@PrzestrzenBanacha: Transformator ma "konserwator oleju" czyli taki zbiornik wyrównawczy który m.in kompensuje rozszerzalność cieplną oleju. To ta beczka u góry.
@arekb81: Cysterny mają zawory oddechowe które kontrolują ciśnienie wewnątrz zbiornika. Niektórych cystern nie zalejesz do pełna bo przekroczy dopuszczalny ładunek całkowity pojazdu.
Pytanie do eksperta. Dlaczego na drogach w Polsce (nie wiem jak w innych panstwach) duzo czesciej widuje cysterny na konstrukcji ramowej ktore sa mniejsze (przynajmniej wizualnie) od cystern bez ramy, samonosnych?
@WilkEurazjatycki: Zbiornik jest konstrukcją cienkościenną, waży mało a pojemność ma dużą. Wykorzystanie modelu samonośnego wymaga dodatkowego żebrowania. Zbiorniki najczęściej wykonane są ze stali 304l i 316l, które są dość drogie w zakupie i obróbce oraz spawaniu. Bez żebrowania płaszcz utraci stateczność i zbiornik ulegnie collapse’owi. Konstrukcja samonośna ma sens przy niewielkich zbiornikach, tych z dużymi przegrodami lub dla mediów niskiej gęstości. Podnoszenie przyczepy nie ma tu za wiele do rzeczy. Standardowe
niestety ale film ma błedy, wszystkie trzy typy sa do spożywki, a najcześciej są w użycu własnie komorowe [3 lub 4] wszystkie da sie wyczścić, jak widac jest to stary, lata 80/90 amerykanski film i nie ma nic wspolnego z eurpopejskim standardem gdzie najczesciej auta ładuje sie do pelna żeby uniknac sytuacji z ruchem w cysterne, zbiorniki maja zawory cisnieniowe i podcisnieniowe żeby nie implodowały lub pękły, maja zawory wyrównawcze [między komorami]
@kontrowersje: Tak. Wiele osób się dziwi, ale tak to się odbywa. Firmy wymieniają się również między sobą gotowym produktem który podgrzewany webastem w cysternie podróżuje po całej europie. Np. Z Niemiec do Polski Hiszpani, Belgii... i na odwrót. Temat rzeka... Masa kakaowa produkowana z ziarna jest w krajach typu Belgia Holandia. Mają swoje plantacje po całym świecie i są głównymi dostawcami ziaren kakaowca i w pewnym sensie mają monopol na zaopatrzenie.
"Głównym celem tego testowego lotu było zbadanie wpływu stanu nieważkości na paliwo rakietowe zgromadzone w zbiorniku drugiego stopnia rakiety (S-IVB). Miał on masę 26,5 ton. W zbiornik wbudowano 83 czujników oraz 2 kamery telewizyjne, które przekazywały na żywo zachowanie się paliwa w zbiorniku."
@yolantarutowicz: to jest jeden z poważniejszych problemów w rakietach. SpaceX masę badań przeprowadził właśnie pod kątem zachowanie się cieczy, choć mieli już ogromną bazę danych z NASA. Drugim b. istotnym problemem jest jednostajność (równomierność) spalania mieszanki podczas lotu. Jej brak może doprowadzić do drgań, które w połączeniu z tak dużą ilością cieczy, może doprowadzić do tragedii. Dlatego z pozoru prosty silnik rakietowy, jest tak naprawdę silnikiem High-Tech. Gdyż jego precyzja wykonania
@czarnymelonik: Przecież na filmie nawet powiedzieli, że te bez przegród są częściej do celów spożywczych, bo da się je łatwo dezynfekować, więc sądzę, że mamy na drogach każdą kategorię, w zależności od ładunku i tak, ta bez przegród wydaje się być niebezpieczna, szczególnie jeżleli kierowca kupił prawo jazdy na ukraińskim bazarze ( ͡°͜ʖ͡°)
W temacie cystern chciałbym dorzucić pewną sprawę. Rozmawiałem z kilkoma kierowcami cystern jeżdżącymi na trasach Polska-Europa południowo-wschodnia. Nikt u nas i u naszych sąsiadów z tych kierunków nie kontroluje przestrzegania rozgraniczenia na cysterny do przewozu tylko substancji spożywczych i innych.
@TankDriver: Nieprawda. Cysterna spożywcza jest oznaczona napisami "nur fur lebensmittel" Za takie coś kryminał co piszesz. Ewentualnie jakiś prywaciaż "na lewo" może coś przewozić.Ale potem musi szukać gdzie umyć beczkę. Osobiście jak bym spotkał takiego to od razu policja. Raz widziałem przypadek jak kiero z rumunii wracał do PL i chciał umyć cysternę po kleju bo chciał ładować mleko koło Katowic. Wyje***li gościa z myjni. BO idioci się zdarzają. Pozdrawiam. Kierowca
Komentarze (47)
najlepsze
* prawie, bo ciecz się rozszerza od temperatury i mogło by rozerwać cysternę.
@MrEngineer: zapadnie się...
Rakieta Apollo 2 (1966)
"Głównym celem tego testowego lotu było zbadanie wpływu stanu nieważkości na paliwo rakietowe zgromadzone w zbiorniku drugiego stopnia rakiety (S-IVB). Miał on masę 26,5 ton. W zbiornik wbudowano 83 czujników oraz 2 kamery telewizyjne, które przekazywały na żywo zachowanie się paliwa w zbiorniku."
#rakiety #kosmosboners