Tatra i jej słynna rama
Animacja pokazująca budowę ramy z centralną rurą nośną która do dziś jest stosowana w samochodach marki Tatra.
PawelW124 z- #
- #
- #
- #
- #
- 58
- Odpowiedz
Animacja pokazująca budowę ramy z centralną rurą nośną która do dziś jest stosowana w samochodach marki Tatra.
PawelW124 z
Komentarze (58)
najlepsze
Ciekawostki:
-badania Deutza z lat 60-tych (lub 70-tych) dowiodły, że silniki chłodzone powietrzem są trwalsze, IIRC z uwagi na szybsze rozgrzewanie
-paradoksalnie silniki chłodzone powietrzem dają sobie lepiej radę w gorącym klimacie, bo nawet wtedy gradient temperatury między powietrzem a elementem chłodzonym jest wysoki.
Autosan H10-11 z silnikiem TAM V8
-czy możliwość dużego wychylenia koła (w porównania do klasycznego zawieszenia) jest związana z dłuższym ramieniem? (czyli półoś ma początek w osi pojazdu a nie obrzeżach ramy)
- czy ta centralna oś nośna jest konieczna bo jak widać na filmie klasyczna rama i tak tu jest, to czemu oś napędowa nie jest po prostu na niej podwieszona.
Ma może ktoś jakiś link do omówienia
- możliwość dużego wychylenia koła jest związana z ograniczeniem w tej konstrukcji do minimum liczby przegubów kulowych (tylko dwa przy kołach przednich z racji konieczności ich skręcania) oraz przegubów krzyżowych (Cardana), które, by przenosić moment napędowy (szczególnie, gdy jest on duży) bez zostania uszkodzonymi, mogą być skręcone tylko o stosunkowo niewielki kąt.
- co do centralnej rury nośnej - ja nie widzę, żeby ta konstrukcja przenosiła całe obciążenie. Centralnym
Sama rura waży nie dużo a mocno usztywnia samochód i zwykła rama może być przez to lżejsza i można wtedy załadować więcej ładunku.
Przy samej rurze nie byłoby do czego przymocować kabiny i zabudowy.
Macie zdjęcie na zachętę, jak coś to mogę wrzucić więcej :)