Szkoda, że Polska nie idzie w europejskie rozwiązania. Jakby Europa korzystała w większości ze swoich rozwiązań na pewno byłby to z pożytkiem dla wszystkich.
@E-Seven: Jest perfekcyjna szansa na okręty podwodne nowej generacji od SAABa które są dosłownie stworzone dla Bałtyku. Potrafią podejść amerykanów i wygrywają gry wojenne na ćwiczeniach NATO. W dodatku kupując SAABy ma się zapewnione ich wsparcie na grube dekady! Przykład jak wstawiając 1 moduł z 20 nowymi systemami SAAB właśnie unowocześnia flotę holenderską równolegle do zakupu kolejnych całkowicie nowych.
Przecież sobie wyobraźcie jak Ruscy byliby zablokowani gdyby Bałtyk był umocowany jednolitym
@Plutonium: Jak ktoś wpierdzela swoje kseno-konserwo-wysrywy do znaleziska o samolotach, to szkoda z nim w ogóle rozmawiać. A jakie ty masz w ogóle arumenty?
RM 12 to licencyjna wersja amerykaśkiego F-404-GE (monotowany min w F/A-18 Hornet), więc tak nie do końca ich. Przy sprzedaży Gripenów muszą przestrzegać ograniczeń eksportowych od GE/rządu USA.
Trwa obecnie przebudowa DOLa na drodze wojewódzkiej Wielbark-Nidzica. Kierunek północ-południe zaledwie 110 km od granicy z Obwodem Kaliningradzkim. Niedaleko jest lotnisko w Szymanach - kierunek wschód -zachód. DOL będzie betonowy z pasem na 30 m szerokim i ponad 2 km długim z przyczółkami do postoju samolotów, ponadto po 30m utwardzonego pobocza z każdej strony. Robi się ciekawie.
Przede wszystkim start i lądowanie na fragmentach dróg to jest coś co jest ważne w naszych warunkach, tyle tylko że w razie W nasze F16 i F35 zostaną przebazowane do Rammstein o ile będzie to konflikt lokalny i stamtąd będą próbować coś działać. Polskie lotniska w konflikcie z FR czy nawet Białorusią nie przetrwają godziny od rozpoczęcia działań wojennych a jak F16 wystartuje z fragmentu drogi jak mu trzeba najpierw pas odkurzyć?
@Trazymah: Rosyjskie konstrukcje są tworzone pod ich wymagania. Ogromne połacie kraju do obrony i nie tak dobrze rozwinięta infrastruktura. Zakładam, że doktryna NATO zakłada użycie baz sojuszniczych w przypadku, gdy lotniska w miejscu konfliktu są zniszczone. Rosja musi radzić sobie sama, stąd pewnie takie różnice.
Aaaa moje oczy! Moje nowoczesne europejskie oczy! Ta biel ich skóry mnie oślepia. Gdzie te inżyniery? Gdzie emigranty? Idę popatrzeć na katalogi Ikae to mnie uspokoi. Przynajmniej zobaczę prawdziwą nowoczesną popielatą lub jednopłciową rodzinę.
@RafB: Przywrócenie zdolności bojowych w warunkach DOL (drogowy odcinek lotniczy) to minuty. Dla F-16 to roboczogodziny w warunkach lotniskowych z F-35 jest jeszcze gorzej. F-35 to 40-50 roboczogodzin na godzinę lotu. Wymiana silnika zamiast zakładanych 2 godzin trwa ponad 50, degradacja powłok jeszcze wydłuża obsługę cześć prac serwisowych tylko "ASO". Oczywiście pewne procesy można zrównoleglić. To zupełnie inna filozofia USA zakłada ze zawsze działać będzie ze wsparciem zaplecza. I to jest
Ciekawe że tam tyle rzeczy sie robi jakimiś ręcznymi korbkami. Nie mają wkrętarek z wojskowymi atestami, czy to sposób na kocenie świeżaków w jednostce? ¯\_(ツ)_/¯
@Yakotak: Szwedzi proponowali nam zakup i wspólną produkcję Gripenów na zasadach strategicznego partnerstwa. Politycy wybrali jednak jak zawsze produkty z juesej.
Generalnie robi wrażenie samolotu bardziej odpornego na trudne warunki użycia i mniejsze wymagania techniczne co do obsługi Nie potrzebuje odkurzania pasa startowego jak F-16, amerykańskich ciągników (bo inne się nie nadają) itp. Ciekawe tylko czy Szwedzi daliby nam suwerenność wykorzystania uzbrojenia czy trzeba by było ich pytać czy można. Raczej też nie zaproponowaliby nam chlewni przemysłowych w ramach offsetu.
@ziarnodlakur: W ilu misjach wojskowych brał udział już Gripen? F-16 też nie potrzebuje odkurzania pasa, chodzi tu o zwiększenie żywotności części poprzez uniknięcie zbierania śmieci podczas startu i lądowania. Co do uzbrojenia to nie mam pewności czy Szwecja produkuje własne rakiety czy też biorą je od głównie amerykańskich producentów.
Komentarze (169)
najlepsze
Bo
"Modernizując swoją armię, Polska szuka partnerów w USA, a nawet na Dalekim Wschodzie. To może utrudniać integrowanie europejskich armii."
ale 60 gr za wpis wpadło?
Przecież sobie wyobraźcie jak Ruscy byliby zablokowani gdyby Bałtyk był umocowany jednolitym
BTW, jeżdżąc po Szwecji zawsze byłem pod wrażeniem ile oni maja DOLi tam u siebie. I wszystko wyglądało na utrzymane!
Wyjmij głowę z dupy czasem ( ͡° ͜ʖ ͡°)
@genkamyk:
RM 12 to licencyjna wersja amerykaśkiego F-404-GE (monotowany min w F/A-18 Hornet), więc tak nie do końca ich. Przy sprzedaży Gripenów muszą przestrzegać ograniczeń eksportowych od GE/rządu USA.
1) Ma pan kartę na punkty?
2) Nie? to może założyć?
3) Dzisiaj polecamy hotdoga w promocji..
4) To może płyn do spryskiwaczy?
@artur_gutner: xDDD znów te #!$%@? mity. W czasie pokoju wszędzie się odkurza pasy niezaleznie od samolotu, nie tylko F-16.
rodzinę.
Przywrócenie zdolności bojowych w warunkach DOL (drogowy odcinek lotniczy) to minuty. Dla F-16 to roboczogodziny w warunkach lotniskowych z F-35 jest jeszcze gorzej. F-35 to 40-50 roboczogodzin na godzinę lotu. Wymiana silnika zamiast zakładanych 2 godzin trwa ponad 50, degradacja powłok jeszcze wydłuża obsługę cześć prac serwisowych tylko "ASO". Oczywiście pewne procesy można zrównoleglić.
To zupełnie inna filozofia USA zakłada ze zawsze działać będzie ze wsparciem zaplecza. I to jest
https://www.defence24.pl/wypadek-z-udzialem-pojazdu-przeciwlotnikow
Dowiedziałem się dopiero przy okazji tego wypadku.
Czas serwisowy mieli 8 min.
I to ile lat temu xD.
( ͡° ͜ʖ ͡°)
Nie potrzebuje odkurzania pasa startowego jak F-16, amerykańskich ciągników (bo inne się nie nadają) itp.
Ciekawe tylko czy Szwedzi daliby nam suwerenność wykorzystania uzbrojenia czy trzeba by było ich pytać czy można.
Raczej też nie zaproponowaliby nam chlewni przemysłowych w ramach offsetu.