Ludzie chyba nigdy się nie nauczą, że zmiany nie mogą następować tak szybko jak nam się wydaje. Mam dość czytania co kilka tygodni, że za 15 lat nikt już nie będzie korzystał z samochodów, wszyscy będą jeździć futurystycznymi kolejkami, nie będziemy jeść normalnych posiłków tylko pigułki, etc. Zwróćcie uwagę ile czasu od momentu upowszechnienia samolotów minęło, a ludzie wciąż korzystają z pociągów i samochodów mimo, że mówiono wtedy, że te środki transportu
@Supercoolljuk: podobno radzieccy naukowcy już dawno wymyślili pigułkę po której zjedzeniu człowiek nie jest głodny przez cały dzień. Tabletka taka ważyła 1,5kg i była zrobiona głównie z mączki kostnej.
Ciekawe, że wtedy planowano przenieść ruch samochodowy pod ziemię. Dziś taka koncepcja jest "nietypowa", "odkrywcza" itp. Chętnie widziałbym w Warszawie w centrum ruch samochodowy schowany głęboko pod ziemią, a na powierzchni tylko komunikacja miejska i rowery.
Zważając na kwestie bezpieczeństwa ruch nie może odbywać się w przestrzeniach zamkniętych powyżej określonej długości; nie wiem jakich, nie znam się na wytycznych przepisów budownictwa drogowego.
W wypadku tunelu trzeba zadbać o wentylacje,a konkretnie ilość dopuszczalnego stężenia gazów i pyłów, zapewnienie dobrej widoczności i warunków klimatycznych. Nie mówiąc już o drogach pożarowych, ewakuacyjnych. Najdłuższy drogowy tunel świata długości 24 km., łączący Lærdal oraz Aurland w Norwegii. Jego budowa rozpoczęto w 1995 i
@koziolek666: podejrzewam że to jednak trochę za drogie rozwiązanie, budowa tego wszystkiego pod ziemią, wraz z rozwiązywaniem problemów z tym związanych (trzeba to zrobić odpowiednio, żeby się ludzie nie podusili w tej masie spalin) jest w tej chwili finansowo niemożliwa (i pewnie jeszcze długo nie będzie)
Aby tak miasto mogło wyglądać to trzeba by je budować od początku mając taki projekt. A jak to jest z zbudowaniem całego miasta na raz już wiadomo: jest takie jedno na świecie i nikt nie chce w nim mieszkać.
Idea przeniesienia stolicy Brazylii w głąb kraju pojawiła się już na początku XVIII w., ale dopiero w 1955 roku podjęto taką decyzję. Rok później prezydent Kubitschek podpisał akt założycielski. Plan urbanistyczno-architektoniczny miasta stworzyli dwaj brazylijscy architekci Lucio Costa (plan przestrzenny) i Oscar Niemeyer (budynki użyteczności publicznej). W projekcie tym wykorzystano najnowocześniejsze rozwiązania stosowane w urbanistyce i architekturze. Budowa miasta została rozpoczęta w 1956 r., a oficjalna inauguracja stolicy
Ciekawostka że prezydentem Zamościa jest potomek Jana Zamoyskiego (założyciela miasta) Marcin Zamoyski. Swoją drogą jestem ciekawy czy gdzieś na świecie jest podobna sytuacja.
O wielopoziomowych miastach (nawiasem mówiąc: gdzie bogaci żyją na górze, a biedni na dole) pisał już bodajże (o ile pamięć mnie nie myli, bo dawno czytałem) Herbert George Wells w "Wehikule Czasu" z 1895. Tak, więc rysunek i film nie są tak znowu oryginalne.
Trzeba jednak przyznać, że efekty Metropolis wgniatają w ziemię , jeśli popatrzy się na datę produkcji :).
@100piwdlapiotsza: A jaką radochę mieliby wrogowie w czasie wojny... 1 nalot bomb zapalających i kilka mln ludzi nie żyje albo przynajmniej nie ma gdzie mieszkać.
@kubatre1: bardzo futurystyczne jak na tamte czasy ... ale jedno trzeba przyznac ... taka ciasna i wysoka zabudowa pozwalała by zmieścic 20 000 000 miasto na paru kilometrach kwadratowych ...
to tak jakby cały New York zmieścic na jednej tylko wyspie manhattan ...
Nie wiem ile warunków musiałoby być spełnionych, aby takie miasto było stabilne i nie zapadałoby się. W Polsce możemy uczyć się na przykładzie centrum Górnego Śląska, gdzie wszystko się trzęsie, a Bytom powoli wpada do kopalni.
Chyba, żeby nie wkopywać się zbyt mocno w ziemię, tylko budować na powierzchni wieżowce, a ich dolne poziomy wykorzystywać na parkingi i ogólnie pomieszczenia nie przeznaczone do mieszkania.
Ale to możliwe byłoby w przypadku całkowicie nowych
Komentarze (76)
najlepsze
W wypadku tunelu trzeba zadbać o wentylacje,a konkretnie ilość dopuszczalnego stężenia gazów i pyłów, zapewnienie dobrej widoczności i warunków klimatycznych. Nie mówiąc już o drogach pożarowych, ewakuacyjnych. Najdłuższy drogowy tunel świata długości 24 km., łączący Lærdal oraz Aurland w Norwegii. Jego budowa rozpoczęto w 1995 i
Brasilia: http://pl.wikipedia.org/wiki/Bras%C3%ADlia
Idea przeniesienia stolicy Brazylii w głąb kraju pojawiła się już na początku XVIII w., ale dopiero w 1955 roku podjęto taką decyzję. Rok później prezydent Kubitschek podpisał akt założycielski. Plan urbanistyczno-architektoniczny miasta stworzyli dwaj brazylijscy architekci Lucio Costa (plan przestrzenny) i Oscar Niemeyer (budynki użyteczności publicznej). W projekcie tym wykorzystano najnowocześniejsze rozwiązania stosowane w urbanistyce i architekturze. Budowa miasta została rozpoczęta w 1956 r., a oficjalna inauguracja stolicy
O wielopoziomowych miastach (nawiasem mówiąc: gdzie bogaci żyją na górze, a biedni na dole) pisał już bodajże (o ile pamięć mnie nie myli, bo dawno czytałem) Herbert George Wells w "Wehikule Czasu" z 1895. Tak, więc rysunek i film nie są tak znowu oryginalne.
Trzeba jednak przyznać, że efekty Metropolis wgniatają w ziemię , jeśli popatrzy się na datę produkcji :).
to tak jakby cały New York zmieścic na jednej tylko wyspie manhattan ...
Chyba, żeby nie wkopywać się zbyt mocno w ziemię, tylko budować na powierzchni wieżowce, a ich dolne poziomy wykorzystywać na parkingi i ogólnie pomieszczenia nie przeznaczone do mieszkania.
Ale to możliwe byłoby w przypadku całkowicie nowych