Niestety, komputery 'dzisiejsze' są zbyt skomplikowane, aby zaryzykować ich instalację na pokładzie urządzeń wysyłanych w kosmos i to raczej nic z optymalizacją nie ma wspólnego. Pewnie, że kod tworzony na taką misję jest prawie idealny, przeglądany przez setki programistów w celu wychwycenia każdego możliwego błędu, ale nie ma to nic wspólnego z potęgą sprzętu i prędkości :)
Gdzieś czytałem, że dzisiejsze procesory są tak zminiaturyzowane, że wpływa na ich działanie nawet promieniowanie
@zly_czlowiek: Dokładnie tu leży istota rzeczy. Stare procesory miały wymiar technologiczny produkcji wiele większy aniżeli dzisiejsze procesory. W dzisiejszym procesorze linie transmisyjne są tak zminiaturyzowane, tak małe prądy płyną na poszczególnych ścieżkach że wysokoenergetyczne promieniowanie kosmiczne może wybijać wędrujące elektrony ze ścieżek w procesorze i pamięci. W efekcie prostym tego skutkiem może być zmiana z "1" na "0" w wyniku instrukcji i skierowanie promu pod złym kątem natarcia do atmosfery i
@xaliemorph: a nie wystarczyłoby wrzucić jakiegoś starego procka np. 120 nm i zamknąć w ołowianej skrzyni? albo jakiejś która pochłaniałaby to promieniowanie?
@voldenet: Dobrze gada. A co za obliczenia maja byc prowadzone na ISS zeby wymagaly optymalizacji? Caly tamten uklad jest co najwyzej odpowiedzialny za komunikacje z ziemia i sterowanie silnikami stacji... Tu nie potrzeba duzej mocy, chyba.
@novo: 3 razy próbowałem uzupełnić swój pierwszy komentarz o informacje o małym poborze prądu, o znikomej liczbie obliczeń (wszystko liczą superkomputery Nasa na ziemi,prom dostaje już przetworzone dane) Co najistotniejsze prostocie konstrukcji przez co astronauci są w stanie naprawić dowolną usterkę w komputerze promu.
Niestety za każdym razem mój komentarz po paru sekundach wracał do wersji pierwotnej.
No bo raczej promowi nie jest potrzebne wyświetlanie ładnego interfejsu z trzepoczącymi jak flaga na wietrze okienkami, czy renderowanie grafiki 3D na zywo podczas jakiejś strzelanki. To w większości jakieś obliczenia.
tutaj nie chodzi o grafikę, okienka czy inny niepotrzebny feature.
Zauważ że otwierając FF, zanim zobaczysz jego okno, najpierw zeżre Ci ponad 100MB RAMu.
Tutaj różnica jest w czym innym i nazywa się "system czasu rzeczywistego"
Tak na prawdę RAM w takich systemach nie jest wykorzystywany tak jak w normalnym PC - do zapisywania informacji potrzebnych w określonych sytuacjach w przyszłości, tylko najczęściej do przetrzymywania porcji danych strumieniowych, które jeszcze
Z tego co pamiętam, to nawet w nowszych maszynach jak np. myśliwce, używa się do dzisiaj sprzętu ery 486 i podobnych głównie z tego względu, że architekci oprogramowania są w stanie przewidzieć wszystkie możliwe przypadki zachodzące w systemie - nowszy sprzęt jest jak narazie zbyt skomplikowany (mogło się coś zmienić, czytałem o tym dość dawno).
"Blue Screen" na wysokości kilku kilometrów nie byłby zbyt zabawny.
@Pan_Borowik: Potwierdzam. Z tym, że nie chodzi o to, że architekci są w stanie wszystko przewidzieć, a o to, że ten sprzęt został bardzo dokładnie przebadany na wszystkie możliwe przypadki.
@mabo: Trzeba mieć bardzo dużą wiedzę na temat programowania niskopoziomowego, grafiki, a co za tym idzie matematyki, bardzo rozległą umiejętność analitycznego myślenia oraz wyobraźnię.
W gruncie rzeczy jest to pisanie normalnej aplikacji tylko nastawionej na jak najmniejszą ilość instrukcji i zasobów (np. tekstury czy muzyka generowane od podstaw).
Komentarze (72)
najlepsze
Gdzieś czytałem, że dzisiejsze procesory są tak zminiaturyzowane, że wpływa na ich działanie nawet promieniowanie
http://en.wikipedia.org/wiki/IBM_AP-101 Więcej info.
Niestety za każdym razem mój komentarz po paru sekundach wracał do wersji pierwotnej.
tutaj nie chodzi o grafikę, okienka czy inny niepotrzebny feature.
Zauważ że otwierając FF, zanim zobaczysz jego okno, najpierw zeżre Ci ponad 100MB RAMu.
Tutaj różnica jest w czym innym i nazywa się "system czasu rzeczywistego"
Tak na prawdę RAM w takich systemach nie jest wykorzystywany tak jak w normalnym PC - do zapisywania informacji potrzebnych w określonych sytuacjach w przyszłości, tylko najczęściej do przetrzymywania porcji danych strumieniowych, które jeszcze
"Blue Screen" na wysokości kilku kilometrów nie byłby zbyt zabawny.
A ta wersja w JS - 512 bajtów: http://www.p01.org/releases/512b_jspongy/jspongy.htm
W gruncie rzeczy jest to pisanie normalnej aplikacji tylko nastawionej na jak najmniejszą ilość instrukcji i zasobów (np. tekstury czy muzyka generowane od podstaw).
http://obligement.free.fr/articles_traduction/amiganasa_en.php