Kilka słów o kolorach na naszych monitorach, czyli jak sukienka zmienia kolor
Kilka słów o kolorach na naszych monitorach, czyli jak niebiesko-czarna sukienka może stać się żółto-biała
greenbong z- #
- #
- #
- #
- #
- 115
- Odpowiedz
Kilka słów o kolorach na naszych monitorach, czyli jak niebiesko-czarna sukienka może stać się żółto-biała
greenbong zKilka słów o kolorach na naszych monitorach, czyli jak niebiesko-czarna sukienka może stać się żółto-biała
Cześć, ten wpis powstaje jako wykopalisko ze względu na to, że na mirko nie można umieścić obrazu w treści wpisu. Postaram się wszystko wyjaśnić jak najlepiej potrafię, ale mogę być niezrozumiały mimo to. Wybaczcie ☹
P.S. na 99,99% w tekście znajduje się mnóstwo błędów interpunkcyjnych i nie jest on napisany podręcznikową polszczyzną. Jeżeli Ci to przeszkadza sugeruję wyjęcie kija z tyłka i nie czytanie dalej.
Cała akcja związana jest z postem, który wylądował w gorących.
https://www.wykop.pl/wpis/5382...
Jak to się stało, że sukienka po lewej i prawej mogą się ze sobą zmiksować i okazują się w rzeczywistości taką samą? To żaden trik, możecie wrzucić to zdjęcie nawet do painta i próbnikiem sprawdzić, że faktycznie prawa część lewej sukienki i prawa część prawej mają takie same barwy.
Aby zrozumieć ten fenomen należy zrozumieć w jaki sposób monitory wyświetlają kolory i czym jest temperatura barwowa.
Technika wyświetlania obecnie kolorów opiera się o paletę RGB. Oznacza to, że barwy/odcienie/kolory powstają przez mieszanie się trzech kolorów w odpowiednich proporcjach: czerwonego (Red), zielonego (Green) i niebieskiego (Blue). Aby otrzymać dowolny kolor należy zmieszać w odpowiednich proporcjach te trzy kolory.
Przed erą cyfryzacji i monitorów drukarnie używały na przykład palety CMYK (cyjan, magenta, żółty, czarny), czyli mieszały trzy barwy do otrzymywania dowolnego koloru.
„Kolor” czy może piksel w dobie cyfryzacji określany jest przez trzy parametry: barwę (z ang. Hue), jasność (luminosity) i nasycenie/saturację – saturation.
Te dwa przykładowo kolory posiadają dokładnie taką samą barwę (hue – czyli takie same proporcje RGB) ale inną saturację.
A te poniżej taką samą barwę (proporcje RGB) ale inną jasność
Czyli jak widzicie wszystkie odcienie szarości (od totalnie czarnego do totalnie białego) posiadają taką samą barwę. Ta barwa powstaje przez zmieszanie wszystkich trzech kolorów w równomiernych proporcjach. Z perspektywy teorii kolorów / nauki kolorów (color science) oraz w perspektywie obecnej techniki cyfrowej i palety RGB kolor czarny i biały to ta sama barwa, różnią się jedynie skrajnię jasnością (czarny ma 0% jasności, a biały 100% jasności). Co ciekawe jeżeli dowolnej barwie określimy jasność na 100% to dostaniemy biały, a przy 0% czarny.
Monitor wyświetla kolory, odcienie, barwy, jasności i nasycenia takimi jakie są, jakie mu określimy. Ale nasz mózg interpretuje je różnie. Zobaczcie na to zdjęcie.
Jaki kolor ma trzon muchomora w tym miejscu?
Biały prawda?
To zobaczmy co na to Photoshop
Faktycznie jest to kolor bliski „białego”, ponieważ jego saturacja jest niska, a jasność wysoka. No ale jednak jest to barwa niebieskiego, proporcje wymieszania RGB wskazują na bardzo wyraźny niebieski.
Jak u grzyba niebieski kolor w trzonie muchomora? Tutaj bezpośrednio przechodzimy do drugiego aspektu jakim jest balans bieli, czy nazywany inaczej temperaturą barwową.
Jakim światłem świeci monitor? Na pewno słyszeliście, że niebieskim, co jest szkodliwe dla oczu i pobudza. Niektórzy z Was mają może okulary blokujące światło niebieskie, a inni aplikacje sprawiającą, że barwy są bardziej „ciepłe”. Jakim żarówka? Zdecydowanie żółto-pomarańczowym. A słońce? Tutaj sprawa się komplikuje, bo to zależy od pory dnia. Przy wschodzie czy zachodzie słońca rzuca ono światło bardzo ciepłe, wszystko co oświetla wydaje się bardziej żółte lub pomarańczowe. Z kolei w środku dnia światło słoneczne wydaje się „białe”, neutralne. Temperaturę światła mierzymy kelwinami. Przyjmuje się, że takie naturalne, białe, dzienne światło to 5500K. Natomiast w jakiej skali określa się te kelwiny? Jest to proporcja niebieskiego do żółtego (widzicie, chłodne światło niebieskie w monitorach i ciepłe żółte w żarówkach). Jak już mówiłem zmieszanie wszystkich trzech kolorów z RGB daje kolor szary, neutralny. Tak samo równomierne zmieszanie niebieskiego i żółtego (ponieważ są to kolory przeciwstawne w palecie RGB) daje światło naturalne, neutralne, białe, dzienne.
