Rozwój oświaty w Polsce z punktu widzenia IT.
W obecnych czasach wiele słyszymy o technologi i automatyzacji produkcji która wypiera robotników, jednak to nie robotnicy zostaną nia najbardziej dotknięci.
Rok rocznie, setki tysięcy nauczycieli, powtarza ten sam materiał dla kolejnego pokolenia uczniów. Ten cykl trwa w Polsce i na świecie od setek lat. Został on tak zakorzeniony w kulturze społecznej, ze wydaje się oczywisty i właściwy. Technologia pozwala jednak całkowicie podważyć ten dogmat.
Zamiast setek tysięcy nauczycieli, dziesiątki razy powtarzających to samo, możesz wybrać jednego najlepszego nauczyciela w danej dziedzinie, nagrać jego wykład, następnie to nagranie w tysiącach czy milionach kopi odtworzyć uczniom. Uczeń możne to nagranie obejrzeć wielokrotnie, w dowolnym terminie, dostosowując oglądanie do swoich potrzeb. Podobne rozwiązania, ojawiły sie w czasach telewizji, jednak ograniczenia technologiczne nie pozwalały w pełni wykorzystać tego potencjału. Obecnie, komputery i powiązane z nimi systemy informatyczne sa wstanie dostarczyć taką Technologie.
Wyobraźcie sobie eksperyment chemiczny, przeprowadzony w wyspecjalizowanym laboratorium nagrany z kilku kamer, w normalnym systemie edukacji, tylko niewielki promil szkół miałby szanse na pokazanie takiego eksperymentu uczniom. Finansowo było by to nie mozliwe powtórzyć w tysiącach szkół. Jednak dzięki technologi, takie eksperymenty, prowadzone przez ciekawych specjalistów były by dostępne dla każdego ucznia. Stwórz teraz, katalog dziesiątków takich eksperymentów objaśnieniami, a zaciekawiony nimi uczeń mając dostęp do nich mógłby je dowolnie oglądać.
Odwracamy sytuacje to nie dziecko przykute do biurka musi sie dostosować do programu i ram czasowych narzuconych przez nauczyciela, może z tego materiału skorzystać w dowolnym momencie. Dla przedmiotów ścisłych jak matematyka, wiedza jest przyrostowa, materiał matematyczny sprzed 50 lat jest aktualny obecnie. Doszło za to mase nowych zastosowań.
Systemy informatyczne, w dobie mediów społecznościowych bardzo mocno wyspecjalizowały się śledzeniu poczynań użytkownika, tym razem mozna wykorzystać to do analizy postępów ucznia w przyswajaniu sobie danego materiału. Komputer może, śledzić postępy ucznia dobierać do niego stopień trudności.
Ilość interakcji, komputera z uczniem jest astronomiczna w porównaniu z czasem jaki nauczyciele mogą poświęcić uczniowi. Ilość wiedzy jaką nauczyciel posiada jest zbyt mała w porównaniu z wiedza dostępna dla systemu komputerowego. Nie istnieje problem, gorszych lepszych nauczycieli, gorszych lepszych szkół.
Materiały wideo, możliwość pokazania dowolnych zakonków planety, dowolnych dzieł historycznych, dowolnego znanego eksperymentu naukowego.
Gry interaktywne, oraz systemy sztucznej inteligencji dostarczą uczniowi olbrzymia ilośc wiedzy, oraz co ważniejsze umiejętność i źródło gdzie tej wiedzy może szukać.
Szkoła w obecnej formie to przeżytek, jej zaleta jest socjalizacja uczniów i opieka nad dziećmi w czasie pracy rodziców. Do takiej wiec roli powinna zostać ona sprowadzona, nauczyciel, ma opiekować sie nad dzieckiem, nie uczyć dzieci. Szkoły zaś zostają sprowadzone do miejsc interakcji socjalnej pomiędzy uczniami, dyskusji zadanych materiałów itp., opiekun ma przypilnować by dziecko zajmowało sie nauką. Zamiast 700 tys nauczycieli, należy zatrudnić kilkuset specjalistów w poszczególnych dziedzinach, informatyków i przygotować narodowy zbiór wiedzy. Strone internetową dostępna publicznie, przeznaczona dla uczniów, ale takze dorosłych pragnących sobie odświeżyć wiedzę. Tam mogą byc tysiące wykładów, najlepszych specjalistów w poszczególnych dziedzinach.
Strone będącą zbiorem obowiązującej wiedzy, oczywiście opierając sie na ścisłej wiedzy, matematyka, fizyka, chemia, biologia, geografia, historia, jednak ignorując systemy ideologiczne czy religijne. Tu może ktoś protestować, że chce cenzorować religie, czy dogmaty polityczne, nie ta baza wiedzy nie ma byc miejscem wiary w dogmaty religijne czy ideologiczne, to ma byc baza wiedzy.
