@mapixxx: Z tym hamowaniem to na wodzie mały problem jest. Ojciec mojej znajomej pływa na kontenerowcach i mówi, że jak na otwartym morzu na horyzoncie pojawia się inny statek, to już jest alarm wszczynany, bo mogą się nie minąć. Taki statek nawet na całej wstecz potrzebuje pewnie kilkunastu kilometrów, żeby się zatrzymać.
@rftn: Zrobiłem małe rozeznanie -aby mieć punkt zaczepienia do skali - 'jak blisko było' - garść tego co myślę, że warto przytoczyć; Ot, może kogoś zaciekawi:
Masowiec o nośności 32 tys. ton, załadowany. Ruszenie "cała naprzód" z zatrzymania: -Prędkość sterowna (ok 3 węzłów)(1,5 m/s) (5,4 km/h) - osiągnięta po 3 minutach i przebytych 180 m. -Prędkość maksymalna, 15 w (7,5 m/s)(27 km/h) - po 33 minutach i 5 milach morskich (ok.
@Borszczuk: Ostatnio daleki znajomy zarysował 2 auta (oraz swoje) i barierkę na parkingu mając czujnik parkowania. Ludzie są zdolni do wielu rzeczy, nawet otoczeni nowoczesnym skutecznie działającym sprzętem :D
Swoją drogą nie rozumiem jak majac radary, radia etc może dojsc do takiej sytuacji.
@Borszczuk: wszystko wydaje się proste, gdy rozpatruje się tylko dwie jednostki, których kursy się przecinają. Często jednak jednostek jest więcej i wtedy sprawa się komplikuje. A nawet przy dwóch jednostkach może dochodzić do nieporozumień. Wystarczy, że jedna z jednostek nie ma ochoty zbytnio nadkładać drogi i już pojawia się pokusa do mijania na małej odległości.
Hiszpanie (w tle słychać trzaski): Tu mówi A-853, prosimy, zmieńcie kurs o 15 stopni na południe, by uniknąć kolizji... Płyniecie wprost na nas, odległość 25 mil morskich.
Amerykanie (trzaski w tle): Sugerujemy wam zmianę kursu o 15 stopni na północ, by uniknąć kolizji.
Hiszpanie: Odmowa. Powtarzamy: zmieńcie swój kurs o 15 stopni na południe, by uniknąć kolizji...
@brick: Szkoda. :-) Trochę mi to przypomniało jedną z opowieści ze "Znaczy kapitana" Borhardta. Nie brzmi aż tak śmiesznie, ale prawdziwą była. Nadpobudliwy służbista sternik małego stateczku nadaje "światłem" do turystycznego "krążownika": - What ship (według morskiej nomenklatury jest to bezczelne pytanie) Odpowiedź z dużego: - Kobietę masz? - Nie - To widać!
Komentarze (163)
najlepsze
Masowiec o nośności 32 tys. ton, załadowany.
Ruszenie "cała naprzód" z zatrzymania:
-Prędkość sterowna (ok 3 węzłów)(1,5 m/s) (5,4 km/h) - osiągnięta po 3 minutach i przebytych 180 m.
-Prędkość maksymalna, 15 w (7,5 m/s)(27 km/h) - po 33 minutach i 5 milach morskich (ok.
Swoją drogą nie rozumiem jak majac radary, radia etc może dojsc do takiej sytuacji.
@Borszczuk: wszystko wydaje się proste, gdy rozpatruje się tylko dwie jednostki, których kursy się przecinają. Często jednak jednostek jest więcej i wtedy sprawa się komplikuje.
A nawet przy dwóch jednostkach może dochodzić do nieporozumień. Wystarczy, że jedna z jednostek nie ma ochoty zbytnio nadkładać drogi i już pojawia się pokusa do mijania na małej odległości.
Hiszpanie (w tle słychać trzaski):
Tu mówi A-853, prosimy, zmieńcie kurs o 15 stopni na południe, by
uniknąć kolizji... Płyniecie wprost na nas, odległość 25 mil morskich.
Amerykanie (trzaski w tle):
Sugerujemy wam zmianę kursu o 15 stopni na północ, by uniknąć kolizji.
Hiszpanie:
Odmowa. Powtarzamy: zmieńcie swój kurs o 15 stopni na południe,
by uniknąć kolizji...
Amerykanie
Nadpobudliwy służbista sternik małego stateczku nadaje "światłem" do turystycznego "krążownika":
- What ship (według morskiej nomenklatury jest to bezczelne pytanie)
Odpowiedź z dużego:
- Kobietę masz?
- Nie
- To widać!