Gdzie tutaj analogia do muchomora? Otóż to w jaki sposób monitor odwzorowuje kolor faktycznie biały (biała kartka papieru, biała część grzyba) zależy od tego w jaki sposób ustawiony jest balans bieli fotografii, monitora, albo aparatu którym robiono zdjęcie oraz tego jakim światłem (ciepłym czy zimnym) został oświetlony biały przedmiot. Nasz mózg wie, że muchomor ma biały trzon dlatego niezależnie od balansu bieli zdjęcia poprawnie je zinterpretuje. Natomiast faktyczna barwa będzie uzależniona od tego czy fotograf wybrał w aparacie odpowiedni balans bieli do panujących faktycznych warunków świetlnych.
Zmierzamy teraz do zdjęcia, a właściwie rysunku z początku tekstu. Zaistnienie takiego zjawiska byłoby możliwe w rzeczywistości, ale odwzorowanie tego na rysunku, a nie zdjęciu, jest dużo łatwiejsze.
Myślę, że część z was spotkała się z taką wiedzą, że to co widzimy to w rzeczywistości odbite światło. Kolor jaki widzimy zależy od długości fali światła. Ta zasada dotyczy fotografii, a skoro udajemy, że powyższy rysunek miałby mieć odzwierciedlenie w rzeczywistości to uznajmy, że ta zasada tyczy się też rysunków.
Co widzimy tak naprawdę na rysunku? Dwie dziewczyny w pomieszczeniu, jedna w niebiesko-czarnej sukience, a druga w żółto białej. Znajdują się w pomieszczeniu, które jest oświetlone chłodnym, niebieskim światłem (co wskazuje niebieskie zabarwienie na kolorze białym i czarnym), a „balans bieli” „fotografii” został nieprawidłowo ustawiony. Do tego w pomieszczeniu ewidentnie jest ciemno.
Do pomieszczenia, przez „otwarte drzwi” wpada też żółte, ciepłe światło, na przykład z żarówki.
Co więcej artysta bardzo dobrze oddał rzeczywistość i uwzględnił nawet rozpraszanie się swiatła. W tym zaznaczonym powyżej prostokącie wyróżnić można jeszcze dwa, mniejsze.
W zielonym znajduje się światło prawdziwie ciepłe i żółte, natomiast w fioletowym światło żółte „zmieszało” się z niebieskim w pomieszczeniu tworząc neutralne, białe światło.
To, co widzimy to odbite światło. Zatem na dobrą sprawę widzimy dwa rysunki. Jeden rysuje się przez odbicie światła chłodnego, a drugi przez odbicie światła ciepłego. Nasz mózg bez problemu interpretuje te dwa obrazy w ułamku sekund i dobrze odczytuje, że jedna sukienka jest czarno-niebieska, a druga żółto-biała. Ale monitor, paleta RGB jest pozbawiona interpretacji. Wyświetla jedynie prawdziwe odcienie, które powstają poprzez mieszanie się kolorów.
Zatem aby odpowiedzieć sobie na pytanie jak te sukienki mogą być takie same odpowiemy sobie na dwa pytania. Jak czarny stał się żółtym (lub vice versa) i jak niebieski stał się białym.
Tak jak mówiłem biały to kolor „przeciwstawny” do czarnego, to znaczy ta sama barwa ale totalnie przeciwstawne jasności. Natomiast niebieski to kolor przeciwstawny do żółtego. Nie bez przyczyny na rysunku zostały wybrane te właśnie kolory.
Sukienka z prawej jest biało-żółta. Została ona oświetlona niebieskim światłem, ale proporcja niebieskiego do żółtego jest tak mała, że nadal mamy do czynienia z kolorem ewidentnie żółtym.
Natomiast w znacznym stopniu została ograniczona jasność tego koloru. Z kolei sukienka z lewej strony ma czarny pas, który jak wiemy sam w sobie nie ma barwy jedynie jasność, ponieważ jest neutralny pod względem barwy. Oświetlono go żółtym światłem, co oznacza, że podniesiono jego jasność oraz dodano żółty kolor. Już się to zkleja? Po prawej dla żółtego obniżono jasność, a po lewej dla czarnego podwyższono jasność. Po prawej do żółtego dodano niebieskiego, a po lewej do czarno-niebieskiego (co pokazywałem wyżej) dodano żółtego. Jak widzicie są to działania przeciwstawne. Jeżeli wszystko zostanie wykonane w odpowiedniej proporcji (co nie jest problemem na rysunku ale jest problemem w rzeczywistych warunkach) to otrzymamy taki sam kolor (taką samą barwę, nasycenie i jasność).
Analogicznie można rozpatrzeć drugą część sukienki. Po lewej zażółcono i rozjaśniono niebieski, a jak wiemy niebieski+żółty = biały w świecie kolorów RGB. A po prawej przyciemniono i dodano niebieskiego do białego. Znowu odpowiedni mix jasności i barw i otrzymujemy taki sam kolor.
Komentarze (115)
najlepsze
https://www.wykop.pl/wpis/53828431//
@synbialasa, @wiewior_s, @Afera_zbozowa, @bobikufel, @wcale_mnie_tu_nie_bylo, @DamiDami, @k20, @agresywnyzielony, @reszczyk, @Morf, @Bielecki, @Sicarrio, @radkoslaw, @potezny_zachodniopomorszczanin, @KanapkaPL, @kanapkazpomidorem, @loginna, @Mexii, @niochland, @kura-borzenka, @takija, @SebQ, @wzasadzie, @Lenalee, @turbojez, @yakuz, @RudaUranu, @justkilling, @p4wl, @BlueScreeen, @oddajciemikontozlodzieje,
@greenbong: starą se zawołaj