Dokładniej na filmiku widać wąskotorówkę przewożącą urobek z pola torfowego do zakładu. Czemu tory takie krzywe i niestabilne? A dlatego że tory leżą bez żadnej podsypki na gruncie który jest bardzo miękki. Parę przejazdów po nowo położonych torach na takim gruncie zrobiło by im krzywdę, a co dopiero lata pracy. O dziwo mimo tego jak wygląda torowisko kolejka nie wykoleja się bo prędkość w której pracuje to maksymalnie ok 5km/h, trzęsie i
@ak44: Nie opłaca się w kopalniach, na hałdach kłaść torów tak jak się to robi na normalnych liniach, bo za parę dni czy miesięcy odkrywka przeniesie się dalej i będzie trzeba też przenieść tory. Wiem, że kiedyś oprócz tymczasowego torowiska robiło się także tymczasową sieć trakcyjną. Konstrukcje wsporcze takiej sieci były mocowane do podkładów kolejowych i całość była przenoszona wraz z frontem postępujących prac.
@ak44: Nikt tu jeszcze nie zadał tego pytania, a mnie od razu to zaintrygowało. Dlaczego stosuje się taką kolejkę i takie tory zamiast innej możliwości transportu? Jest to w ogóle opłacalne? Ma jakiś sens? 5km/h to prędkość strasznie mała. Ktoś wcześniej wspomniał też, że sam skład jest dość lekki. Lepszym, szybszym rozwiązaniem nie byłby jakiś ciągnik bądź pojazd na gąsiennicach (jeśli grunt nie pozwala na poruszanie się na kołach)?
Czytałem kiedyś książkę o 1WŚ, jak na szybciora przy linii frontu kładli takie tory, by podciągać amunicję, potem je szybko kładli gdzie indziej - ciężarówek terenowych wtedy nie było, nie dało rady inaczej. Używali takich malutkich ciuchci.
@wtf24: Jak się zaprzesz (i odkręcisz hamulec, hue hue hue), to zwykły "pełnowymiarowy" wagon jak najbardziej przepchniesz siłą mięśni, nie trzeba być do tego strongmanem, tyle, że po płaskich torach oczywiście, bo sinus pochyłości daje na dużym wagonie potężną siłę...
nie powiesz mi, ze codziennie widujesz takie torowisko? Przeciętny człowiek myśli, że szyny są proste w każdym przypadku, a tu się okazuje, że jednak nie zawsze.
Komentarze (62)
najlepsze
Czytałem kiedyś książkę o 1WŚ, jak na szybciora przy linii frontu kładli takie tory, by podciągać amunicję, potem je szybko kładli gdzie indziej - ciężarówek terenowych wtedy nie było, nie dało rady inaczej. Używali takich malutkich ciuchci.
Nie wygląda jakoś super specjalnie...
@jak_to_mozliwe:
nie powiesz mi, ze codziennie widujesz takie torowisko? Przeciętny człowiek myśli, że szyny są proste w każdym przypadku, a tu się okazuje, że jednak nie zawsze.