Pomimo mojego wcześniejszego znaleziska https://www.wykop.pl/link/4928119/slowianskie-manipulacje-uzytkowniczki-binuska-na-tagach-historia-i-sztuka/ szanowna @binuska nadal zamieszcza fake newsy, przekłamuje historię i spamuje wartościowe tagi (m.in. #historia, #sztuka #ciekawostkihistoryczne, #gruparatowaniapoziomu #myrmekochoria, #starszezwoje), utrudniając tym samym korzystanie z serwisu. Używa retoryki, zgodnie z którą przedstawia opisy w sposób sugerujący prawdę historyczną. Uważam to za manipulacje oraz świadome i celowe wprowadzanie w błąd użytkowników. Do tej pory, tylko we wskazanych przeze mnie wpisach binuska oszukała już ponad 200 osób. To wszystko dzieje się za zgodą administracji/moderacji. Żaden z wymienionych w poprzednim znalezisku wpisów binuski nie został usunięty. Absolutnym szczytem hipokryzji było zbanowanie mojego konta za zamieszczenie na tagu #sztuka słynnego obrazu „The Cannibals” (2017), autorstwa cenionego na całym świecie artysty A. Millera i uznanie tego wartościowego dzieła za pornografię (sic!). Rozumiem, że moderacja w dziedzinie sztuki jest ekspertem, podczas gdy kłamstwa historyczne binuski przekraczają już kompetencje moderatorów. To prawdopodobnie moje ostatnie znalezisko w związku z kolejnymi turbosłowiańskimi manipulacjami binuski, nie widzę bowiem sensu w przygotowywaniu nowych kontrwpisów, które moderacja notorycznie odrzuca. To żenujące, że użytkownikom zależy na jakości tego portalu bardziej, aniżeli samej administracji.
W odpowiedzi na moje poprzednie zgłoszenia (poparte licznymi publikacjami naukowymi) i merytoryczne uwagi wielu użytkowników (m.in. @ignore48, @HorribileDictu, @michelney, @satanic, @wezowy, @SnowFox, @Zwiadowca_Historii, @OjciecMarek, @papier96, @MichalLachim, @myrmekochoria, @Mannaz_Isaz_Raido_Kaunan_Othala, @KubaGrom) administracja stwierdziła, że weryfikacja postów binuski wymaga specjalistycznej wiedzy lub powołania ekspertów, którzy taką wiedzę posiadają.
Wiedza ekspercka? Szanowna Administracjo/Moderacjo, oto i ona.
WPIS 1
We wpisie https://www.wykop.pl/wpis/42142463/triskele-i-runobokowe-krzyze-na-piastowskim-kielic/ binuska twierdzi, że „na piastowskim kielichu ze Skoraszewic widoczne są triskele i runobokowe krzyże. Datowany na XV wiek złoty kielich zawiera rodzimy ornament złożony z 29 prawoskrętnych okrągłych triskeli i 9 runobokowych krzyży słonecznych oraz kwiatów czterolistnych. Artefakt wykonano w rdzennym dla Słowian stylu”.
W rzeczywistości na kielichu widoczne są charakterystyczne dla gotyku geometryczne motywy dekoracyjne, tzw. rybie pęcherze (vesica piscis, podwójne i poczwórne) oraz czteroliście, które stanowią podstawę konstrukcji maswerku otworowego. Nawiązanie do ażurowego maswerku wynika z faktu, iż nodus kielicha wielkopolskiego ma kształt kapliczki. Wg historyków sztuki artefakt wykonano w typowym dla gotyku stylu sakralnym, charakterystycznym dla poznańskich warsztatów złotniczych z kręgów Auerhana. Oczywiście szanowna @binuska zapomniała wspomnieć, że jest to kielich mszalny pochodzący z kościoła w Skoraszewicach i nie ma nic wspólnego z tagiem #rodzimowierstwo czy #sztukaslowianska.
Źródło:
Witold Szolginia: Architektura. Warszawa: Sigma NOT, 1992, s. 97, 98, 139.
Monika Janiszewska: Mikołaj Auerhan - złotnik poznański z IV ćw. XV wieku i jego oeuvre. Ecclesia. Studia z Dziejów Wielkopolski, T. 5 (2010), s. 29-51.
WPIS 2
We wpisie https://www.wykop.pl/wpis/42442629/kwartniki-ksiecia-opolskiego-wladyslawa-opolczyka-/ binuska twierdzi, że widoczne na fotografii monety „były bite w Opolu, widnieje na nich czeski lew, a inskrypcje na nich głoszą: „WLADISLAWS DUX, „MONETA RUSSIE” i „LUDOWI AIRUN GRIEL”.
W rzeczywistości kwartniki ruskie Władysława Opolczyka (1372-1379) pochodzą z mennicy we Lwowie. Na awersie pierwszej monety widnieje monogram „W” i legenda „WLADISLAUS DUX”, na rewersie zaś ruski lew z legendą MONETA RUSSIE. Na awersie drugiej monety widnieje inicjał „L" z legendą „LODOVICI R UNGARIE”, na awersie zaś ruski lew z legendą „MONETA RUSSIE”.