Problemem obecnego społeczeństwa jest wysoka izolacja społeczna dzieci, dzieci wychowują sie bez rodzeństwa, często w rozbitych rodzinach, zmniejszona jest takze interakcja z innymi dziećmi, dzieci spędzają czas przed komputerem. Szkoła nie jest wstanie dostarczyć wiedzy większej niz komputer, wiec nie ma sensu jej używać w tej roli. Zamiast przekazywania wiedzy, szkoła ma byc miejscem socjalnej interakcji, tak dziecko bezie spędzało w niej czas na lekcjach przed komputerem, ale główny nacisk powinien byc położony, na naukę współpracy i budowania kontaktów z rówieśnikami. Nauczyciele, staja sie uzupełnieniem systemu edukacji. Oczywiscie, mają pełne prawo do prywatnych korepetycji.
Jest to takze niezbędne w związku z wysokim zaangażowaniem politycznym nauczycieli, indoktrynacja neomarksistowska, czy zwykłe bojówki aktywistów politycznych, świadczą o wysokim poziomie degeneracji środowiska nauczycielskiego. W szkole powinien obowiązywać całkowity zakaz agitacji politycznej, a szczególnie zakaz indoktrynacji do 15 roku życia.
- Usunięcie religii, w tym zakaz propagowania non teistycznych religii marksistowskich
- Brak indoktrynacji państwowej bez względu czy dotyczy wielbienia to Polski czy też EU,
- Oczywiście zakaz wprowadzania do szkół komisarzy politycznych typu aktywiści LGBT.
Religie, ideologie, patriotyzmy pozostawiamy rodzicom.
Nowy system nauczania powinien skupiac sie na nauce przedmiotów ścisłych i języków.
Ośrodki opieki/szkoły powinny byc tworzone na zasadach rynkowych na podstawie bonu oświatowego. System oceniania uczniów bedzie oparty postępach w systemie, oraz moze być zakończony niezależnym egzaminem Państwo zapewni dzieciom odpowiednie urządzenia elektroniczne, laptopy/tablety.
Edukacja nie jest środkiem zapewnienia miejsc pracy blokowi wyborczemu, edukacja ma przekazywać wiedzę uczniom, na chwile obecna nauczyciel stał się przeżytkiem, a szkoły miejscami indoktrynacji. Internet, jest przełomem na miarę prasy Gutenberga, dostęp do wiedzy przestał być problem, problemem są manipulacje wiedzą zgodnie z zapotrzebowaniem poszczególnych grup interesu. Dlatego stworzenie, wzorcowej bazy wiedzy jest kluczowe.
Popatrz z punktu widzenia pracodawcy, uczeń morze przedstawić mu dokładny raport, jakie materiały przyswoił i w jakim stopniu.
Komentarze (11)
najlepsze
Mimo tego, że jestem bardzo związany z IT, widzę wady obecnego systemu edukacyjnego, to jednak samo oglądanie wykładów nie zastąpi nauczyciela.
Jest wiele powodów. Przykładowo:
- Kto poprowadzi dyskusję, jak nauczyciele będą tylko niewykwalifikowanymi opiekunami?
- Co z ćwiczeniami? Przykładowo na studiach są wykłady i ćwiczenia, bo przez samo słuchanie dużo mniej
- Sama umiejętność weryfikacji poprawności dyskusji wymaga całkiem porządnych kwalifikacji.
- Stworzenie wysokojakościowego programu do nauki przez interakcję jest droższe i za wolne w stosunku do zmieniających się trendów i wiedzy. Jednak czasami się to robi, prawda, tylko zwykłe jest to tylko dodatek.
- Język naturalny jest niejednoznaczny na każdym poziomie. Komputery jeszcze przez bardzo długi czas, o ile w ogóle, nie będą w stanie interpretować znaczenia tekstu
@Antyradek: to twa opinia.
tak, i co z tego, ale nawet nie wymaga wiedzy na temat przedmiotu dyskusji, opiekun ma byc mooderatorem, który przestrzega poszanowania zasad dyskusji, ty;u oparcie sie na wiarygodnym materiale zrodłowy,m braku ataków personalnych itp.
Szkoła nie służy do zdobywania wiedzy tylko do nauki pracy w grupie, znalezienia swoich mocnych i słabych stron, wykształcenia u siebie motywacji, systematyczności, sposobu na skuteczną naukę. Każdy gimbus ma całą Khan Academy na kliknięcie palcem a woli oglądać patostreamy.
I żeby nie było - nie uważam żeby szkoła w obecnej formie była
Komentarz usunięty przez moderatora
Proponuję przeczytać tekst przed wrzuceniem i chociaż zwrócić uwagę na czerwone podkreślenia.
Starałem się nie zwracać uwagi, ale przy tyłu błędach po prostu się nie da. Bardzo psuje to odbiór treści.