i jest drogie z powodu platyny, która się tam znajduje, ale jest nadzieja na ulepszenie technologii w niedalekiej przyszłości w przeciwieństwie do baterii, które nie dają dużej nadziei na zwiększenie pojemności i skrócenie czasu ładowania bez odkrycia jakiejś cudownej technologii rodem ze star treka
@t_e_o_m_o: Nie skumałeś, albo nie oglądałeś do końca. Jaki jest problem z OZE? Taki, że nie produkują energii kiedy jest potrzebna, tylko kiedy jest dostępna. Jak świeci złońce, to ogniwa słoneczne działają, jak przysypie śnieg to nie działją (choć wtedy by się przydał prąd na ogrzewanie). Jak wiele wiatr, to trzeba aż trymować wiatraki, żeby nie odleciały jak chelikopter, a jak nie wieje, to jest flauta i pradu nie bedzie.
Komentarze (167)
najlepsze
Auta wodorowe mają sprawność niewiele większą niż spalinowe.
@FLAC: sprawność wodoru jest 3 razy mniejsza, ale zamiast produkować drogie i szkodliwe baterie, wystarczy zbiornik na wodór. Koszty produkcji i utylizacji baterii i zbiorników też powinny być wliczone do sprawności.
Co z tego, że sam samochód
W rzeczywistości dla ogniw AC (Air-Cooled) aby uzyskać moc większą niż kilka małych watów trzeba wpakować porządny wentylator (a dla ogniw EC - Evaporatively Cooled - porządny kompresor, tam startujemy od jakiś 10kW mocy), dla ogniw AC konieczny jest dodatkowo proces umożliwiający zrzucenie zanieczyszczeń z katody (odcięcie zasilania w wodór, zwarcie ogniwa) co 60-80 sekund, dodatkowo ogniwa się przedmuchuje co około 60s (wypuszcza część gazu z
Wg mojej wiedzy to GB (gdzie pracuję) chce uzyskać neutralnośc klimatyczną w ciągu 30 lat i jest ogromne parcie i dotacje na badania.
Co do zasięgu - taksówki robią 250mil na tankowaniu,zbiornik 50l / 350bar. Tragedii
Szeregowe połączenie nie jest w celu podniesienia mocy, tylko w celu podniesienia napięcia :)
W celu podniesienia mocy wystarczy jakiekolwiek połączenie: szeregowe/równoległe/szeregowo-równoległe :)
Czyli:"są połączone w celu podniesienia mocy" oraz > "są połączone szeregowo w celu podniesienia napięcia". Finalnie pewnie i tek będzie połączenie szeregowo-równoległe, żeby jakiś prąd sensowny uzyskać :)
[/cośtam-nazi]
Ogniwo paliwowe się zużywa? Jest to niezwykle podejrzane, jak coś ma same zalety. Na aliexpres te ogniwa są mega drogie :(
Jaki jest problem z OZE?
Taki, że nie produkują energii kiedy jest potrzebna, tylko kiedy jest dostępna. Jak świeci złońce, to ogniwa słoneczne działają, jak przysypie śnieg to nie działją (choć wtedy by się przydał prąd na ogrzewanie). Jak wiele wiatr, to trzeba aż trymować wiatraki, żeby nie odleciały jak chelikopter, a jak nie wieje, to jest flauta i pradu nie bedzie.
@ikkiz: A zbiornik na wodór nie jest przypadkiem równie wielki i ciężki? To nie LPG...