Źródło:
Marta Żuk, Charakter władzy Władysława Opolczyka na Rusi Halickiej w latach 1372-1378 i 1386-1387 : aspekt numizmatyczno‑historiograficzny, Średniowiecze Polskie i Powszechne 4 (8), 139-149, 2012
WPIS 3
We wpisie https://www.wykop.pl/wpis/41995711/malorusion-srebrna-slowianska-moneta-wykonana-w-x-/ binuska twierdzi, że na fotografii widoczny jest „małorusion - srebrna słowiańska moneta wykonana w X wieku. Inskrypcja na niej głosi: "ISUS HRISTUS NYSA" i "MICHAIŁ LECHE U PISTOWA SILEUS ROMAION".
W rzeczywistości na fotografii widoczny jest bizantyjski miliaresion (820-829). Widnieje na nim treść:
- oryginalny zapis: „IҺSЧS XRISTЧS NICA” i „+MIXAHLЄC ΘЄЧ PISTOS bASILЄЧS ROMAION”
- tłumaczenie: “Jesus Christ is victorious” i “Michael II, emperor by [the grace of] God”
Źródło:
"Miliaresia of the reign of Michael II, AD 820-822" in Spink's Numismatic Circular 91/2, (March 1983), pp. 42-43)
Philip Grierson, Byzantine Coinage, Dumbarton Oaks Byzantine Collection Publications, 1999
WPIS 4
We wpisie https://www.wykop.pl/wpis/41995629/slowianski-krzyz-pektoralny-zawieszka-napiersna-ko/ binuska twierdzi, że na fotografii widoczny jest „słowiański krzyż pektoralny znany powszechnie z herbu rodowego Jagiellonów. Inskrypcja wygrawerowana na tylnej stronie głosi: OT POLO JOGIENOJO KAROULA DLA POLOSTROWEMU WARJA-JAGGO SEWASTOPOLOU GEORGIO”.
W rzeczywistości na fotografii widoczny jest bizantyjski pektorał (napierśnik), który nie ma nic wspólnego z herbem rodowym Jagiellonów. Inskrypcja wygrawerowana na tylnej stronie artefaktu głosi: „Niechaj Mój krzyż stanie się bronią i strażnikiem Georgiosa Varagkopoulosa Sevastosa (Augustusa)”. Wg Susan Arensberg z the National Gallery of Art w Waszyngtonie, pektorał należał do skandynawskiego wikinga (Warega), najemnika w bizantyjskiej armii.
Źródło:
https://www.benaki.org/
https://www.nga.gov/
WPIS 5
We wpisie https://www.wykop.pl/wpis/41815787/slezanska-rzezba-lwa-starozytna-swieta-rzezba-slow/ binuska twierdzi, że na fotografii widoczna jest „ślężańska rzeźba lwa - starożytna święta rzeźba słowiańska wmurowana w filar obecnego kościoła katolickiego w Sobótce na Śląsku. Ten pięknie wykonany z granitu megalit został sprofanowany i wmurowany w czasach kiedy na obiekcie kładziono nowy tynk”.
W rzeczywistości na fotografii widoczny jest kamienny lew w stylu romańskim z XII wieku. Rzeźba nie została w żaden sposób sprofanowana, wykonano ją w tzw. formie archaicznej i wmurowano w południowo-zachodnią przyporę wieży kościóła św. Jakuba Apostoła w Sobótce. Rzeźba nie jest związana tematycznie z architekturą kościoła, jest obiektem o charakterze wyłącznie przypadkowym. Podobnie jak spotykane często głowice romańskie, wmurowane w narożach domów mieszczańskich we Wrocławiu.
Źródła:
Hawrot J., Odkrycie budowli romańskiej w Sobótce, „Ochrona Zabytków” (3), 1949, s. 155–15
WPIS 6
We wpisie https://www.wykop.pl/wpis/42012751/wladyslaw-jagiello-na-bialym-koniu-najpiekniejsze-/ binuska twierdzi, że malunki znajdujące się w świątyni Jagiellońskiej na zamku w Lublinie powstały w „słowiańskim” stylu.
W rzeczywistości w Kaplicy Trójcy Świętej na Zamku Lubelskim znajdują się bizantyńsko-ruskie (nie słowiańskie) malowidła o tematyce religijnej (m.in. Chrystus w majestacie, Duch Święty w postaci gołębicy, Cherubiny, Serafiny, Archaniołowie: Michał, Gabriel, Rafał, Uriel) z początku XV.
Ponadto w komentarzu pod wpisem binuska twierdzi, że na fotografii widoczny jest „relikwiarz z postaciami króla i królowej trzymającej w ręku herb - tarczę Jagiellonów”.
Fotografia przedstawia bizantyjski relikwiarz z wizerunkami św. Jana i Marii (trzymającej w ręku tarczę ze znakiem krzyża). Dysponując materiałami źródłowymi z całą pewnością można stwierdzić, że historia przedstawionego enkolpionu w żaden sposób nie wiąże się z historią Jagiellonów.
