@lukaszlukaszkk: Nie, na filmiku mowa o koncentracji naprężeń. Ale gdyby sama koncentracja była problemem, to Comet latałby normalnie - przecież testy przeszedł. Problemem było to, że koncentracja naprężeń prowadziła do rozwoju pęknięć. Co jest podstawą mechaniki.... Ale pewnie minusują "chómaniści" :-)
@seledynowakalarepa: Takie konkrety, że masz 1:50 filmu, który można opisać
Okna w samolocie mają zaokrąglenia, bo owalne kształty lepiej rozkładają naprężenia materiału i zmniejszają jego zmęczenie, przez co samoloty się przedwcześnie nie rozpadają w powietrzu.
No ale oczywiście musiał być wstęp, rozrysowanie gdzie są okna itd. Zabrakło chyba tylko "długość 5 boisk piłkarskich" i "subskrybujcie/lajkujcie/łapkę w górę dejcie!"
Bez oglądania materiału i czytania innych komentarzy - osłabienie strukturalne zaczynające się od narożników przy oknach, a co wyszło przy wypadku - jeśli dobrze pamiętam - Cometa?
@ikov: Bez oglądania materiału i czytania innych komentarzy - masz rację. Jakiś samolot w locie się rozerwał przez prostokątne okna gdyż narożni okien okazały się słabym punktem. Okrąg to najwytrzymalszy kształt dlatego zaokrąglono krawędzie okien zwiększając wytrzymałość konstrukcji.
Komentarze (75)
najlepsze
@lukaszlukaszkk: Przekonali się o tym pasażerowie Cometa
O taki wypok nic nie robiłem.
No ale oczywiście musiał być wstęp, rozrysowanie gdzie są okna itd. Zabrakło chyba tylko "długość 5 boisk piłkarskich" i "subskrybujcie/lajkujcie/łapkę w górę dejcie!"
http://www.wykop.pl/link/1618547/dlaczego-samoloty-maja-zaokraglone-okna/