Na początku lipca na mikroblogu ruszyły dwie akcje: #statystycznyneuropek i #statystycznykonfederata. Miały one na celu sprawdzenie, jakie faktycznie poglądy prezentują użytkownicy identyfikujący się z tagami #neuropa i #konfederacja. Zapraszam na krótkie podsumowanie.
Disclaimer: nie jestem ekspertem, ani nawet amatorem takich analiz. Zachęcam do krytyki, wytykania błędów i mówienia, co mogłem zrobić lepiej.
Poglądy zostały zebrane na podstawie testu 8values, który przypisuje ankietowanemu pozycję na trzech politycznych osiach: gospodarczej (równość vs wolny rynek), polityki zagranicznej (naród vs. świat), pol. wewnętrznej (swoboda - kontrola), a także na dodatkowej osi "społeczeństwo", tj. tradycja vs postęp. O ile można nie zgadzać się z nazwami początków i końców osi to kwestie, których te osie dotyczą, wydają się jasne. Test także próbuje przypisać użytkownika do jakiejś ideologii politycznej. Przykładowy wynik zamieszczam poniżej:
Autor akcji #statystycznyneuropek (@yuim) dokonał testu czystości, odrzucając użytkowników dzielących się pod tagiem wynikiem testu, ale nie wypowiadających się na #neuropa. W akcji #statystycznykonfederata takiej filtracji nie dokonano.
W akcji wzięło udział 317 mirków. Każdemu z nich przypisano: cztery wartości z testu, tag #neuropa vs #konfederacja, kolor paska i proponowaną przez test ideologię.
Przejdźmy do podstawowych danych:
- Z 317 mirków, 233 (74%) reprezentuje #neuropa, a 84 (26%) #konfederacja.
- Niebieskie paski stanowią 299 (94%) uczestników. Tylko 18 (6%) różowych wzięło udział.
- Wszystkie 18 różowych reprezentuje #neuropa.
Tak prezentuje się mediana wyniku wszystkich uczestników:
Przeciętny politycznie zaangażowany mirek to liberał który wierzy w wolny rynek, ale akceptuje pewne państwowe regulacje w celu naprawienia jego niedoskonałości. Postuluje pokojową, globalistyczną politykę zagraniczną i wysoką wolność osobistą obywateli. Nie jest tradycjonalistą, głęboko wierzy w postęp społeczny i weryfikowanie tradycji wobec racjonalności.
Przeciętny (w sensie mediany) neuropejczyk:
Przeciętny neuropejczyk - co może co niektórych zdziwić - nie jest socjalistą (w formalnej definicji). W pozostałych osiach jest po prostu trochę bardziej radykalny od przeciętnego mirka, a test proponuje mu socjaldemokrację.
Przeciętny konfederata:
Przeciętnemu konfederacie - definiowanemu przez silne przywiązanie do wolnego rynku i państwa narodowego - test proponuje neoliberalizm. Wydaje się, że takie poglądy trochę różnią się od głównej linii proponowanej przez Konfederację (partię) tj. silny tradycjonalizm, i sprawdza się powiedzenie że na Korwina głosuje się ze względu na gospodarkę - przynajmniej wśród mirków.
Idźmy dalej. Analizując wyniki, pojawiło się pytanie: czy cztery osie testu są od siebie niezależne? Czy np. wynik pro-kapitalistyczny pozwala nam zgadnąć z dużą pewnością poglądy na reszcie osi? Oto macierz korelacji:
Współczynniki korelacji między ostatnimi trzema osiami wynoszą około 0,9. Ostatnie trzy osie są ze sobą silnie liniowo powiązane, i znając wynik na jednej z nich możemy dość dokładnie 'zgadnąć' pozostałe dwie. Powstaje pytanie - skąd bierze się ta korelacja? Ja szczerze nie wiem, i zwracam się z pytaniem do Was. Widzę 2 możliwości:
- Test jest źle napisany i pytania często przenoszą nas w tę samą stronę na różnych osiach
- Wykopowicze prezentują specyficzne spektrum poglądów
Ale ok, po prostu będziemy mieć to w pamięci. Zaprezentujmy tę samą macierz w sposób przekazujący więcej informacji:
Pomarańczowe kropki to odpowiedzi #neuropa, niebieskie - #konfederacja. Na przekątnej widać estymację gęstości odpowiedzi.
Od razu widzimy liniowe korelacje w ostatnich trzech osiach, a także rozkład osi gospodarczej który bardzo próbuje być normalny, ale grupa neuropejczyków spod #antykapitalizm mu na to nie pozwala ( ͡° ͜ʖ ͡°).
W każdym razie, dwie najmniej skorelowane osie to gospodarka i polityka wewnętrzna. Tak się składa, że wszyscy znamy i lubimy pewien model określania poglądów politycznych, który operuje na właśnie tych dwóch osiach: kompas polityczny.
Mając w pamięci to, że osie z 8values nie muszą wcale odpowiadać jeden do jednego osiom z kompasu, przedstawmy wszystkie wyniki z tych dwóch osi na kompasie politycznym:
Pomarańczowe kropki to #neuropa, niebieskie - #konfederacja. Pozwolę wysunąć sobie kluczowy wniosek:
#neuropa jest definiowana przez kładzenie akcentu na wolność osobistą (przebywanie w dolnej połowie kompasu), a #konfederacja - na wolność gospodarczą (prawa połowa).
Pokażmy jeszcze wykres pudełkowy:
który właściwie powtarza zaprezentowane wcześniej informacje, ale widać na nim dobrze że w #neuropa są dwie mocno odstające od mediany grupy użytkowników: antykapitalistów (lewy wykres) i osób, które nie są aż takimi postępowcami (prawy wykres).
Załączam (już bez komentarza) pozostałe wykresy, dla ciekawych:
Jeśli ktoś jest zainteresowany danymi/kodem, to proszę o komentarz (jeden-dwa wystarczą), a je udostępnię. Tylko jutro, bo teraz już późno i idę spać.
Komentarze (244)
najlepsze
to pewnie wyborcy pis, nie konfy. ktorym sie tylko wydaje, ze sa prawicowcami.
Tradycja w młodym pokoleniu Japońskim umiera.
Również te młode pokolenie będzie najbardziej rozwijać postęp technologiczny.
Niestety tradycje i zastałe rzeczy hamują rozwój technologiczny oraz cywilizacyjny.
Doskonale było to widać podczas odkryć jakie dokonywali fizycy i astrologowie tacy jak Galileusz czy Kopernik. Tradycja i religia nie były im przychylne i tylko spowolniły proces postępu.
Bo tłumaczy dlaczego tak trudno się zrozumieć obu grupom, i dlaczego tak WYGODNIE mogą się obrzucać inwektywami.
Obie grupy funkcjonują w innych przestrzeniach.
#konfederacja będzie się skupiała na "brak pit, dobrowolny ZUS", twierdząc że to jest kwintesencją wolności.
A #neuropa będzie przekonywać że o zakresie wolności decyduje zakres swobody "obyczajowej"
Może istnieć wolność obyczajowa połączona z wolnością gospodarczą ( ten żółty prostokąt ).
Te połączenie to idealny wykopek.
@Ordo_Publius: Nikt nie postuluje zabierania tego, poza komuchami, faszystami, lewactwem itp.
No czyli przeżycie i hedonizm. Tak jak mówiłem to do niczego dobrego nie prowadzi.