Źródło:
Walicki M., Polichromia Kościoła Św. Trójcy na Zamku w Lublinie, „Ochrona zabytków”, R. 7, 1954.
Jannic Durand et al. Sainte Russie: l'art russe des origines à Pierre le Grand (Paris: musée du Louvre; Somogy, 2010), p. 287.
https://www.metmuseum.org/
WPIS 7
We wpisie https://www.wykop.pl/wpis/42537999/slaski-kwartnik-ksiestwa-nyskiego-bity-w-mennicy-s/ binuska twierdzi, że na monecie widnieje inskrypcja: „WRATIO DENI NISA CARINE PISTO CARI”.
W rzeczywistości na kwartniku (Księstwo Nyskie Biskupów Wrocławskich) widnieją inskrypcje:
- awers: h EPISCOPI VRATIDENICA
- rewers: ECE EST AGNVS DEI
Źródło:
F.u.S. 435; Kopicki (R7)
WPIS 8
We wpisie https://www.wykop.pl/wpis/42417849/zlota-czara-wladcow-scytyjskich-z-kurhanu-koliba-k/ binuska twierdzi, że na fotografii widoczna jest „złota czara władców scytyjskich z kurhanu Koliba (Kul-Olba). Na czarze przedstawieni sa dwaj czarowie - Skylurus i jego syn Polak, wielcy władcy Bytozwory i Krymu-Kumorii”.
W rzeczywistości na fotografii widoczna jest elektronowa (elektron, stop złota i srebra z niewielką ilością miedzi oraz żelaza) czara z wizerunkami Scytów odnaleziona w kamiennym kurhanie Kul-Oba. Gwoli ścisłości, fryz na naczyniu tworzą aż cztery sceny: wojownika relacjonującego coś wspartemu na włóczni władcy z królewską przepaską na czole, Scyty naciągającego łuk, scena wyrywania zęba (o której wspomina binuska) oraz scena wiązania buta przez jednego z towarzyszy. Zdobienia artefaktu są wyrazem dostosowania do gustów scytyjskich greckiego realizmu, którego tematem były zazwyczaj sytuacje z życia codziennego scytyjskich nomadów. Nie ma tu mowy o wizerunkach jakichkolwiek władców.
Źródło:
Alexeyev, Andrey, 2012. The Gold of the Scythian Kings in the Hermitage Collection. St. Petersburg: The State Hermitage Publishers.
Encyclopedia of Ukraine, vol. 2 (1988)
Michael Rostovtzeff. Scythia and the Bosporus. Leningrad, 1925.
https://www.hermitagemuseum.or...
Link do wpisu, który nie znalazł się w poprzednim znalezisku: https://www.wykop.pl/wpis/41125373/po-raz-kolejny-wolam-zainteresowanych-pomimo-nieda/
Tagi spamowane przez binuskę:
archeologia, #arianizm, #artefaktnadzis, #bekazkatoli, #bukwica, #carowie, #cerkiew, #ciekawostki, #ciekawostkihistoryczne, #czechy, #epokavilka, #fotohistoria, #hanysy, #herby, #historia, #historiapolski, #historiaslaska, #imperiumlechitow, #jagiellonowie, #krym, #kryminalnahistoriakatolicyzmu, #lublin, #malarstwo, #megality, #mitologiaslowianska, #monety, #numizmatyka, #nysa #opole, #piastowie, #polska, #poznan, #prawoslawie, #przemyslidzi, #religia, #rodzimowierstwo, #rosja, #rzezba, #scytowie, #sevastopol, #silesia, #silesiorum, #slask #sleza, #slowianie, #sobotka, #starszezwoje, #sztuka, #sztukaslowianska, #ukraina, #warjagi, #wielkopolska, #wroclaw, #zloto
Komentarze (188)
najlepsze
@Student_AWAS: Służę uprzejmie. Tutaj sprawa jest prosta:
@pani_doktor_od_arszeniku
Nie wiem czy możemy mówić o Słowianach w okresie rzymskim i w epoce brązu. Jeśli już to protosłowianie, ale tak, większość to dzieło naszych przodków.
Proponuję po prostu porozmawiać z pierwszym lepszym historykiem, ewentualnie poczytać podręcznik do historii dla klas podstawowych. Uprzedzam jednak, że nigdzie nie znajdzie się potwierdzenie na to, że smok wawelski był postacią historyczną ( ͡° ͜ʖ ͡°)
ad wpis 2: jest pomylony awers z rewersem, czy raczej dwukrotnie podany awers, a może wgl inny jeszcze błąd, bo dwukrotnie podane są awersy z inskrypcją MONETA RUSSIAE (czy RUSSIE), zresztą trudno
Na awersie pierwszej monety (z prawej strony ryciny) widnieje monogram „W” i
@Archivald: W tej kwestii proponuję zapoznać się z opracowaniem prof. dr hab., historyk sztuki bizantyńskiej - Anna Różycka-Bryzek, Freski. Bizantyńsko-ruskie fundacji Jagiełły w kaplicy Zamku Lubelskiego, Lublin 2000. ISBN 83-227-1592-7
Oraz pozostałymi opracowaniami dotyczącymi tego zabytku.