Witajcie,
Na prośbę kilku userów Wykopu miałem wrzucić parę ciekawostek na temat grafiki 3D i efektów specjalnych we współczesnych filmach, tak więc o to jest.
Będzie to dość chaotyczny zbiór tego co znam, co lubię, no i to co może was zaciekawić. Liczę po za samym Wykopem raczej na dyskusję w komentarzach bo wiem, że mamy kilku osobników "z branży" na Wykopie.
Ostrzegam - Wykop ten zawiera bardzo dużo filmików (w sumie na nim się tylko opiera).
Nie mam zamiaru rozpisywać się o grafice bo temat jest zbyt rozległy - mam nadzieję, że mnie zrozumiecie.
Nie będzie to AMA, bo AMA nie chcę, ale postaram się odpowiedzieć na prawie wszystkie wasze pytania, tak więc pytajcie, ale przed pytaniami zapraszam na długi seans! :)
Zacznę od czegoś chyba bardzo znanego, coś co natchnęło mnie do brnięcia dalej w tą branżę.
Prace Alexa Romana:
oraz druga jego praca:
Po kilku latach nadal stwierdzam, że facet robi genialną robotę, na pewno możecie się od niego uczyć ;)
Drugi autor którego prace mi się podobają, trochę podobna kategoria do pana wyżej, tylko bardziej skupia się na "stillach" (czyli pojedyncze klatki) - Marek Denko
Przykładowe prace:
Koniec z imiennikami, teraz kilka prac z rzutu które mi się spodobały, jest tego zbyt dużo, wybieram nie koniecznie najlepsze, ale takie które są w jakiś sposób interesujące:
Prosty temat, fajna koncepcja stylistyczna:
Trochę creepy reklama która ostatnio widziałem :D
Fap-content dla ludzi siedzących w cząsteczkach i symulacjach
Fajny short, świetne wykonanie, co prawda bez głębszego sensu, ale wiadomo, że tym razem nie będziemy fapić nad fabuła ;)
Bardzo prosta zabawa grafiką 2D, a jakże ciekawa
No i chyba klasyk compositingu który musi znać każdy
To tyle jeśli chodzi o krótkie formy, teraz chciałbym wam przedstawić dwa moje ulubione showreele osób prywatnych (stan na dzień 2013-03-12)
Numer 1:
i bardziej na poważnie... ;)
No i teraz crème de la crème, czyli to co tygryski lubią najbardziej - Making ofy! (w skrócie mofy ;))
Oczywiście była ostra selekcja, jest tego ZBYT DUŻO! Jednak w jakiś sposób gdzieś tam utkwiły mi w pamięci.
Jedziemy.
Spiderman:
Harry Potter! (mówicie co chcecie ale CG ma świetne, film też niczego sobie. Btw. MPC to jedna z większych firm tego typu)
John Carter, film kupa, ale warto obcenić. Mamy polaków w składzie tego filmu (przynajmniej ja wiem o minimum jednym)
Brakedown (czy tam mof) z Prometeusza. Jeden z moich ulubionych bo jest w nim dużo compositingu, a to lubię :)
Jak wyżej, tylko dochodzi sporo symulacji. Film Pojutrze. Też kupa, ale nad efektami swoje odsiedzieli.
Kolejny z typu "moja działka" trochę compositingu, trochę matte paitingu!
MOF z ostatniego filmu Denzela. Może nie jest jakiś fantastyczny ale ma dobre momenty które myślę, mogą zaciekawić.
MOF z Boardwalk Empire. Też całkiem ciekawy, dużo szerokich planów i jedna scenka całkiem ciekawa :)
MOF z fragmentu Trailera do World of Tanks chyba na Filipiny jeśli dobrze pamiętam.
Making of z Shorta jakieś małej firmy z Norwegii (jeśli dobrze pamiętam)
Brakedown cząsteczkowy kilku zdolnych chłopaków:
Makuta, hindusy w natarciu! Wy się śmiejecie z ich kina a oni działają całkiem prężnie! (fajna muzyczka w tle)
Musiało być... no musiało, w końcu to nasza produkcja, prawda...? ;)
Pozdrowienia dla Tomka i reszty ekipy! Świetna robota!
Na koniec jeszcze mała prywata, pracę koleżanki z pracy. Grafika 2D, jako, że jestem w tym cienka dupa, to mam większy szacunek dla tych prac.
Autorka: Natalia Szrama aka
raterio
Komentarze (196)
najlepsze
@plastic-fantasitc
@valt
@FiK
@Volf-Ruler-of-Storm
@zakopywywacz
@gugas
2) zaraz,zaraz! to jest grafika komputerowa!
3) czas zebrać szczękę z podłogi
Rewelacja!
Making of/Brakedown - tłumaczyć chyba nie muszę, ale wytłumaczę - chodzi o pokazanie jak wygląda produkcja danych ujęć rozłożona na części pierwsze.
Compositing - dziedzina w grafice która polega na łączeniu różnych elementów (przeważnie oddzielnie grafika 3D, 2D i symulacje) w jedną całość.
W dużym uproszczeniu wygląda to tak: http://www.heikobehrens.net/wp-content/uploads/2010/07/compositingExplained.png
Still - pojedyncza klatka filmu. Film przeważnie ma 24/25.30 klatek na sekundę. Still to po
@loczyn zdziebko ci się poszurało, bo ten film to oczywiście 2012 :)
Co do filmów - fakt, znak czasów, ale ja nie narzekam. Poznajemy jako ludzie nowe obszary naszej wyobraźni... a tak już przyziemniej to mam chociaż robote! ;)
2. Jak jest z pracą w tym zawodzie? Ostatnio mówi się, że efekty specjalne są lekceważone przez branżę filmową, a ludzie zarabiają mało pieniędzy ( link Mógłbyś się do tego odnieść?)
Jak to mówią koledzy z pracy - jestem jak Eunuch, wiem jak coś zrobić, ale już nie potrafię ;)
1. Wiedziałem, że padnie to pytanie, stąd moje ostrzeżenie w samym wykopie. Mogę podać widełki dla miast Kraków, Warszawa, Łódź, Poznań, Wrocław.
Średnia pensja grafika 3D to chyba 3000-4000 na rękę, w Warszawie analogicznie troszkę więcej. Specjaliści - np ci od symulacji, potrafią dojść do 8000.
Grafik 2D ma trochę mniej, chyba, że jest tak dobry jak Feng Zhu to co innego ;)
Przy okazji polecam jego kanał na YT,
@ambientOcclusion: Trening czyni mistrza, bo co więcej mogę powiedzieć? :)
Ja ostatnio pracowałem nad filmem stereoskopowym w Blenderze: http://www.youtube.com/watch?v=tHvTD0KrgSU
Wyszło to średnio, ale jak na takie 'przecieranie szlaków', chyba nienajgorzej. :P Robiłem tu głównie rigging, animację, tracking i compositing.
Tu to samo, ale bez youtube'owego 3D: http://www.youtube.com/watch?v=CEIgh2LM0YY
Taki przykład before-after na potrzeby Euro 2012 adaptacji reklamy brazylijskiej dla Polski.
https://www.youtube.com/watch?v=T4WHHeghIio
Na kanale autora jest też oryginalna reklama i zaadoptowana.
Ja próbowałem wysłać ci PW ale "użytkownik nie chce otrzymywać od ciebie PW" hehe
MIR - http://www.mir.no/
LUXIGON - http://www.luxigon.com/
oraz polskie
PLANKTON - http://www.planktongroup.com/
oraz moim zdaniem mistrz nad mistrzami - MOTYW - http://www.motyw.org/