Tu brakuje jeszcze jednej informacji, jak prawidłowo używać tego systemu. Przy hamowaniu gdy dojdzie do interwencji systemu ABS i pojawiają się charakterystyczne wibracje pedału hamulca, niektórzy odruchowo zmniejszają siłę nacisku na pedał. To jest błąd, który może prowadzić do zmniejszenia skuteczności hamowania.Należy utrzymywać pełen nacisk na pedał hamulca. Niektóre samochody wyposażone są w system zwany "asystent siły hamowania" który sam utrzymuje ciśnienie w układzie hamowania przy hamowaniu awaryjnym, ale nie
@klaun-szyderca: Moim zdaniem dobrze, że pedał przenosi te drgania. Inaczej na przykład niektórzy kierowcy mogliby nie zauważyć, że jest ślisko. Jak się poczuje, że pedał zapulsował, to od razu się większa ostrożność włącza.
@klaun-szyderca: Chodzi o bezpieczeństwo i koszt systemu. W klasycznym układzie hydraulicznym nawet gdy wszystkie elektryczne / elektroniczne elementy zawiodą np z powodu braku zasilania to zawsze pozostaje czysto hydrauliczny, pasywny układ. W przypadku brake by wire musiałby być w pełni redundantne 2 układy, z własnym niezależnym zasilaniem itp. Prawdopodobnie koszty obsługi takiego układu byłby tez wyższe, np z powodu konieczności okresowej wymiany akumulatorów zasilających te układy. Czyli reasumując, jak zwykle
ja to tam mam problem z absem; a dokladnie przy delikatnym hamowaniu dojeżdzaniu do swiateł włącza sie absik: czujniki predkości działaja, pokazuja prawidłowo predkość kół, klocki tarcze zmienione, działo sie tak też przed zmianą; dzieje se tak na kołach letnich/zimowych... jakies propo jak to zdiagnozować?
@piekuo: Nie powiedziałbym, że średnio rozgarnięty by wystarczył, szczególnie w sytuacji, w której kierowca nie spodziewał się hamowania awaryjnego (czyli w ruchu drogowym prawie zawsze). Ba, wszystkie badania pokazują, że ABS poprawia szansę na uniknięcie/redukcję skutków wypadku w statystycznym samochodzie. Nie mniej faktycznie na prostej hamowanie na granicy przyczepności zawsze będzie skuteczniejsze od ABSu, o śniegu i żwirze nie mówiąc.
Nie wiem jak stary jest ten film,ale z wyzebieniem dla sensora ECU na osi ,tak jak pokazane na animacji jak i na krotkim kadrze filmu, nie spotkalem sie.Wiec gdybym obejrzał film i zabrał sie za naprawę to bym zonka złapał.Ale po za tym film ,rzeczywiscie wyjasnia wiele,nawet chyba wszystko.
@bartek_j: Nie bardzo z Toba sie zgodzę.Pracuje w firmie gdzie robimy inspekcje i naprawy pojazdów raczej wiekszych.Rozbieramy kazdego dnia kilkanaście takich zestawów hamulcowych.Stanowcza wiekszość nie ma wiecej jak 4,5,6 lat.wiec raczej nowe i w zadnym z nich nie ma innych niż zebatkowe ,tylko sposób rozmieszczenia wyzebienia (po okregu).Byc może w osobowych nowej generacji...
@HHSbits: Tak, ja pisałem o osobowych, i to takich z roku 2005 ;) W osobowych przeważają pierścienie magnetyczne, ale w niektórych są zębatki. We wszystkich z lat 90 są zębatki.
Dobry materiał wszystko jasnie i klarownie wytłumaczone krok po kroku, jak w tym jeszcze starszym filmiku o mechaniźmie różnicowym. No i w końcu wiem co znaczy skrót ABS- Anti-Lock Braking System= system hamulcowy zapobiegający blokowaniu sie kół.
@Endrius: chodzi o utrzymanie najwyzszego mozliwego wspolczynnika tarcia na roznych nawierzchniach przy utworzeniu optymalnych warunkow dla opony. Dlatkowo w roznych samochodach dazy sie do innej charakterystyki jezdnej. Sportowe auto bedzie mialo np. 20-30%uslizg kol. Zwykle 4 kolka z kierownica do miasta bedzie miec w zasadzie tez uslizg zniwelowany. teraz ABSy sa duzo bardziej czule i szybsze w dzialaniu niz kiedys i pozwalaja na takie dzialania konstruktorow.
Nie pomieszałeś czegoś? Cała idea ABS ma zapobiegać właśnie poślizgowi. Poślizg jest wtedy, kiedy pęd samochodu przekracza możliwości przyczepne/trakcyjne opony.
Komentarze (70)
najlepsze
Ale czym się inspirował ten co wymyślł ABS, to ja nie...
W przypadku brake by wire musiałby być w pełni redundantne 2 układy, z własnym niezależnym zasilaniem itp. Prawdopodobnie koszty obsługi takiego układu byłby tez wyższe, np z powodu konieczności okresowej wymiany akumulatorów zasilających te układy. Czyli reasumując, jak zwykle
czujniki predkości działaja, pokazuja prawidłowo predkość kół, klocki tarcze zmienione, działo sie tak też przed zmianą; dzieje se tak na kołach letnich/zimowych... jakies propo jak to zdiagnozować?
Troche sie zawiodłem, ale moze to i dobrze ( ͡° ͜ʖ ͡°)
W osobowych przeważają pierścienie magnetyczne, ale w niektórych są zębatki. We wszystkich z lat 90 są zębatki.
wszystko jasnie i klarownie wytłumaczone krok po kroku, jak w tym jeszcze starszym filmiku o mechaniźmie różnicowym.
No i w końcu wiem co znaczy skrót ABS- Anti-Lock Braking System= system hamulcowy zapobiegający blokowaniu sie kół.
@Endrius:
Nope. Definicja poślizgu jest inna. Powiem więcej: nie ma hamowania, przyspieszania czy skręcania bez poślizgu.
Na wykresie poniżej, PK to jest poślizg wzdłużny koła.